شناسهٔ خبر: 6441767 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

واشنگتن فری بیکن: هیچ یک از بازرسان آمریکایی اجازه ورود به مراکز هسته ای ایران را ندارند

مقامات آمریکایی و ایرانی تایید کردند بر اساس توافق هسته ای ایران، هیچ یک از بازرسان هسته ای آمریکا اجازه ورود به مکان های هسته ای مورد مشاجره با تهران را ندارند.

صاحب‌خبر -

واشنگتن فری بیکن نوشت: مقامات آمریکایی و ایرانی تایید کردند بر اساس توافق هسته ای ایران، هیچ یک از بازرسان هسته ای آمریکا اجازه ورود به مکان های هسته ای مورد مشاجره با تهران را ندارند.

به گزارش فرهیختگان آنلاین، بر اساس این توافق، تنها کشورهایی که با ایران رابطه دیپلماتیک عادی دارند مجاز به مشارکت در گروههای بازرسی تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند.

افشای این موضوع نگرانی برخی تحلیلگران را به دنبال داشت که معتقدند برای راستی آزمایی و تایید عدم تقلب ایران و راه اندازی تاسیسات هسته ای مخفی، تنها به کارشناسان امریکایی می توان اعتماد کرد.

بر اساس بخش دیگری از این توافق، آمریکا متعهد شده است به ایران در مبارزه با خرابکاری هسته ای و تهدیدها علیه برنامه هسته ای اش کمک کند.

الیوت آبرامز مدیر سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری بوش از دولت آمریکا برای قبول درخواست های ایران انتقاد کرد.

وی با اشاره به جان کری و محمد جواد ظریف وزرای امور خارجه آمریکا و ایران گفت:« این مضحک است، وندی شرمن (معاون کری) به ما گفته بود کری و ظریف پس از پایان کار با چشمانی اشک آلود بهم می نگریستند و به این می اندیشیدند که با هم این کار را انجام داده اند. اکنون ما متوجه شده ایم جمهوری اسلامی ایران حتی اجازه حضور یک بازرس آمریکایی را در تیم بازرسان نمی دهد. نباید هیچ ممنوعیتی علیه اعضای تیم مذاکره کننده (پنج بعلاوه یک) اعمال شود. این مثال دیگری از اشتباهات دولت در این مذاکرات است. ما باید تاکید می کردیم قائده «آمریکایی نه» غیرقابل قبول است اما به نظر می رسد هیچ پایانی برای امتیازات آمریکا وجود ندارد.»

یک منبع امریکایی که در وین حضور داشت گفت ممنوعیت حضور بازرسان آمریکایی نتیجه درخواست های ایران در اتاق مذاکره بود.

این منبع تاکید کرد:« دولت به مردم امریکا و نمایندگان آنها وعده داد قوی ترین نظام بازرسی در تاریخ جهان را به اجرا می گذارد و ما از اتفاقات مطلع می شویم. اکنون آنها به ما می گویند آمریکا نمی تواند کاری با نظام بازرسی داشته باشد چرا که ما با ایران رابطه دیپلماتیک نداریم. من فکر می کنم ما باید ممنون باشیم که آنها این مشکل را با گشایش سفارت آمریکا در تهران حل نکردند.»

نظر شما