شناسهٔ خبر: 63590317 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیام‌های تسلیت برای درگذشت صمد موحّد

تهران- ایرنا- روسای فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، درگذشت صمد موحّد نویسنده، پژوهشگر و مصحح را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پیامی به مناسبت درگذشت صمد موحّد نوشت: «خبر درگذشت استاد ارجمند دکتر صمد موحد موجب تألم و تأثر شد.

زنده‌یاد دکتر صمد موحد از سرآمدان عرفان‌پژوهی روزگار معاصر بود که میراث ارزشمندی از خود برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به فرهنگ و ادبیات ایران به یاندگار گذاشت.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت این استاد فقید را به دوستان و بازماندگان او، به‌ویژه استاد گران‌مایه دکتر محمدعلی موحد، تسلیت می‌گوید و برای آن زنده‌یاد از درگاه پروردگار مهربان آرامش و آمرزش روان خواهان است.»

پیام تسلیت رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

کاظم موسوی بجنوردی رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نیز درگذشت مرحوم صمد موحد را تسلیت گفت و نوشت: «درگذشت دوست دانشمند دیرین، دکتر صمد موحّد مایه اندوه و دریغ بی‌پایان است. او که به‌ قول برادر بزرگش، «دانشمند، بسیاردان و اندک‌گوی» بود، از نخستین‌ کسانی بود که به مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی پیوست و مدیریت بخش فلسفه را برعهده گرفت و از همان جلد اوّل مقالات او در باب حکما و فلاسفه و آثار ایشان زینت‌بخش دائرةالمعارف بزرگ اسلامی شد.

فقدان آن دانشی مرد محقّق و مصحّح متون ادبی و عرفانی و حکمی را به برادر ارجمندش، استاد بزرگوار آقای دکتر محمّدعلی موحّد، همسر و فرزندان عزادار ایشان و جامعۀ علمی ایران تسلیت می‌گویم و یاد او را گرامی می‌دارم.»

صمد موحّد نخستین مدیر بخش فلسفه و عضو شورای عالی علمی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) 28 آبان ماه دار فانی را وداع گفت.

وی متولد ٢۴ آذر ١٣١۵ در تبریز بود، موحد ٢۴ تیر ١٣۶۵ یعنی در همان اوان آغاز به‌ کار مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، به مدیریت بخش فلسفه و عضویت در شورای عالی علمی منصوب شد و از همان جلد نخست مداخلی همچون «آثارِ ذاتی»، «آثارِ عُلْوی»، «آدابُ‌المُریدین»، «آفاق و اَنْفُس»، «اَلآثارُالباقِیَة عَنِ القُرُونِ الخالِیة» و «آقا حُسَیْنِ خوانْساری» را قلمی کرد.

از جمله آثار و تصحیح‌های او می‌توان به «کوی طریقت»، «فصوص الحکم»، «نگاهی به سرچشمه حکمت اشراق و مفهوم‌های بنیادی آن»، «عارفی با دو چهره؛ سیری در احوال و آثار محمود شبستری»، «گلشن راز»، «گوهر مراد»، «کلید سعادت: گزیده اخلاق ناصری»، «مجموعه آثار شیخ محمود شبستری»، «تحفه العالم و ذیل التحفه» و «سیری در تصوف آذربایجان» اشاره کرد.

نظر شما