شناسهٔ خبر: 64800362 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

خداحافظی با گَرگَر و ایمن سازی طولانی‌ترین گذرگاه عشایری کشور در لرستان

رییس اداره امور عشایر الیگودرز گفت: طولانی‌ترین گذرگاه عشایری کشور با یک "گَرگَر" خطرناک در "پل کول" الیگودرز، توسط دولت سیزدهم ایمن شد و مسیر و پل جدید در آستانه بهره برداری قرار دارد.

صاحب‌خبر -

سید حسین حسینی اظهار کرد: "پل کول" از قدیمی‌ترین گذرگاه‌های عشایری کشور و بیش از ۸۰ سال است که عشایر در این مسیر برای عبور خود و دام هایشان از عرض رودخانه از "گَرگَر" استفاده می‌نمایند.

وی با بیان اینکه عرض رود بزرگ بختیاری به بیش از ۱۰۰ متر می‌باشد افزود: عبور از این گذرگاه همواره موجب بروز خسارت‌های جانی و مالی زیادی به عشایر شده است و به همین دلیل نیز دهه ۹۰ رییس وقت سازمان امور عشایر کشور ۲ مرحله بازدید از این منطقه داشت، اما ساخت پل بسیار هزینه بر بود و به دلیل کمبود اعتبارات متوقف ماند.

حسینی با اشاره به اینکه طرح مطالعات احداث پل برای این منطقه در سال ۹۵ انجام شده بود بیان کرد: عملیات اجرایی پل، سال ۱۴۰۱ به همت دولت سیزدهم آغاز شد و در حال حاضر جاده مواصلاتی از دوراهی "احمدفداله" تا کنار "پل کول" احداث شده و از سر "کول" تا نزدیک به پل "کول" نیز راهشکافی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه عملیات احداث سه پایه از این پل انجام شده است افزود: سالانه بیش از ۲ هزار خانوار عشایری استان‌های اصفهان، چهارمحال بختیاری و لرستان از این محل عبور می‌کنند و این مسیر شمال شهرستان دزفول (بخش شهیون) را به جنوب شهرستان الیگودرز (ذلقی) متصل می‌کند.

حسینی با اشاره به همکاری اداره امور عشایر خوزستان و امور عشایر لرستان در ایمن سازی این گذرگاه تصریح کرد: شهرستان الیگودرز بیشترین تعداد "گرگر" را دارد و در حال حاضر عبور و مرور روستاییان و عشایر در ۱۸ نقطه از این شهرستان با استفاده از "گرگر" انجام می‌شود که بسیار خطر آفرین و غیرایمن است.

وی با بیان اینکه شهرستان الیگودرز پنج هزار خانوار عشایری دارد عنوان کرد: جمعیت عشایری شهرستان الیگودرز بالغ بر ۲۰ هزار نفر می‌باشد.

به گفته رییس امور عشایر الیگودرز این منطقه در سال‌های گذشته دارای پلی بوده که به علت سیل و طغیان رودخانه پایه‌های آن از بین رفته و امکان بازسازی آن وجود نداشته است.

"گرگر" وسیله‌ای با شکل ابتدایی تله کابین است که در مناطق صعب العبور روستایی و عشایری از آن برای عبور از عرض رودخانه استفاده می‌کنند.

نظر شما