شناسهٔ خبر: 63826629 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

احصاء تکالیف پیشگیرانه دستگاه‌ها در خصوص پیشگیری از وقوع جرم/ تدوین اطلس جرائم سال ۱۴۰۱

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از احصاء تکالیف پیشگیرانه دستگاه‌ها در خصوص پیشگیری از وقوع جرم خبر داد.

صاحب‌خبر -

«ابوالفضل نیکوکار» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تهیه و تدوین اطلس وقوع جرم در تهران گفت: اطلس وقوع جرائم با اطلاعاتی که از بخش‌ها و دستگاه‌های مختلف مانند مرکز آمار ایران و سازمان‌های خدمات‌رسان مانند سازمان بهزیستی و دستگاه‌هایی مانند فراجا جمع‌آوری می‌شود و با توجه به طبقه‌بندی که تعریف می‌شود، هر سال منتشر می‌شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران ادامه داد: در حال حاضر اطلاعات این اطلس برای سال ۱۴۰۱ در حال جمع‌آوری از دستگاه‌های مختلف است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای پیشگیری از وقوع جرم در مناطق جرم‌خیز به دستگاه‌ها تکالیفی اعلام می‌شود؟ تصریح کرد: با توجه به چهارمین جلسه شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم در حوزه سرقت تکالیف تمام دستگاه‌های اجرایی احصا و در سال ۱۴۰۲ در دو نوبت به آن‌ها ابلاغ گردید تا به تکالیف پیشگیرانه و همکاری لازم با ضابطان قوه قضائیه اقدام کنند و در سایر جرایم نیز همین موضوع صادق است.

نیکوکار در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مجتمع شوق زندگی گفت: دادسرای تهران به طور خاص در مجتمع شوق زندگی که در گذشته در مشهد افتتاح شده بود و از حدود یک ماه قبل نیز در تهران آغاز به کار کرده است هم حضور دارد و هم نظارت بر اجرای اقدامات این مرکز دارد. فعالیت‌های این مرکز ماحصل برخی اقدامات پیشگیرانه است به طور مثال کودکان کار را به این مرکز منتقل می‌کنند و اگر این کودکان دارای خانواده باشند با خانواده آن‌ها صحبت می‌شود. همچنین اگر بدون سرپرست باشند، این کودکان تعیین تکلیف می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش حضور اتباع در کشور آیا برنامه پیشگیرانه‌ای برای جلوگیری از ورود این کودکان برای کار در خیابان دارید؟ گفت: اتباع بیگانه در حوزه وزارت کشور است. سازمان ملی مهاجرت عزم خود را جزم کرده است که اتباع بیگانه را در کشور ساماندهی کند. پیش‌بینی ما این است که حدود ۹۰ درصد این اتباع، افغانستانی‌های مقیم ایران هستند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران خاطرنشان کرد: تا جایی که اطلاع دارم سرشماری این افراد در حال انجام است. نزدیک به یک میلیون کارت صادر شده است و این روند ادامه دارد. این کارت، کارت هویت این افراد می‌شود و تعریف هم دارد و مشخصات این افراد در آن آمده است. اعتبار این کارت نیز آن طور که اعلام شده است، یکساله بوده و پس از آن نیاز به تمدید مجدد است.

انتهای پیام/

نظر شما