شناسهٔ خبر: 65217999 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شب ارتشی جشنواره موسیقی فجر/ «رزم‌نوازان» مردمی‌تر شد + فیلم

تهران- ایرنا- ارکستر سازهای بادی که بیشتر برای رژه‌ها و مراسم رسمی استقبال از مقام‌های بلندپایه و مهمانان رسمی خارجی است، می‌تواند ارتباط و پیوند بهتر و بیشتری با مردم داشته باشد و بر ارتقا سطح کیفی ارکسترهای نظامی کشور بیانجامد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، ارکستر «ترنم فتح» رزم نوازان دسته موزیک رزم‌نوازان ارتش جمهوری اسلامی ایران در سومین شب از سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر شامگاه (چهارشنبه 25 بهمن ماه) رپرتوار اجرایی خود را در قالب دو طیف آثار رزمی حماسی و تغزلی خاطره انگیر در محل تالار وحدت تهران به روی صحنه برد.

«رزم نوازان» سال گذشته در همین جشنواره موسیقی فجر با قدرت هر چه تمام‌تر حضور یافتند و تحسین صاحب‌نظران را برانگیخت؛ امسال با این پس زمینه، خبرنگاران، کم و بیش دیگر اجراهای همزمان با این اجرا در سالن‌های دیگر را حتی برای دیدن دقایقی از کنسرت رزم‌نوازان رها کرده و خود را به تالار وحدت رساندند.

شب ارتشی جشنواره موسیقی فجر/ «رزم‌نوازان» مردمی‌تر شد + فیلم

دینامیک مطلوب ارکستر و اجرای تمیز و ژوست سازهای بادی از ارکستری که با لباس فرم نظامی بر صحنه تالار وحدت حضور یافته بودند، چشم نواز بود. رپرتوار اجرایی این گروه در سطح قابل توجهی با سال گذشته فرق داشت و به جهت جذب مخاطب غیرنظامی و ایجاد تعامل تبادل انرژی، حتی از قطعات معروف خارجی همچون «لیتالیانو» استفاده شده. بود. در همین قطعه نوازنده ساکسیفون با مهارت و تسلط سولوی این اثر معروف را با اکمپانیمان ساکسیفون تنور، باریتون، ترومبونها و باسو البته یک کیبورد برای فضاسازی قطعه مذکور، به اجرا درآورد.

شب ارتشی جشنواره موسیقی فجر/ «رزم‌نوازان» مردمی‌تر شد + فیلم

از دیگر تفاوت های رپرتوار امسال با سال گذشته بهره از قطعات باکلام موسیقی ایرانی بود. آثاری که برای شنوندگان آشناست و حسی خاطره انگیز در حاضرین ایجاد می کرد. «دگرچه می خواهی» به آهنگ‌سازی حبیب الله بدیعی، «ارتش دلاور» به آهنگ‌سازی بهزاد عبدی، «مجموعه مینیاتورهای ایرانی»، «شکوه سادگی» به آهنگسازی سعید نیازی، «ایران ایران» به آهنگسازی تورج نگهبان و «ای ایران» به آهنگ‌سازی روح الله خالقی از جمله این آثار بودند که توسط تمام یخش‌های ارکستر رزم نوازان و همراهی گروه کر و ووکالیست به اجرا درآمد. که البته متاسفانه انتخاب ووکالیست یا تک‌خوان و بع خصوص انتخاب گام نامتناسب برای خواننده تاثیری هرچند اندک بر کیفیت خوب ارکستر رزم آوران گذاشته بود.

شب ارتشی جشنواره موسیقی فجر/ «رزم‌نوازان» مردمی‌تر شد + فیلم

با وجود این، ارکستر رزم‌نوازان از منظر هارمونیک و کنترپوئنتیک، شاخصه های استاندارد یک ارکستر برس(بادی) را دارا بود. نوانس‌ها (شدت) و اِکسنت‌های (تاکید بر شدت) درست نوازنده‌های سازهای دشوار بادی، نفس گیری پیچیده و طاقت فرسای ترمپت نوازان، نمود شایستگی این هنرمندان بود که در شب سوم از سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر تنوعی از جنس موسیقی نظامی را برای مردم به ارمغان آورده بودند.

ارکستر سازهای بادی که به ویژه در کشور ما عموما مختص به امور نظامی، رژه ها و مراسم رسمی استقبال از مقام های بلندپایه و مهمانان رسمی خارجی است، می تواند ارتباط و پیوند بهتر و بیشتری با مردم داشته باشد و این ارتباط دوسویه می تواند با استقبال و انرژی‌ای که از مردم می گیرد بر ارتقا سطح کیفی ارکسترهای نظامی کشور بیانجامد.

شب ارتشی جشنواره موسیقی فجر/ «رزم‌نوازان» مردمی‌تر شد + فیلم

نوع انتخاب و چینش رپرتوار، استفاده از برخی قطعات موسیقی جز در حوزه سازهای بادی، آثار شاخص موسیقی کلاسیک غری که برای سازهای برس نوشته شده یا قابل انتقال برای این بخش باشد، بهره از آثار شناخته شده موسیقی‌های پاپیولار (عمومی و محبوب) و البته ترجیحا بدون کلام، می تواند هم به غایت باعث ارتقاء سطح نوازنده ها و ارکستر شود هم می تواند باعث آشنایی بیشتر مردم و گسترده تر شدن دایره مخاطبین این موسیقی شود و به موسیقی ای کاملا مردمی بدل شود.

در این میان تعامل و همکاری دسته موزیک ارتش با ارکستر سمفونیک تهران برای هم افزایی و بهره از دانش موسیقی کلاسیک و نوازندگان حرفه ای بخش بادی برنجی و چوبی این ارکستر و انتقال تجارب، می تواند به ارتقاء سطح کیفی «رزم نوازان» منجر شود.

شب ارتشی جشنواره موسیقی فجر/ «رزم‌نوازان» مردمی‌تر شد + فیلم

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران با همکاری بنیاد رودکی به دبیری رضا مهدوی از ۲۳ تا ۲۸ بهمن ماه امسال در بخش‌های رقابتی (جایزه باربَد) و غیررقابتی همزمان در تهران و ۱۴ استان دیگر در حال برگزاری است و جایزه ترانه،‌ جایزه موسیقی و رسانه، بخش سرود و نشست‌های پژوهشی برنامه‌های دیگر این دوره است.

نظر شما