شناسهٔ خبر: 64844080 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با هدف رفع نیاز گلخانه‌ داران و کشاورزان؛

تولید ۶۷ رقم بذر هیبرید صیفی‌‌جات به دست فناوران اصفهانی

جمعی از فناوران دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان موفق به ثبت و تولید ۶۷ رقم بذر هیبرید صیفی‌جات شده اند.

صاحب‌خبر -

ثبت و تولید ۶۷ رقم بذر هیبرید صیفی‌جات دستاورد پژوهشگران اصفهانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ عضو هیئت علمی و دانشیار گروه تولید و ژنتیک گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: تولید این بذر‌ها دستاورد پژوهشگران این واحد دانشگاهی بخشی از نیاز گلخانه‌ داران و کشاورزان را تأمین کرده است.

مریم گل‌ آبادی که در دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد به عنوان فناور برتر شناخته شده است، افزود: حدود ۲۰ سال تجربه تدریس و ۱۵ سال تجربه فعالیت در قالب شرکت دانش‌ بنیان دارد.

وی، حوزه فعالیت فناورانه شرکت دانش بنیان مستقر در این واحد دانشگاهی را تولید بذر هیبرید صیفی‌جات گلخانه‌ای شامل خیار، گوجه فرنگی، فلفل و بادمجان و تولید بذر هیبرید صیفی‌جات فضای باز شامل هندوانه، ملون، پیاز و کدو دانست وگفت: به دلایل پیشرو بودن در فن آوری تولید بذر هیبرید صیفی‌جات، بومی‌سازی این دانش در ایران برای نخستین بار، اشتغال‌زایی بالا، درآمدزایی بسیار خوب، صادرات محصول، تلاش در راستای تأمین امنیت غذایی کشور و ثبت برند و اختراع به عنوان فن آور برتر انتخاب شده است.

این فن آور برتر دهمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان افزود: بذر هیبرید این محصولات پیش از این وارداتی بوده و برای نخستین بار در ایران بومی‌سازی و تولید شده و اکنون این محصولات به مرحله تجاری‌سازی و فروش در سطح کشور و منطقه رسیده است.

وی که مدت ۶ سال رئیس هیئت مدیره و به مدت چهار سال مدیر عامل شرکت دانش‌ بنیان در این دانشگاه است، گفت: طرح تولید بذر هیبرید صیفی‌جات از سال ۱۳۸۷ با مطالعات اولیه و بررسی منابع و اجرای پایلوت(آزمایشی) آغاز و از سال ۱۳۸۹ مراحل اجرایی آن آغاز شد و سال ۱۳۹۲ در قالب شرکت قرار گرفت.

این فعال فن آور افزود: اگرچه محصولات شرکت مورد اقبال و پذیرش عمومی مصرف‌ کنندگان قرار گرفته است؛ اما به دلیل کمبود امکانات زیر ساختی امکان استفاده از ظرفیت کامل وجود ندارد و همه درخواست‌ های بازار قابل تأمین نیست. مسئولان هم حمایت معنوی از طرح داشته‌‌اند؛ اما در برخی ارگان‌ها، نهاد‌ها و یا وزارتخانه‌ ها، امکان تأمین نیاز مالی برای رفع مشکلات شرکت وجود ندارد.

نظر شما