شناسهٔ خبر: 64928465 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استاد گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

درمان بیماری‌های روماتولوژی؛ از لوپوس تا پوکی استخوان

بیماری لوپوس با علائمی همچون مشکلات پوستی و کلیوی، مغزی و درد مفاصل همراه است که در صورت مشاهده چنین علائمی باید به پزشک مراجعه شود.

صاحب‌خبر -
درمان بیماری‌های روماتولوژی؛ از لوپوس تا پوکی استخوان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی استاد گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهدگفت:بیماری‌های پوکی استخوان، نقرس، لوپوس، اسکلرودرمی و آرتریت روماتوئید در زمره‌ی بیماری‌های روماتولوژی محسوب می‌شوند
دکتر سیده زهرا میرفیضی افزود: بیماری اسکلرودرمی را هم از دیگر امراض مهم در دسته بیماری‌های روماتیسمی عنوان و در خصوص علائم آن گفت: سفت شدن پوست، تغییر رنگ انگشتان دست در مواجهه با سرما و استرس از جمله نشانه‌های این بیماری می‌تواند باشد که در این صورت نیز بیمار باید به متخصص روماتولوژی مراجعه کند.
استاد گروه بیماری‌های داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، همچنین بیماری نقرس را در زمره‌ی بیماری‌های روماتولوژی عنوان و افزود: در صورت تشخیص ندادن به موقع این بیماری، ممکن است فرد به بیماری‌های فشارخون، بیماری قلبی- عروقی یا کلیوی با تغییر شکل در مفاصل مبتلا شود.
دکتر میر فیضی همچنین گفت: از زیر شاخه‌های بیماری‌های روماتیسمی می‌توان به بیماری‌های آرتریت روماتوئید نیز اشاره کرد که روماتیسم مفصلی نام داشته و بیمار از علائمی همچون، درد و تورم مفصل، خشکی و سفتی مفاصل شکایت دارد.
وی افزود:این بیماری علاوه بر ایجاد مشکلات مفصلی، به سایر ارگان‌های بدن از جمله ریه هم آسیب وارد می‌کند.
او افزود:بیماری پوکی استخوان که از آن به عنوان یک بیماری خاموش یاد می‌شود و بین زنان بعد از سنین یائسگی شایع است هم در دسته بیماری‌های روماتیسمی باید مورد توجه باشد و لذا مراجعه به متخصص روماتولوژی، سنجش تراکم استخوان و ارزیابی آن توسط پزشک مربوطه، با توجه به سن و میزان پوکی استخوان بیمار، رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم D کافی، مصرف شیر و یا درمان‌های دارویی ضروری است.

نظر شما