شناسهٔ خبر: 65194809 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تختهای بیمارستانی تولید تبریز در سبد صادرات اروپا

خبرگزاری صدا و سیما

تختهای بیمارستانی تولیدی در شرکت‌ها و واحد‌های صنعتی و فناوری آذربایجان شرقی در مسیر صادرات به کشور‌های اروپایی قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

تختهای بیمارستانی تولید تبریز در سبد صادرات اروپا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی مدیر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام این مطلب گفت: درماه‌های اخیر تخت‌های بیمارستانی تولیدی در تبریز علاوه بر چند کشور منطقه مثل پاکستان به کشور‌های اروپایی همچون مجارستان، آلمان و ترکیه نیز صادر شده است که نشان دهنده کیفیت زیاد این محصولات است.

وی توجه به تولید محصولات صادرات محور توسط شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی در بخش علوم پزشکی را یکی از اولویت‌های اصلی و مهم مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز دانست  و افزود: علاوه بر تختهای بیمارستانی، در حال حاضر دستگاه "انکوباتور نوزاد" (نگهداری نوزادان در بدو تولد) که توسط یک شرکت بخش خصوصی در تبریز تولید می‌شود به چند کشور اروپایی مثل هلند و مجارستان صادر می‌شود.

هاشمی اظهار کرد: این دستگاه با ایجاد یک محیط بسته و ایزوله، دما، رطوبت و اکسیژن مورد نیاز نوزاد را تامین و امکان نگهداری و ارائه خدمات درمانی را تسهیل می‌کند که تولید این محصول در تبریز با کیفیت بسیار بالا در حال انجام است و تلاش می‌شود با توسعه صادرات زمینه‌های لازم برای افزایش میزان تولیدات نیز در دستور کار قرار بگیرد.

وی ارزش ریالی هر دستگاه انکوباتور نوزاد تولیدی در تبریز را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعلام کرد که از نظر قیمت چندین برابر پایین‌تر از مشابه خارجی است.

به گفته هاشمی از ابتدای امسال تاکنون هشت دستگاه انکوباتور نوزادان به کشور‌های خارجی صادر شده است و امیدواریم در ماه‌های آینده با فعال شدن دفاتر فروش شرکت، شاهد رونق بیشتر صادرات این محصول باشیم.

وی یکی از مهمترین محصولات صادراتی شرکت‌های فناور آذربایجان شرقی را دستگاه «کالبدنما» اعلام کرد و گفت: دانش فنی این محصول هم اکنون در اختیار ایالات متحده است که به همراه آلمان اقدام به تولید این محصول می‌کنند، اما بر اساس آنچه که کشور‌های مقصد صادراتی تولید کالبدنما در تبریز اعتراف می‌کنند، تولیدات تبریز از کیفیت بسیار بالایی نسبت به مشابه‌های خارحی برخوردار است.

مدیر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز  با اشاره به اینکه در سال‌های قبل از انقلاب و حتی سال‌های نه چندان دور دستیابی به چنین دستاورد‌هایی دور از ذهن بود ادامه داد: تمرکز بر صادرات محصولات دانش بنیان یکی از اولویت‌های اصلی معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی تبریز است و تولیداتی همچون کالبدنما که در حال حاضر تنها در آمریکا تولید می‌شود به همراه «بایو پرینتر سه بعدی» از جمله مصادیق این نوع تولیدات است که به برخی کشور‌ها از جمله پاکستان صادر شده است.

وی یادآور شد: هم اکنون دو دستگاه کالبدنما در دانشگاه پزشکی استانبول و چند دستگاه نیز در دانشگاه لاهور پاکستان استفاده می‌شود.
هاشمی ارزش ریالی هر یک از دستگاه‌های فوق را حدود ۱۰ میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: در نظر داریم در ماه‌های آینده چندین دستگاه نیز به کشور‌های جمهوری آذربایجان و افغانستان صادر کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی با داشتن حدود ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته تحصیلی و ۳۳ واحد آموزشی جزو دانشگاه‌های برتر کشور به شمار می‌رود و در حال حاضر ۱۹۰ دانشجوی خارجی نیز در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

این دانشگاه ۸۷۵ عضو هیئت علمی دارد و با برخورداری از ۳۰ مرکز تحقیقاتی تاکنون حدود ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی را به جامعه علمی ارائه کرده است.

پژوهشکده‌های زیست پزشکی شامل ریزفناوری‌های داروئی، علوم تغذیه، پزشکی مولکولی و آنالیز داروئی، سلول‌های بنیادی و بازساختی، بالینی، سالمندی، مدیریت سلامت، کاربردی دارویی و تحقیقات دانشجویی، طب فیزیکی و توان بخشی از جمله قابلیت‌های پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مرکز آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.

نظر شما