شناسهٔ خبر: 64925466 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آتش «آتش‌بس» در کابینه نتانیاهو 

مخالفان طرح مورد توافق در نشست محرمانه پاریس تهدید به خروج از کابینه و سرنگونی آن کردند

صاحب‌خبر -
جوان آنلاین: آتش‌بس در جنگ غزه از هرموقع دیگری در دسترس‌تر است. وزیر خارجه امریکا شنبه یا یک‌شنبه راهی منطقه می‌شود، حماس گفته تا آخر همین هفته به توافق‌ها در نشست پاریس جواب می‌دهد و قطری‌ها، به عنوان میانجی، می‌گویند مذاکرات جاری ممکن است به آتش‌بس دائمی در غزه منجر شود، یعنی همان چیزی که حماس روی آن اصرار دارد. همه این تحولات مثل خوره به جان کابینه نتانیاهو افتاده، جایی که وزیر امنیت داخلی او هشدار داده که توقف جنگ یعنی انحلال کابینه. 
 
«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیروز یک بار دیگر گفت که بدون آتش‌بس فراگیر و خروج اشغالگران صهیونیست از غزه، هیچ‌گونه توافقی به دست نخواهد آمد. با این حال، حماس هنوز به طرحی که در نشست محرمانه پاریس روی میز قرار گرفته، پاسخ نداده است. «محمد نزال» از رهبران حماس دیروز گفت که پایان هفته جاری به توافق‌های صورت گرفته پاسخ خواهیم داد. نزال گفته که پاریس میزبان نشستی درباره پایان دادن به جنگ علیه غزه و موضوع اسرا بود که شرکت‌کنندگان در آن به یک دیدگاه مشترک رسیدند و ظرف چند ساعت به دست ما رسید که درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد. اشاره حماس به نشست محرمانه در فرانسه در روز‌های اخیر است که بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، ویلیام برنز رئیس سیا، محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر، عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر و دیوید بارنیا رئیس موساد در آن شرکت کرده‌اند. آن‌گونه که روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته، کشور‌های میانجیگر شامل امریکا، مصر و قطر، با ادغام پیشنهاد‌های امریکا و جنبش حماس در روز‌های گذشته، پیش‌نویس یک توافق مقدماتی را تدوین کرده‌اند که اگرچه هنوز اختلافات مهمی درباره آن وجود دارد، اما آن‌ها به در دسترس بودن توافق نهایی خوش‌بین هستند. نیویورک‌تایمز جزئیاتی از توافق روی میز را بیان کرده که طی آن، در مرحله اول وقفه‌ای ۳۰ روزه در جنگ برقرار می‌شود و جنبش حماس برخی از اسرای اسرائیل، شامل زنان، افراد مسن و زخمی‌ها را آزاد می‌کند. در طول این وقفه دو طرف جزئیات مرحله دوم توافق را بررسی خواهند کرد که شامل آزادی دیگر اسرای صهیونیست از جمله سربازان در ازای ۳۰ روز وقفه دیگر در جنگ است. هرچند حماس هنوز نظرش را درباره این طرح بیان نکرده ولی قطری‌ها به قدری به این پیشنهاد خوش‌بین‌اند که به گفته عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر، در مقایسه با هفته‌های گذشته پیشرفت‌هایی به دست آمده که حتی «ممکن است مرحله بعدی مذاکرات به آتش‌بس کلی در غزه در آینده منجر شود.»
 
 تهدید تندروتر‌ها به خروج
حضور دیوید بارنیا، رئیس موساد در مذاکرات پاریس می‌تواند نشانگر این باشد که اسرائیلی‌ها با مفاد کلی توافق مخالفت چندانی ندارند. یدیعوت آحارانوت به نقل از شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گزارش کرده که اسرائیل موافقت اصولی خود را با چارچوب روند انجام توافق مبادله اسرا اعلام کرده است. با این حال، بلندتر شدن زمزمه‌های آتش‌بس، منجر به این شده که تندروتر‌های کابینه رژیم صهیونیستی در مقابل آن صف بکشند، چیزی که می‌تواند به فروپاشی کابینه منجر شود. ایتمار بن‌گویر، وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی که پیش از این پذیرش آتش‌بس را «اشتباهی تاریخی و تسلیم شدن تل‌آویو در برابر دیکته‌های یحیی السنوار رئیس دفتر حماس در نوار غزه» خوانده بود، دیروز در واکنش به احتمال ایجاد معامله تبادل اسرا بر اساس مذاکرات پاریس گفت که معامله نابخردانه منجر به انحلال دولت خواهد شد. بن‌گویر گفته «توقف درگیری‌ها جایز نیست و من خواهان انحلال شورای جنگ هستم.» همزمان، وزرای حزب لیکود نیز به این مسئله اعتراض کرده‌اند. ‏یوآو کیش، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی پذیرفتن این معامله را تسلیم شدن در برابر حماس دانست. همچنین بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی و رئیس حزب صهیونیسم دینی گفته که حزب وی هرگز با توقف جنگ در غزه به مدت دو ماه موافقت نخواهد کرد و خواهان ایجاد حکومت نظامی از سوی رژیم صهیونیستی در نوار غزه شد. اسموتریچ در نشست حزب صهیونیسم دینی در کنست گفت: «توقف جنگ در غزه به مدت دو ماه به معنای از دست دادن تمام دستاورد‌هایی است که با خون نیروهای‌مان آن را محقق کرده‌ایم. این مسئله به حماس اجازه خواهد داد تا کنترل این منطقه را در دست بگیرد. آزادی تعداد زیادی از فلسطینی‌ها تمام یهودیان جهان و اسرائیل را هدف عملیات ربایش قرار می‌دهد، برای همین هرگز با چنین معامله‌ای موافقت نمی‌کنیم.» اسموتریچ گفته که تنها راه برای تضمین کنترل ما بر این منطقه در درازمدت تشکیل حکومت نظامی در غزه است و تأکید کرده که همچنین یک راه‌حل هدفمند برای آینده غزه از طریق مهاجرت صد‌ها هزار تن از فلسطینی‌ها به اماکن دیگر در جهان وجود دارد. چیلی تراپر، وزیر «وحدت ملی» کابینه نتانیاهو، اگرچه پذیرفته که اسرائیل بایستی برای آزادی اسرا «بهایی سنگین» بپردازد ولی به گفته او «توقف جنگ بهایی است که اسرائیل تمایلی به پرداخت آن ندارد.» روزنامه عبری «د مارکر» گزارش کرده که اختلافات در کابینه نتانیاهو تا جایی پیش رفته که بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی رژیم او در جلسه کابینه این رژیم بر سر بنیامین نتانیاهو فریاد زده است. به نوشته «د ماکر»، یوآو گالانت، وزیر جنگ در این جلسه خواستار تخصیص ۱۰۰ میلیارد شکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) معادل ۲۶۶ میلیون دلار به عنوان بودجه دستگاه‌های امنیتی تا سال ۲۰۲۷ شده در حالی که اسموتریچ در این جلسه، دستگاه‌های امنیتی را به عدم تغییر دیدگاه‌های امنیتی خود پس از عملیات طوفان الاقصی متهم کرد. 
 
 هزینه‌ای که تل‌آویو باید بدهد
در مقابل حامیان ادامه جنگ، محور حامیان توافق آتش‌بس قرار گرفته است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، «چیلی تراپر» عضو کنست رژیم صهیونیستی از حزب «اتحاد» به «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم هشدار داد که در صورت به تعویق انداختن توافق تبادل اسرا، شورای جنگ منحل خواهد شد. او گفته که تل‌آویو تمایل ندارد جنگ (علیه غزه) را متوقف کند، اما توقف جنگ، هزینه‌ای است که ما باید برای آزادی اسرای اسرائیلی بپردازیم. همزمان، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی دوشنبه شب به نقل از خانواده‌های این رژیم گزارش داد که آن‌ها بر ضرورت رسیدن به توافق برای بازگشت اسیران اسرائیلی تأکید می‌کنند. روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» پیش از این، گزارش کرده بود که خانواده‌های اسرای صهیونیست روز یک‌شنبه در نشست کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) به برگزاری کنفرانسی موسوم به «شهرک‌سازی در غزه و شمال کرانه باختری» اعتراض کردند و گفتند که اعضای کنست و کابینه به سرنوشت اسرا توجهی ندارند و مشغول برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک در غزه هستند. اشاره این خانواده‌ها به نشست دست‌کم ۱۲ وزیر و ۱۵عضو کنست در کنفرانس «شهرک‌سازی در غزه و شمال کرانه باختری» است که چند روز قبل برگزار شد و شرکت‌کنندگان در آن، حمایت خود را از اشغال این مناطق اعلام کردند.

نظر شما