شناسهٔ خبر: 63353150 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی بارندگی‌های پائیزه

تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل در خراسان جنوبی

کمیته استانی کنترل و کاهش خطر سیل امروز تشکیل جلسه داد تا اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل در خراسان جنوبی اتخاذ شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای خراسان جنوبی، مدیر عامل شرکت آب منطقه خراسان جنوبی در کمیته استانی کنترلتمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از وقوع سیل در خراسان جنوبی و کاهش خطر سیل گفت: با توجه به فصل بارندگی و احتمال سیل امیدواریم با اقدامات پیشگیرانه کمترین صدمات را داشته باشیم.

سارانی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و ۱۲ هزار کیلومتر مسیل و رودخانه دارد افزود: آزاد سازی بستر و حریم رودخانه‌ها قبل از سال ۱۴۰۰ حدود هزار و ۵۷۰ هکتار، در سال ۱۴۰۰نود هکتار، در سال ۱۴۰۱ صد هکتار انجام شده و در سال ۱۴۰۲ سی هکتار در دست اقدام است.

وی گفت : از محل اعتبارات ملی طرح متمرکز مهندسی رودخانه‌ها  امسال بیش از ۱۱ کیلومتر با هزینه‌ حدود ۳میلیارد تومان در شهرستانهای  سرایان ,نهبندان و بیرجند لایروبی و آزادسازی رودخانه ها انجام شده است .

مدیر کل هواشناسی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه از روز گذشته در خصوص تشدید فعالیت سامانه بارشی هشدار سطح نارنجی صادر کردیم گفت: فعالیت سامانه بارشی از بعد از ظهر امروز آغاز و تا بعد از ظهر دوشنبه ادامه دارد.


خندان رو گفت: نوع مخاطره در این سامانه، وزش باد شدید موقتی، در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک، رگبار شدید باران و رعد و برق، نقاط مستعد و کوهپایه‌ای احتمال بارش تگرگ و برخورد صاعقه پیش بینی شده است.

وی افزود: منطقه اثر سامانه شهرستان‌های درمیان، بیرجند، سربیشه، خوسف، جنوب شهرستان‌های حاجی آباد زیرکوه و قائنات و شمال شهرستان نهبندان است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری نیز در این کمیته با اشاره به اینکه حضور مدیران مربوطه در این دو روز در شهرستان‌ها الزامی است گفت: تا پایان وضعیت هشدار نارنجی هواشناسی، مدیران حضور فعال و میدانی داشته باشند.

آخوندی افزود: فرمانداران از امکانات بخش خصوصی در خصوص استفاده از نیرو‌های آموزش دیده و ماشین آلات استفاده کنند.


مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی افزود: بازگشایی رودخانه‌ها با کمک دستگاه‌ها و شهرداری صورت گیرد.


در این کمیته همچنین به پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آبراهه‌ها، جمع آوری و عدم چرای دام و خودداری از اسکان و جابجایی در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی توصیه و تأکید شد.

نظر شما