شناسهٔ خبر: 6392340 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

صلح و آرامش موجوديت اسراييل را تهديد مي کند

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما ، محمد جواد ظريف در گفتگو با خبرنگار شبکه تلويزيوني الميادين که در بالکن معروف هتل کوبورگ در وين صورت گرفت پاسخ داد. جايي که ظريف بارها بر روي آن آمد و با خبرنگاران گفتگو کرد.


خبرنگار شبکه الميادين در ابتدا گفت: ما اکنون در بالکن معروف دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران قرار داريم، بالکني که از آن بر خبرنگاران اشراف داشت و به ديپلماسي بالکني معروف شد. 


وي از ظريف سوال کرد: آقاي ظريف در ابتدا دستيابي به توافق را تبريک مي گويم و به نظر مي رسد ديپلماسي بالکني دستاورد زيادي داشت آيا چنين است؟ 


ظريف پاسخ داد: درواقع ديپلماسي بالکني به معناي واقعي نوعي از ديپلماسي نيست بلکه فرصتي براي استنشاق هواي تميز و پاکيزه است. همچنين فرصتي براي گپ و گفتي با خبرنگاران ايراني و غير ايراني بود. خبرنگراراني که منتظر شنيدن خبرهايي بودند. من از خبرنگاران به خاطر تحمل روزهاي سخت معذرت مي خواهم، زيرا براي ساعت هاي طولاني پشت درهاي بسته منتظر  مي ماندند. 


خبرنگار پرسيد: آيا به نظر شما همه اين ها استحقاق انتظار هجده روز را داشت؟ 


ظريف پاسخ داد: طبعا جمع بندي مذاکرات هسته اي وين دستاورد بزرگي و پيروزي ديپلماسي بر تهديد و فشار بود. سال هاي طولاني تهديد و فشار عليه ايران براي غربي ها هيچ دستاوردي نداشت و از سوي ديگر دو سال ديپلماسي و احترام نتيجه داد. اين درس و تجربه مهمي نه تنها در اين چارچوب بلکه در سطح جهاني و عمومي است. بايد درس و تجربه اساسي براي مقامات آمريکا و ديگر کشورهاي جهان باشد. آنان تصور مي کردند که مي توانند همه چيز را با زور و تهديد به دست آورند و هرگز راه حل سياسي و ديپلماتيک ارائه نمي کردند. همه چيز را امتحان کرده بودند ولي ديپلماسي و احترام را تجربه نکرده بودند. 


خبرنگار الميادين در سوالي ديگر پرسيد: ايران نخستين کشور جهان است که بدون جنگ از سيطره فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارجي مي شود و اين به فضل ديپلماسي اين کشور است نظر شما در اين باره چيست؟ 


ظريف پاسخ داد: اين درست است. اين نيز طبعا موفقيت مهمي است. ايران به احتمال قوي نخستين کشوري است که شوراي امنيت بعد از هشت سال مخالفت حق آن را در غني سازي اورانيوم به رسميت شناخت. شوراي امنيت در طول هشت سال از ايران مي خواست که از برنامه غني سازي اورانيوم خود چشم پوشي کند. اين براي ايران موفقيت و دستاورد بزرگي است. گروه پنج بعلاوه يک نيز از برخي از مواضع غير واقعي گذشته خود عدول کند و مواضع مثبت جديدي اتخاذ کند. 


خبرنگار الميادين در ادامه پرسيد: آقاي وزير آيا توافق هسته اي با ايران براي منطقه نتايج مثبتي به همراه خواهد داشت؟


ظريف پاسخ داد: من معتقدم که اين توافق مي تواند پوششي را که اسراييل در زير آن پنهان شده است، بردارد. اسراييل بر اقدامات وحشيانه خود عليه مردم منطقه از جمله مردم لبنان و غزه سرپوش مي نهد. اين توافق همچنين از کمک برخي از شرکا و همسايگان ما به برخي از گروه هاي تروريستي در منطقه پرده بر مي دارد. کساني که تلاش کردند تحت پديده موسوم به ايران هراسي مخفي شوند. برخي در صدد بهره برداري از موضوع ايران هراسي در منطقه بودند و هستند. من خطاب به کشورهاي برادر و دوست عرب خود در منطقه خليج فارس و جهان عرب مي گويم که ايران با حسن نيت براي همکاري و شراکت با شما بر اساس احترام متقابل و حسن همجواري آمادگي دارد. ما ( ايران و کشورهاي عربي ) با چالش هاي مشترکي زيادي مواجه هستيم ما نقاط مشترک زيادي نيز داريم تا بر آن تکيه و اعتماد کنيم. زمان همکاري مشترک فرا رسيده است و اين اولويت مهمي براي دولت ايران است که با همسايگان همکاري و روابط را تقويت کنيم. زمان آن فرا رسيده است که با شرکا و همسايگان با چالش هاي مشترک از جمله افراط گرايي و طايفه گرايي مقابله کنيم. 


خبرنگار الميادين در ادامه پرسيد: جناب وزير آيا اين تصوير را مي شناسيد که موضوع آخرين سوال است. چرا ديپلماسي دست دادن ظريف و ديپلماسي ايران بر اساس اظهارات نتانياهو در حد خود يک بمب اتم است؟ در واقع اسراييل  به بحران افکني و ايجاد تنش نياز دارد تا اين که بر تجاوزگري هاي مستمر خود سرپوش گذارد. اسراييل با تنش زايي در منطقه در صدد سرپوش گذاشتن بر اقدامات غير انساني و وحشيانه خود بر ضد ملت لبنان و فلسطين و ديگر ملت هاي منطقه است. بنابراين هرگونه صلح و آرامش در منطقه موجوديت اسراييل را تهديد مي کند.


نظر شما