شناسهٔ خبر: 6538506 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

57 كشته و زخمي در حمله انتحاري شمال افغانستان

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -
در پي انفجار تروريستي روز چهارشنبه در استان فارياب افغانستان، 19 نفر كشته و 38 تن ديگر زخمي شدند. هويت عامل انتحاري مشخص نشده است.
پس از حملات تروريستي كابل در ماه‌هاي اخير اين بار شمال افغانستان شاهد حملات انتحاري بود كه طي آن دهها تن كشته و زخمي شدند. بريالي بشريار پرواني، مسئول امنيت فرماندهي پليس ولايت فارياب در شمال افغانستان به بي‌بي‌سي گفت كه عامل انتحاري پياده بود و مواد منفجره همراهش را در بازار ولسؤالي المار منفجر ساخته است. به گفته وي، هدف اين حمله، سربازان پليسي بودند كه در اين بازار براي تأمين امنيت مستقر هستند. سيد مسعود يعقوبي، سخنگوي فرماندهي پليس فارياب مي‌گويد در نتيجه اين حمله انتحاري ۱۹ نفر كشته و ۳8 نفر زخمي شده‌اند. محمد صالح صالح، بخشدار المار گفت كه در نتيجه اين رويداد يك سرباز ارتش كشته شده و هفت نظامي از پليس، ارتش و پليس مرزي زخمي شده‌اند. به گفته مقامات محلي زخمي‌هاي حادثه به بيمارستان منتقل شده‌اند كه وضعيت 10 نفر از آنها وخيم گزارش شده است. تاكنون شخص يا گروهي مسئوليت اين حادثه را برعهده نگرفته است. فارياب يكي از استان‌هاي ناامن افغانستان است و در يك ماه گذشته شاهد حملات گروه طالبان بوده است. طالبان، برخي از روستاهاي اين استان را در اختيار دارد. در اين اواخر ناامني در ولايت فارياب نيز افزايش يافته و درگيري‌هاي پراكنده ميان مخالفان مسلح و نيروهاي امنيتي افغان در ولسؤالي‌هاي المار، شيرين تگاب و قيصار اين ولايت جريان دارد. اين حمله در حالي انجام شد كه به رغم مذاكرات صلح، حملات شبه نظاميان طالبان عليه اهداف دولتي و خارجي تشديد شده است. اخيرا، هيئتي از طالبان افغانستان براي اولين بار طي 14 سال درگيري، رسما در پاكستان و با نظارت مقامات امريكايي و چيني با مسئولان دولت كابل ديدار و گفت‌وگو كرد. هدف از اين گفت‌وگوها باز كردن مسير صلح براي ثبات در افغانستان است. به گفته برخي ناظران، نفوذ و قدرت‌گيري داعش در افغانستان كه با طالبان درگير است يكي از دلايل نزديكي اين گروه به كابل است.

   ادامه حضور امريكا به بهانه داعش

امريكا قصد دارد به بهانه گسترش افراد وابسته به داعش در افغانستان، ادامه حضورش را در اين كشور توجيه كند. به گزارش خبرگزاري آوا، بري تيديوس، سخنگوي نيروهاي امريكا روز چهارشنبه گفت كه چگونگي خروج نيروهاي امريكايي تا پايان سال آينده مشخص نيست و پس از بررسي اوضاع افغانستان، درباره چگونگي خروج تصميم‌گيري خواهد شد. بري تيديوس گفت: «گسترش روز افزون افراد وابسته به داعش در افغانستان باعث شده تا فرماندهان امريكايي ادامه حضورشان را ترجيح دهند.» به گفته وي، اگر تهديدها در افغانستان جدي باشد حضور نظاميان امريكايي تمديد مي‌شود. به باور مقامات افغانستان، حمايت مالي امريكا از نيروهاي امنيتي افغانستان و تهديدات روبه افزايش گروه‌هاي تروريستي خارجي چون داعش، دلايل عمده براي ضرورت مداومت يا تمديد حضور امريكا در افغانستان مي‌باشند. از زمان ايجاد حكومت وحدت ملي در افغانستان، اشرف غني، رئيس‌جمهور اين كشور و ديگر مقامات بلند رتبه از واشنگتن خواسته‌اند در فيصله دادن به خروج نيروهاي امريكايي از افغانستان «انعطاف» نشان دهد و اين موضوع، محور گفت‌وگوهاي اشرف غني در اولين سفر رسمي وي به امريكا بود.

نظر شما