شناسهٔ خبر: 64593611 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون میراث‌فرهنگی اردبیل:

۴ چینی اردبیل در فهرست آثار ملی منقول ثبت شد

اردبیل - معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل گفت: ۴ اثر از مجموعه چینی‌های اردبیل در فهرست آثار ملی منقول کشور ثبت شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا دباغ عبداللهی اظهار کرد: در جلسه شورای ملی ثبت آثار منقول کشور که روز ۱۸ دی ماه برگزار شد تعداد ۴ اثر از مجموعه چینی‌های اردبیل به ثبت ملی رسید.

وی افزود: این چهار اثر شامل یک ظرف چینی روغن دان طرح گلدان و سه ظرف چینی کاسه بودند که به ترتیب با شماره اموال‌های ۲۱۹۷، ۵۹۸۱، ۸۲۹۲ و ۵۹۹۲ ثبت شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل تاکید کرد: از مجموعه چینی‌های اردبیل ۷۱ اثر در موزه‌های مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نگهداری می‌شود که از این تعداد تا کنون ۴۵ اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و ۲۶ اثر نیز در نوبت ثبت ملی قرار دارد.

دباغ عبداللهی ادامه داد: مجموعه چینی‌های اردبیل که در دوره شاه عباس اول صفوی و به دستور ایشان جمع‌آوری و به چینی خانه بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی اهدا شده بود بعد از تهاجم روس‌ها پراکنده شده و علاوه بر ۷۱ اثر موجود در مجموعه شیخ صفی، بخش اعظمی از این مجموعه امروزه در موزه آرمیتاژ سن پطرزبورگ روسیه، تعدادی در موزه ملی و تعدادی هم در موزه آذربایجان تبریز قرار دارد.

نظر شما