شناسهٔ خبر: 65521319 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاندار آذربایجان شرقی مطرح کرد؛

روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه نتیجه‌ محور باشد

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت گسترش مناسبات کشورمان با همسایگان گفت: توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه باید معنادار، راهبردی و نتیجه‌ محور باشد.

صاحب‌خبر -

روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه نتیجه‌محور باشد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی؛ رحمتی در دیدار سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم ترکیه با وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی آذربایجان شرقی توسعه روابط استان با کشور‌های همسایه اهمیت راهبردی دارد و بر این اساس نگاه به این روابط نیز باید راهبردی باشد.

وی توسعه روابط خارجی را یکی از الزامات توسعه استان برشمرد و گفت: روابط دیپلماتیک در جای خود مهم است و باید انجام شود اما هدف باید تعریف پروژه‌های مشخص، کوتاه‌مدت و خروجی‌محور باشد.

رحمتی افزود: خروجی روابط اقتصادی با کشور‌های همسایه باید منجر به سرمایه‌گذاری مشترک، جذب سرمایه، افزایش صادرات و ورود به بازار‌های مشترک باشد و لازم است این موضوع در اولویت کاری نمایندگان کشورمان در کشور‌های دیگر قرار گیرد.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت مضاعف روابط اقتصادی کشورمان با ترکیه گفت: تعداد قابل توجهی از بازرگانان و صنعتگران ما با ترکیه مراوده دارند و باید رفت‌وآمد آنها تسهیل شود.

وی با اشاره به محوریت آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی کشورمان با ترکیه بر تقویت اتاق بازرگانی مشترک ۲ کشور در تبریز تاکید کرد.

رحمتی همچنین با تاکید بر نقش زیرساختی آزادراه تبریز - بازرگان در توسعه روابط ۲ کشور گفت: اجرای این پروژه با جدیت پیگیری می‌شود.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در ارزروم هم در این دیدار گفت: ۲۸ استان ترکیه از جمله سه نقطه مرزی ترکیه با ایران در حوزه کنسولی ارزروم قرار دارند.

 ابراهیمی با اشاره به محوریت آذربایجان شرقی در توسعه روابط اقتصادی با همسایگان گفت: حجم روابط تجاری ترکیه در سال ۶۵۰ میلیارد دلار و سهم ایران از این رقم ۱۴ میلیارد دلار است که بخش قابل توجهی از آن مربوط به استان آذربایجان شرقی است.

وی افزود: آذربایجان شرقی نقش مهمی در روابط اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکیه دارد و امیدواریم در دوره جدید استانداری بتوانیم حجم این روابط را افزایش دهیم.

ابراهیمی با اشاره به اینکه جذب دانشجو و توسعه حوزه گردشگری اولویت سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در ارزروم است خواستار همکاری استانداری آذربایجان شرقی در رفع موانع در این حوزه‌ها شد.

نظر شما