شناسهٔ خبر: 64979598 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گزارش|

جام ملت‌های آسیا| جدال مرگ و زندگی یوز‌ها مقابل سامورایی‌ها بدون طارمی؛ تا پای جان برای ایران

تیم‌های ملی فوتبال ایران و ژاپن امروز یکی از حساس‌ترین بازی‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ را به نمایش خواهند گذاشت، نبردی که برای هر دو تیم حکم مرگ و زندگی را دارد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ به اوج حساسیت خود رسیده و ۸ تیم برتر مرحله یک هشتم با صعود به مرحله یک‌چهارم مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند کرد.

روز گذشته (جمعه ۱۳ بهمن) ۲ دیدار از مرحله یک‌چهارم برگزار شد. در بازی اول اردن موفق شد با یک گل تیم ملی تاجیکستان را شکست دهد و به نیمه نهایی صعود کند تا همچنان به شگفتی‌سازی در این تورنمنت ادامه دهند.

در دیگر بازی کره‌جنوبی موفق شد با هنرنمایی سون هیونگ مین شکست یک بر صفر را با پیروزی ۲ بر یک عوض کند و با برتری مقابل کانگورو‌ها در یک بازی حیثیتی راهی مرحله نیمه‌نهایی شوند تا در این مرحله به مصاف اردن بروند.

و اما امروز (شنبه، ۱۴ بهمن) روز سرنوشت‌سازی برای یوز‌های ایرانی خواهد بود. در ادامه به دیدار‌های امروز جام ملت‌ها خواهیم پرداخت.

*ایران - ژاپن؛ جدال حیثیتی یوز‌ها و سامورایی‌ها؛ آژیر خطر برای ایران به صدا درآمد

امروز از ساعت ۱۵ در ورزشگاه اجوکیشن یکی دیگر از حساس‌ترین و مهیج‌ترین دیدارهای جام‌ملت‌های آسیا بین ۲ تیم ایران و ژاپن برگزار خواهد شد که ما نینگ‌ داور چینی این دیدار مهم را قضاوت خواهد کرد.

ما نینگ‌ تاکنون ۲ دیدار در این تورنمنت را قضاوت کرده که نخستین بار دیدار ۲ تیم بحرین و کره‌جنوبی را قضاوت کرد که آن بازی با نتیجه ۳ بر یک به سود کره به پایان رسید و دومین دیدار را بین ۲ تیم قطر و فلسطین در مرحله یک‌هشتم قضاوت کرد که این مسابقه نیز با برد ۲ بر یک عنابی‌ها همراه بود.

اما ۲ تیم ژاپن و ایران برای نوزدهمین بار در تاریخ مقابل یکدیگر خواهند گرفت. در ۱۸ تقابل قبلی آن‌ها در رقابت‌های رسمی و غیر رسمی نیز ۶ برد برای ایران، ۶ برد برای ژاپن و ۶ تساوی نیز ثبت شده است و آن‌ها برای نخستین بار در مرحله یک‌چهارم نهایی جام‌ملت‌های آسیا به مصاف هم خواهند رفت.

۲ تیم ایران و ژاپن طی این ۱۸ بازی ۳ بار به صورت دوستانه مقابل هم قرار گرفتند که نتیجه هر ۳ بازی با تساوی به پایان رسید. از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۹۰ در بازی‌های آسیایی این ۲ تیم ۷ بار مقابل هم قرار گرفتند که حاصل آن ۴ برد برای ایران، ۱ تساوی و ۲ برد برای ژاپن بوده است. ۲ تیم ۴ بار در مرحله مقدماتی حضور در جام‌جهانی مقابل هم قرار گرفتند که حاصل آن ۲ برای ایران و ۲ برد برای ژاپن بوده است. 

اما این ۲ تیم در جام ملت‌های آسیا ۴ بار مقابل هم قرار گرفتند که طی این ۴ دیدار ۲ برد سهم ژاپن بوده و در ۲ دیدار دیگر نیز به تساوی رضایت داده‌اند و طبق این آمار تیم ملی ایران در جام ملت‌ها هرگز مقابل ژاپن به پیروزی نرسیده است. سنگین‌ترین باخت ایران مقابل ژاپن به نیمه نهایی جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ امارات (آخرین دیدار ایران و ژاپن) برمی‌گردد که این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود سامورایی‌ها به پایان رسید. نکته جالب این است که در سوابق تقابل ۲ تیم مقابل هم هیچگاه تیمی موفق به کسب ۲ پیروزی متوالی نشده است.

علی دایی با ۴ گل زده مقابل سامورایی‌ها بهترین گلزن تقابل‌های ۲ تیم است. در بین بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی ایران به جز مهدی ترابی که یکبار موفق به گشودن دروازه ژاپن شده است، دیگر بازیکنان موفق به گلزنی مقابل این حریف قدر نشده‌اند. ۲ تیم در ۱۸ سابقه تقابل مقابل هم موفق به ثبت ۴۰ گل شده‌اند که سهم ایران ۱۹ گل و ژاپن ۲۱ گل است.

ایران در ۵ تقابل اخیر خود در بازی رسمی و غیر رسمی ۵ برد به دست آورده و هرگز بازنده نبوده و طی آن ۱۳ گل به ثمر رسانده و تنها ۳ گل دریافت کرده است. در سوی دیگر ژاپن طی ۵ بازی اخیر خود ۴ برد و یک شکست مقابل عراق به دست آورده‌ که طی آن ۱۷ گل به ثمر رسانده و ۶ گل نیز دریافت کرده‌اند.

نکته جالب درباره ژاپن اینکه این تیم در چهار دیداری که در این دوره جام ملت‌های آسیا داشته، ۶ بار دروازه خود را باز شده دیده و نتوانسته هیچ کلین‌شیتی داشته باشد و از تیم‌هایی نظیر اندونزی، ویتنام و بحرین هم گل دریافت کرده است. با این حال سامورایی‌ها در گل زده عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند و در این ۴ مسابقه ۱۱ بار دروازه حریفان خود را گشوده‌اند تا مشخص شود از خط آتش قدرتمندی برخوردارند.

ژاپن گران‌ترین تیم جام با اختلاف فاحش هم هست و آن‌ها لیستی پر و پیمان از بازیکنان سرشناس دارند. هیروکی ایتو، مدافع اشتوتگارت آلمان، کو ایتاکورا، مدافع مونشن گلادباخ، تاکه‌هیرو تومیاسو از آرسنال، واتارو اندو از لیورپول، میتوما از برایتون و کوبو از رئال سوسیه‌داد شاخص‌ترین بازیکنان تیم تحت هدایت هاجیمه موریاسو با برچسب‌های چندین میلیون دلاری هستند.

در این بازی مهدی طارمی گلزن‌ترین بازیکن تیم ملی ایران در این تورنمنت به دلیل اخراج مقابل سوریه غایب خواهد بود. ایران از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۹ بار در جام‌ملت‌های آسبا حضور داشته که هرگاه طارمی در ترکیب بوده شکست نخورده است. نکته جالب این است که طارمی در آخرین تقابل ۲ تیم در نیمه‌نهایی جام‌ملت‌های آسیا ۲۰۱۹ مقابل ژاپن حضور نداشت و در آن بازی ایران شکست خورد.

آیاسه یوئدا با ۴ گل زده بهترین گلزن ژاپن در این دوره از رقابت‌ها بوده و تنها ۲ گل تا آیمن حسین عراقی فاصله دارد تا به عنوان بهترین گلزن جام شناخته شود.

حال با این تفاسیر باید منتظر بمانیم و ببنیم نتیجه دیدار امروز ۲ تیم چه خواهد شد. هر ۲ تیم با کمتر از ۷۲ ساعت استراحت به مصاف هم خواهند رفت با این تفاوت که ایران مقابل سوریه ۱۲۰ دقیقه بازی کرد، اما ژاپن در پایان ۹۰ دقیقه موفق به کسب جواز صعود شد که این می‌تواند کمی روی کیفیت ۲ تیم تاثیر بگذارد.

از سوی دیگر ایران مقابل سوریه نمایش قابل قبولی نداشت و کمی باعث ناامیدی شد. شاگردان قلعه‌نویی مقابل سوریه به سختی در ضربات پنالتی موفق به پیروزی شدند و باتوجه به کم و کاستی‌هایی که در ترکیب یوز‌ها دیده می‌شود، قطعاً پیروزی برای شاگردان قلعه گ‌نویی برابر ژاپن دشوار خواهد بود. 

تیم‌های ملی قطر و ازبکستان هم از ساعت ۱۹ به مصاف هم خواهند رفت و برنده این دیدار باید به مصاف برنده دیدار ایران و ژاپن برود.

انتهای پیام/

نظر شما