شناسهٔ خبر: 64845401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

واکنش‌های جهانی به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره غزه

حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره پرونده نسل‎کشی رژیم صهیونیستی در غزه واکنش‌های بین‎المللی را در پی داشته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) رای اولیه خود را درباره اقدامات اضطراری درخواستی آفریقای جنوبی در پرونده نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ علیه نوار غزه صادر کرد. 

دادگاه لاهه روز جمعه دستور آتش‌بس در غزه را صادر نکرد، اما به رژیم صهیونیستی دستور داد که اقداماتی را برای جلوگیری و مجازات تحریک مستقیم نسل‌کشی در نوار محاصره شده غزه انجام دهد.

جوآن دونوگهو، رئیس دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: دادگاه شواهد کافی دال بر اختلاف در مورد پرونده نسل‌کشی پیدا کرده و گفت که آن را کنار نخواهد گذاشت.

همچنین به رژیم صهیونیستی دستور داده‎شده که اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه را بدهد؛ همچنین به این رژیم دستور داده شد که ظرف یک ماه در مورد نحوه اجرای دستورات به این دادگاه گزارش دهد.

در همین حال، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش‌های گسترده‌ای را در سطح بین‌المللی به‌همراه داشت.

تشکیلات خودگردان فلسطین

وزارت خارجه و مهاجرین تشکیلات خودگردان فلسطین از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرد و در بیانیه‌ای گفت: یادآوری این موضوع مهم است که هیچ طرفی فراتر از قانون نیست.

ریاض مالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان، گفت: رژیم صهیونیستی نتوانست دادگاه را متقاعد کند که کنوانسیون نسل‌کشی ۱۹۴۸ را نقض نمی‌کند.

رژیم صهیونیستی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را به‌شدت محکوم کرد و ادعا کرد که این حکم ظالمانه است.

او بلافاصله پس از صدور حکم دادگاه در یک پیام ویدیویی، گفت که رژیم صهیونیستی در حال جنگیدن است. 

نتانیاهو مدعی شد: اسرائیل با پایبندی به قوانین بین‌المللی به دفاع از خود و شهرک‌نشینان ادامه خواهد داد.

در همین حال، ایتامار بن‌غفیر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی پس از صدور حکم موقت، دیوان بین‌المللی دادگستری را به سخره گرفت و این حکم را «هیچ» خواند.

آفریقای جنوبی

دولت آفریقای جنوبی حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را «پیروزی قاطع» برای حقوق بین‌الملل خواند. 

آفریقای جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که از اقدامات موقت استقبال می‌کند و ابراز امیدواری کرد که رژیم صهیونیستی برای خنثی کردن اجرای دستورات دادگاه اقدامی نکند.

این بیانیه می‎گوید که این حکم نقطه عطفی در جست‌وجوی عدالت برای مردم فلسطین است و اضافه کرد که آفریقای جنوبی به اقدامات خود در نهاد‌های جهانی برای حمایت از حقوق فلسطینیان در غزه ادامه خواهد داد.

حماس

حماس از حکم مهم دادگاه استقبال کرد و گفت که این حکم به منزوی کردن رژیم صهیونیستی کمک می‌کند.

بیانیه حماس می‎گوید: تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری تحول مهمی است که به انزوای اسرائیل و افشای جنایات آن در غزه کمک می‌کند.

آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ادعا کرد: ما همچنان معتقدیم که اتهامات نسل‌کشی بی‌اساس است و توجه داریم که دادگاه در حکم خود نتیجه‌ای در مورد نسل‌کشی یا درخواست آتش‌بس نداشته و خواستار آزادی بی‌قیدوشرط و فوری همه زندانی‌ها شده است.

قطر

دولت قطر در بیانیه‌ای از اقدامات موقت اعلام شده از سوی دیوان بین المللی دادگستری استقبال کرد و گفت که رژیم صهیونیستی باید تمام اقداماتی را اتخاذ کند تا از ارتکاب اقدامات تحت کنوانسیون نسل‌کشی در جنگ علیه غزه خودداری کند.

براساس این بیانیه، قطر این حکم را یک پیروزی بشردوستانه و یک پیروزی برای حاکمیت قانون و عدالت بین‌المللی می‌داند.

مصر

مصر از حکم اجرای اقدامات اضطراری استقبال کرد. 

بیانیه وزارت خارجه مصر نیز می‎گوید که قاهره با تاکید بر لزوم احترام و اجرای تصمیمات دیوان بین‌المللی دادگستری، مشتاقانه منتظر است تا دادگاه بین‌المللی دادگستری خواستار آتش‌بس فوری در غزه شود.

ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از این حکم استقبال کرد و گفت امیدوار است این حکم حملات علیه غیرنظامیان را متوقف کند.

اردوغان، اظهار کرد: امیدواریم که حملات اسرائیل علیه زنان، کودکان و افراد مسن پایان یابد.

وی حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را «با ارزش» خواند.

عربستان

عربستان نیز موافقت خود را با اقدامات اضطراری توصیه‎شده از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد.

بیانیه‌ وزارت خارجه عربستان می‎گوید که این کشور بار دیگر بر «رد قاطعانه اقدامات اشغالگرانه رژیم صهیونیستی و نقض کنوانسیون سازمان ملل در مورد نسل‌کشی» تاکید کرد. 

اسپانیا

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا از تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری استقبال کرده و از طرفین خواست تا اقدامات موقتی را که دادگاه حکم کرده است، اجرا کنند.

وزارت خارجه اسپانیا اعلام کرد: یک بار دیگر، اسپانیا خواستار آتش‌بس فوری، آزادی بدون قیدوشرط زندانی‌ها، دسترسی فوری و منظم به کمک‌های بشردوستانه است.

ایرلند

مایکل مارتین، وزیر خارجه ایرلند از دستورات دادگاه که به گفته او «نهایی و لازم الاجراست» استقبال کرد.

وی گفت: ایرلند از اسرائیل انتظار دارد که دستورات دادگاه را «با حسن نیت و به‌صورت فوری» اجرا کند.

مارتین، اضافه کرد: پایان دادن به این درگیری و مرگ و ویرانی در غزه اولویتی است که باید در همه جبهه‌ها اعم از سیاسی، دیپلماتیک، انسانی و حقوقی دنبال شود.

اسکاتلند

نخست‌وزیر اسکاتلند طی پیامی، گفت: دستور دیوان بین‌المللی دادگستری روشن است؛ کشتار و ویرانی در غزه باید متوقف شود؛ برای جلوگیری از رنج بیشتر باید کمک‌های بشردوستانه فوری ارائه شود.

به گفته وی، با چنین مرگ و ویرانی، ما همچنان به درخواست برای آتش‌بس فوری ادامه خواهیم داد. 

آلمان 

آلمان از رژیم صهیونیستی خواست تا از حکم دادگاه تبعیت کند و اجازه ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها را بدهد.

آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در بیانیه‌ای از انتقاد آشکار از حمله نظامی رژیم صهیونیستی خودداری کرد اما تاکید کرد که این رژیم باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

فرانسه 

وزارت خارجه فرانسه گفت که عمیقا متعهد به احترام به قوانین بین‌المللی است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای اضافه کرد که بر اعتماد و حمایت خود از دیوان بین‌المللی دادگستری تاکید می‌کند.

اتحادیه اروپا

کمیسون اروپا در بیانیه‌ای گفت: دستورات دیوان بین‌المللی دادگستری برای طرفین لازم الاجرا بوده و آن‌ها باید از آن‌ها تبعیت کنند. اتحادیه اروپا انتظار اجرای کامل، فوری و موثر آن‌ها را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما