شناسهٔ خبر: 64902564 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شورای آتلانتیک:

ایالات متحده در مدیریت رفتار ایران در منطقه شکست خورد

کارشناس آمریکایی: دولت بایدن باید با قوه نظامی به حمله اخیر به نیروهای آمریکایی پاسخ دهد اما باید این کار را به گونه ای انجام دهد که خطر تحریک یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر یا وادار کردن دولت عراق به درخواست رسمی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به حداقل برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، شورای آتلانتیک در مجموعه یادداشت هایی از کارشناسان سیاست خارجی به سراغ پاسخ به این پرسش رفته که ایالات متحده باید در برابر حمله پهپادی روز یکشنبه به پایگاه آمریکایی در مرز سوریه و اردن که منجر به کشته شدن سه نظامی آمریکایی شد، چه کند؟

از 7 اکتبر 2023،  بیش از 150 حمله راکتی، موشکی و پهپادی به نیروهای آمریکایی در خاورمیانه انجام شده است، اما این حمله شبانه اولین حمله ای بود که جان سربازان آمریکایی را گرفت. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا بعدازظهر یکشنبه در بیانیه‌ای گفت که گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران که در سوریه و عراق فعالیت می‌کنند، مسئول این حمله هستند.

ویلیام اف. وکسلر،  مدیر ارشد برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک است. آخرین سمت وی در دولت ایالات متحده، معاون دستیار وزیر دفاع در امور عملیات ویژه و مبارزه با تروریسم بود. او در پاسخ به پرسش شورای آتلانتیک می گوید:

برای سال‌ها، اکثر سیاست‌گذاران اسرائیلی معتقد بودند که تهدیدات حماس با موفقیت از سوی اسرائیلی ها مدیریت می‌شوند، احتمال تلفات قابل توجه اسرائیل در این قبیل حملات کم است و زمانی که نیاز به واکنش نظامی اسرائیل نسبت به تحرکات حماس باشد، تنها با یک عملیات هوایی محدود می توان پاسخ داد. آنچه در 7 اکتبر 2023 رخ داد نشان داد که این باور نادرست بوده است.  برای سال‌ها و در چندین دولت، سیاست‌گذاران ایالات متحده به طور مشابه باور داشتند که می توانند اقدام های نظامی ایران و نیروهای نیابتی آن را با موفقیت کنترل و مدیریت کنند. در همه این سالها وضعیت به این شکل بود که  نیروهای همسو با ایران مرتباً نقاط ضعف طرف مقابل را بررسی می‌کنند، به‌طور روشمند از نردبان تشدید بالا می‌روند و به دنبال ایجاد یک رفتار عادی جدید بالفعل «قابل قبول» هستند.

در آنسوی میدان هم  نیروهای ایالات متحده در نهایت هنگامی که از طریق حملات هوایی هدفمند تحریک شوند، به این حملات پاسخ خواهند داد و سیستم دفاعی ایالات متحده برای محافظت از سربازان آمریکایی کافی خواهد بود . البته هم در این دولت و هم در دولت قبل مسئله ضربه مغزی به سربازان امریکایی در نتیجه این حملات بی اهمیت تلقی می شد.

ایالات متحده باید در اوایل چرخه تنش با تهران با قدرت بیشتری پاسخ می داد و اکنون باید این کار را انجام دهد. اما باید اهداف استراتژیک آمریکا برای منطقه را در نظر داشته باشد و با اهداف تهران هم آشنا باشد.

هدف کلی تهران بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه است و احتمالاً سال 2024 را سالی مملو از فرصت های حساس می بیند. احساسات ضد آمریکایی و طرفدار ایران در چارچوب جنگ غزه در حال افزایش است. احزاب همسو با ایران پیش از این بر دولت عراق فشار آورده اند تا مذاکراتی را با ایالات متحده درباره خروج احتمالی نیروهای آمریکایی آغاز کند. طبق گزارش ها، دولت بایدن خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را بررسی کرده است، اما پس از انتشار این خبر آن را تکذیب کرد. حوثی‌ها با حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ، حمایت بی‌سابقه‌ای را انجام داده اند و البته  هدف حملات هوایی آمریکا قرار گرفته‌اند.

 تهران احتمالا تصور می کند که  افزایش خشونت‌ها در نهایت منجر به این می‌شود که ایالات متحده یا تصمیم به عقب‌نشینی از منطقه بگیرد یا توسط متحدان مجبور به انجام این کار شود. آنها بدون شک می دانند که سال 2024 ممکن است با انتخاب دونالد ترامپ به پایان برسد، کسی که مدت ها از خروج نیروهای آمریکایی از بیشتر مناطق غرب آسیا حمایت کرده است.

دولت بایدن باید با قوه نظامی به حمله اخیر به نیروهای آمریکایی پاسخ دهد اما باید این کار را به گونه ای انجام دهد که خطر تحریک یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر یا وادار کردن دولت عراق به درخواست رسمی خروج نیروهای آمریکایی از این کشور را به حداقل برساند.

در عوض، عاقلانه‌تر است که گزینه‌هایی را در نظر بگیریم که شامل تعقیب دارایی‌های هوایی و دریایی ایران، ممنوعیت انتقال محموله‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به متحدانش، گسترش عملیات هوایی آمریکا علیه حوثی‌ها برای هدف قرار دادن رهبری آنها، و اجرای همه جانبه تحریم‌های آمریکا علیه ایران شود.

اخبار مرتبط

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما