شناسهٔ خبر: 63575356 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

شبه علم ۳؛

استفاده از حیوانات در تحقیقات

موضوع اخلاقی در زمینه استفاده از حیوانات در تحقیقات، از چندین جهت قابل بررسی است، از جمله قوانین حکومتی، نگرش عمومی، ابعاد اخلاقی، و ...

صاحب‌خبر -

خبرگزاری علم و فناوری آنا-  وحید چالشی؛ موضوع اخلاقی در زمینه استفاده از حیوانات در تحقیقات، از چندین جهت قابل بررسی است، از جمله قوانین حکومتی، نگرش عمومی، ابعاد اخلاقی، و تحقیق در جستجوی جایگزین‌های مناسب که این مسائل از دیدگاه متنوعی مطرح می‌شوند. مهاتما گاندی اعتقاد داشت که برای ارزیابی عظمت و پیشرفت اخلاقی یک جامعه، باید نگاهی به رفتار آن جامعه نسبت به حیوانات داشت. قوانین پژوهشی مسئولیت محققان و مؤسسات تحقیقاتی را در خصوص جلوگیری از آسیب، درد و رنج احتمالی حاصل از تحقیقات بر حیوانات را تعیین می‌کند. از سوی دیگر، بسیاری از کشورها به استفاده از حیوانات در آزمایشات موافقت کرده‌اند، اما با محدودیت‌هایی که از طریق قوانین ایجاد شده‌اند. پذیرش اجتماعی نیز نقش مهمی در تحقیقات حیوانی دارد؛ زیرا از منابع مالی عمومی بهره می‌برد. از نظر اخلاقی، بسیاری اعتقاد دارند که برخی از حیوانات، مانند سگ، ارزش رعایت اخلاقی بیشتری نسبت به حیوانات دیگر دارند.

مسائل اخلاقی مرتبط با آزمایشات حیوانی در دهه ۱۹۵۹ مطرح شدند، که با تأکید بر اصول کاهش، پالایش، جایگزینی تلاش برای کاهش تعداد حیوانات مورد استفاده در آزمایشات علمی مطرح شد. بر اساس اصول، هدف اصل اول تاکید بر کاهش استفاده از حیوانات در آزمایشات است. همچنین، هدف اصل دوم (پالایش) این است که درد یا ناراحتی حیوانات حداقل شود. اصل سوم (جایگزینی) نیز به معنای جایگزین کردن حیوانات با روش‌ها و مواد غیر حیوانی است. این اصول اساسی به عنوان راهنمایی در تحقیقات حیوانی شناخته می‌شوند، اما هنوز چالش‌ها در اجرای این مقررات وجود دارد.

مطالعات حیوانی به طور گسترده در داروسازی و تحقیقات علمی برای بررسی پدیده‌های بیولوژیکی پیچیده استفاده می‌شود که نمی‌توان آنها را با کشت سلولی دو بعدی (دو بُعدی) مطالعه کرد. بنابراین برای بهبود اعتبار چنین آزمایش‌هایی، مدل ‌های ابتکاری برای به دست آوردن یافته‌های دقیق‌تر مورد نیاز است.

در بسیاری از موارد، آزمایش حیوانی حتی ضروری نیست، و جایگزین های بسیار قانع کننده ای وجود دارد - به خصوص کشت سلولی سه بعدی (3D).  اصول سه گانه در تحقیقات به نفع کشت سلولی سه بعدی است، دلایل زیادی برای حرکت از مدل های مبتنی بر حیوان به مدل های سه بعدی وجود دارد. کشت سلولی سه بعدی ارزان تر از مدل های حیوانی است، آزمایش بر روی حیوانات اغلب طولانی و بسیار پرهزینه است زیرا نگهداری و راه اندازی یک مرکز حیوانات به منابع زیادی نیاز دارد. روش‌های بدون حیوانات بسیار ارزان‌تر و زمان‌برتر هستند. بنابراین، هنگام راه اندازی یک آزمایشگاه جدید، منطقی است که به طور کامل بررسی شود که آیا و چگونه می توان از آزمایش حیوانی جلوگیری کرد. مدل‌های کشت سلولی سه بعدی مورفولوژی، ساختار و فیزیولوژی بافت را بهتر نشان می‌دهند. مدل های سه بعدی می توانند از سلول های انسانی استفاده کنند و بنابراین فیزیولوژی انسان را بهتر منعکس می کنند. بسیاری از مدل‌های حیوانی بسیار دور از فیزیولوژی انسان هستند و نمی‌توانند دقیقاً آنچه را که در جریان است نشان دهند، بنابراین انتقال نتایج آزمایشگاهی به انسان می‌تواند مشکوک باشد.کشت سلولی سه بعدی زندگی آزمایشگاهی را آسان تر می کند.کشت سلولی امکان کنترل بسیار بهتر متغیرهای مورد نظر را فراهم می کند. از سوی دیگر، با آزمایش های حیوانی، پیچیدگی موجودات به این معنی است که تکرارپذیری همیشه تضمین نمی شود. بنابراین، کشت سلولی می تواند تکرارپذیری را بهبود بخشد و مطالعه مکانیسم های سلولی و مولکولی را تسهیل کند.

 

انتهای پیام/

نظر شما