شناسهٔ خبر: 64020805 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز توزیع نشای کلوس در چهارمحال و بختیاری

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: برای تضمین بقای گیاه در خطر انقراض کلوس کوهی، امسال ۷۰ هزار عدد نشاء و گیاه‌چه تولید شده بهره‌برداران برای اجرای طرح‌های پایلوت گیاهان دارویی خریداری و کار توزیع آن آغاز شد.

صاحب‌خبر -

عزت الله سلیمانی گفت: به منظور تضمین بقای این گیاه با ارزش در چهار نقطه از استان و هر کدام در سطح یک هکتار ایستگاه پایلوت کلوس به صورت محصور اجرا شد.

وی اظهار داشت: در سال‌های نه چندان دور (کمتر از ۱۵ سال) حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار هکتار رویشگاه طبیعی کلوس در شهرستان‌های کوهرنگ و لردگان و در کوه‌های رنگی استان شامل زردکوه، سبزکوه، سفید کوه و قارون وجود داشت که این مساحت اکنون در اثر برخی عوامل طبیعی مانند آفت‌ها، بیماری‌ها، تغییر اقلیم و برخی عوامل غیرطبیعی مانند دست‌اندازی انسان به سطح چهار تا پنج هزار هکتار کاهش یافته و بقای آن به خطر افتاده است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: در سال‌های اخیر و با انجام قُرُق در رویشگاه طبیعی گیاه کلوس در روستای سرآقاسید کوهرنگ اقدام موثر و قابل توجهی در خصوص حفظ بقای این گیاه انجام شد، اما حمله آفت ملخ صحرایی در فصل گُل‌دهی، اجازه به بذر رفتن این گیاه را نداده است.

بیشتر بخوانید

سلیمانی ادامه داد: اقدام موثر دیگر خرید تضمینی بذر‌های موجود در مناطق، تنظیم تفاهم‌نامه با برخی بهره‌برداران برای تولید نشاء و توزیع رایگان در بین جوامع محلی برای ترویج فرهنگ کاشت و تولید این گیاه در جا‌های مختلف استان است.

وی یادآور شد: خشکسالی‌های اخیر، تغییر الگوی بارش، حمله آفت‌ها و سوء استفاده سودجویان چهار عامل اصلی بروز خطر نامیمون انقراض این گیاه است.

رییس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: هرچند اقدامات خوبی در خصوص مبارزه بیوشیمیایی با آفت‌ها، کنترل و تشدید اقدامات حفاظتی انجام شده، ولی برای رسیدن به تضمین بقای این گیاه نیاز به یک عزم ملی و تصمیمی فرااستانی همراه با اختصاص بودجه کافی است.

سلیمانی ادامه داد: طبع گرم کلوس، خواص دارویی سرشار برای درمان ناراحتی‌های گوارشی، عجین شدن این گیاه با فرهنگ و ادب سرزمین چهارمحال و بختیاری از جمله عواملی است که سبب شده ارزش ریالی این گیاه زیاد و سودجویان هرسال برای نیل به منافع خود حیات این گیاه را به مخاطره بیندازند.

وی اضافه کرد: امید است با انجام اقدامات یاد شده همچنین راه اندازی ایستگاه‌های پایلوت کلوس به حفظ و بقای این گیاه با ارزش کمک شود.

نظر شما