شناسهٔ خبر: 63869593 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

فعالیت بیش از یکهزار داوطلب سلامت در غرب اهواز

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز: یکهزار و ۶ داوطلب سلامت در حوزه مرکز بهداشت غرب این کلانشهر فعالیت دارند.

صاحب‌خبر -

فعالیت بیش از یکهزار داوطلب سلامت در غرب اهواز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، دکتر شایسته شمی پور با تبریک روز جهانی داوطلب سلامت، گفت: ۱۴ آذر ماه مصادف با ۵ دسامبر روز جهانی داوطلب نام‌گذاری شده است و فرصت مغتنمی است از ایثارگران عرصه سلامت جامعه و خدمات ارزنده و داوطلبانه در زمینه تامین، حفظ و ارتقای سلامت تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حوزه مرکز بهداشت غرب اهواز یک هزار و ۶ داوطلب سلامت وجود دارد که از این تعداد ۲۷۹ داوطلب در روستا و ۷۸۷ نفر در شهر فعالیت می‌کنند، افزود: سازمان‌های مردم نهاد در کلی‌ترین معنا، به سازمانی اشاره می‌کند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شوند، اما نقش بسیار مهمی به عنوان واسطه میان فرد، مردم و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کنند.


دکتر شمی پور ادامه داد: با توجه به اصول PHC (عدالت اجتماعی، همکاری بین بخشی- جلب مشارکت مردم) در عرصه بهداشت، بعد از جنگ جهانی اول شروع تاسیس سازمان‌های بین المللی غیر دولتی آغاز شد و از آنجا که مهم‌ترین اصل در جلب مشارکت جامعه اصل برابری مردم است، در سال ۱۳۶۸ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور با انگیزه حل مشکلات بهداشتی حاشیه نشینان کلان شهر‌ها تفکر استفاده از نیروی مردم را مطرح کرد.  


رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اضافه کرد: این طرح با جذب تعدادی از بانوان به اجرا در آمد و با آموزش‌هایی که به صورت هفتگی در مراکز بهداشتی درمانی فرا می‌گرفتند و آموزش‌هایی دیده شده را به درون خانوار‌های زیر پوشش انتقال می‌دادند، ضمنا پیگیری مراجعه نکردن خانوار‌ها برای دریافت خدمات و اعلام موارد تولد، مرگ و مهاجرت در همان خانوار‌ها و حل مشکلات بهداشتی محله جزء کار‌هایی است که این قشر انجام می‌دهند.

وی می‌گوید: علت انتخاب رابطان بهداشتی از میان بانوان به این دلیل بود که ۷۰% جمعیت کشور را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و اساسا آن‌ها برای ارائه خدمات خانواده مناسب‌تر هستند.


دکتر شمی پور گفت: براساس نتایج مثبت حاصل از اجرای طرح و ... در سال ۱۳۷۱ تصمیم گرفته شد تا با استفاده از نیرو‌های مردمی در قالب رابطان بهداشتی خدمات حاشیه نشین شهری به صورت فعال در کل کشور ارائه شود.

نظر شما