شناسهٔ خبر: 64325812 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شورای امنیت قطعنامه سازوکار تعامل با طالبان را تصویب کرد

شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه سازوکار تعامل با حکومت طالبان و نقشه راه نماینده ویژه این سازمان را برای افغانستان تصویب کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل گزارش «فریدون سینیرلی‌اوغلو» هماهنگ‌کننده این سازمان در امور افغانستان را با 13 رای مثبت و دو رای ممتنع چین و روسیه تصویب کرد.

هدف این قطعنامه رسیدگی به چالش‌های پیش روی افغانستان و ارتقای صلح، ثبات، رفاه و فراگیری در افغانستان عنوان شده و در آن بر اهمیت احترام به حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان تأکید شده است.

این قطعنامه همچنین بر ضرورت پرداختن به موضوعات مختلف از جمله نگرانی‌های بشردوستانه، مسئله حقوق بشر به‌ویژه برای زنان و دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی، و افراد در موقعیت‌های آسیب‌پذیر، امنیت و تروریسم، مواد مخدر، توسعه، چالش‌های اقتصادی و اجتماعی، گفتگو، حکومت‌داری و حاکمیت قانون تأکید می‌کند.

قطعنامه همچنین نقش زنان در جامعه افغانستان را به رسمیت می‌شناسد و بر اهمیت مشارکت کامل، برابر، معنادار و ایمن آنها و همچنین حمایت از حقوق بشر تأکید می‌کند و خواستار یک سازوکار برای تعامل جهت هدایت و ایجاد انسجام در فعالیت‌های سیاسی، بشردوستانه و توسعه است.

علاوه بر این، قطعنامه همچنین بر اهمیت رویکرد یکپارچه و منسجم میان بازیگران سیاسی، بشردوستانه و توسعه‌ای مرتبط، چه در داخل و چه خارج از سیستم سازمان ملل متحد، در ایجاد و حفظ صلح در افغانستان تأکید می‌کند.

قطعنامه همچنین از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهد تا در مشورت با اعضای شورای امنیت، بازیگران و ذینفعان سیاسی مرتبط افغانستان، از جمله مقامات ذیربط، زنان افغان و جامعه مدنی، و نیز منطقه و جامعه بین‌المللی، فرستاده ویژه‌ای را برای افغانستان تعیین کند تا توصیه‌های ارزیابی مستقل سینیرلی‌اوغلو را بدون لطمه و تداخل در مأموریت یوناما در افغانستان اجرایی کند.

انتهای پیام/.

نظر شما