شناسهٔ خبر: 6327728 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بسته اخبار گوناگون استان گلستان

گرگان - ایرنا - گلستانی ها خشکسالی را باور کنند، شروع طرح توسعه و نوسازی ناوگان مسافربری، احداث 70 سازه کنترل سیل و رسوب، نهالکاری 350 هکتار و علوفه کاری 300 هکتار در مناطق آبخیز، تدوین شیوه نامه انتخابات انجمن موسیقی گلستان، ارائه خدمات به افراد بیسواد مطلق برای ثبت نام در کلاس، حضور 9 فیلم از گلستان در جشنواره تولیدات حوزه هنری، ارائه 680 هزار نفر - ساعت آموزش مهارتی در آموزشگاه های فنی حرفه ای، تلف شدن یک رأس شوکا از عناوین خبری روز یکشنبه ایرنا مرکز گلستان است.

صاحب‌خبر -

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با یادآوری کم آبی شدید، کاهش نزولات جوی و مصرف حدود دو برابر استاندارد جهانی آب در استان گفت: گلستانی ها بروز خشکسالی و بحران آب را باور کنند.

محمدهادی رحمتی اظهار داشت: طبق استاندارد جهانی الگوی مصرف آب برای هر نفر 150 لیتر در شبانه روز است در حالی که سرانه مصرف آب هر گلستانی در شبانه روز 230 لیتر است.

وی راهکار ترویج مصرف بهینه را فرهنگ سازی و آموزش دانش آموزان از مقطع ابتدایی بیان کرد و افزود: آگاهی نداشتن جامعه از میزان مصرف آب و روند تبدیل آب ها به آب شرب سالم و بهداشتی از مهمترین مشکلات می باشد.

به گفته وی، اگر مردم از هزینه ای که دولت برای تامین آب و تبدیل آن به آب شرب سالم و بهداشتی آگاهی داشته باشند، خود برای مصرف بهینه تلاش می کنند.

مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با بیان این که در بخش تولید آب و بازسازی چاه ها، خطوط انتقال و پمپاژ تلاش های مفیدی انجام شده است، افزود: با این اقدامات مشکلات تامین آب در تابستان کاهش یافته است.

رحمتی همچنین به مشکل فرسودگی شبکه های توزیع و انتقال آب اشاره کرد و گفت: بسیاری از شبکه ها قدیمی بوده و چندین سال است که اصلاح و به هنگام سازی آن ها انجام نشده از این رو نارسایی هایی دارند که برای رفع آن شرکت آب و فاضلاب اقداماتی را انجام داده است.

وی ادامه داد: اعتبارات تخصیصی نیز متناسب با حجم کار نبوده و نیازمند اعتبار مناسب است.

رحمتی در خصوص اقدامات برای رفع مشکل شبکه های قدیمی گفت: به منظور جلوگیری از هدر رفت آب حدود 800 کیلومتر از شبکه استان نشست یابی شده است.

وی همچنین افزایش تلاش دستگاه های فرهنگی و تبلیغی، برگزاری دوره های آموزشی در مدارس، مساجد با رویکرد نحوه صحیح مصرف آب را از اقدامات در راستای کاهش مصرف بیان و تاکید کرد که مردم موضوع کم آبی را در استان شمالی گلستان جدی بگیرند.



***

طرح توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافربری با استفاده از تسهیلات بانکی ویژه خودروهای عمومی ون، از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ابلاغ شد.

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های گلستان گفت: با توجه به نوپا بودن فعالیت حمل و نقل روستایی و محدودیت ناوگان حمل و نقل عمومی مورد نیاز در روستاها، تفاهم نامه ای فیمابین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با شرکت های خودروساز و صندوق کارآفرینی امید مبادله گردید تا تسهیلات مورد نیاز توسعه ناوگان روستایی تأمین شود.

ایوب میرشاهی افزود: در این طرح 120 دستگاه خودروی ون از محصولات دو شرکت داخلی کاسپین خودرو و دیار خودرو با استفاده از تسهیلات وام به میزان 80 درصد قیمت وسیله نقلیه در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: خودروهای تولیدی به قیمت تقریبی 750 میلیون ریال با تسهیلات اعطایی 4 درصد و بازپرداخت حداکثر 6 ساله عرضه می شود.

وی دارا بودن کارت هوشمند راننده و سکونت در روستا را از شرایط اصلی متقاضیان اعلام کرد.

به گفته وی حمایت از تولیدات داخلی و ساماندهی حمل و نقل روستایی از اهداف این طرح به شمار می رود.



***

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان از احداث 70 سازه کنترل سیل و رسوب و تثبیت بستر خاکی، بتنی، سنگ و ملات و گابیونی طی مهر 93 تا تیر 94 در منابع طبیعی استان خبر داد.

عبدالرحیم لطفی افزود: این سازه ها در 17 زیرحوزه استان که از لحاظ سیل خیز بودن جزو مناطق بحرانی محسوب شده و وجود آن ها در امنیت اماکن مسکونی و تاسیسات موثر است احداث شده است.

وی همچنین گفت: با اجرای حدود 350 هکتار نهال کاری و همچنین علوفه کاری در سطحی بالغ بر 300 هکتار، ضمن مشارکت آبخیزنشینان در حفاظت آب و خاک و کاهش فرسایش و سیل و رسوب در این اراضی، باعث افزایش درآمد اقتصادی تا چهار برابر وضع موجود این اراضی و تامین بخشی از علوفه دام دامداران منطقه شرق استان خواهد شد.

به گفته وی نهال کاری انجام شده، چند ساله با گونه های مثمر نظیر گردو، انار، گلابی، گیلاس و زیتون و علوفه کاری نیز با یونجه چندساله (قره یونجه) در اراضی مستثنیات کشاورزان حوزه های شرق استان صورت گرفته است.



***

معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از تدوین شیوه نامه انتخابات انجمن موسیقی استان خبر داد و گفت: بزودی اساسنامه این انجمن نیز بر اساس آیین نامه انجمن موسیقی کشور تهیه می شود.

قاسم قندهاری افزود: تاکنون انتخابات در انجمن به صورت انتصابی بود درحالی که اکنون از خرد جمعی و همفکری اغلب اعضا استفاده می شود.

وی با بیان این که در جلسه هم اندیشی هنرمندان شیوه نامه مورد بررسی قرار گرفت اضافه کرد: شرایط احراز اعضای هیات مدیره و شرایط رای دهندگان و کاندیداها در این شیوه نامه آمده است.

قندهاری از آسیب شناسی و تعریف حوزه های فعالیت و اختیارات انجمن موسیقی در اساسنامه این انجمن خبر داد و تصریح کرد: اساسنامه بر مبنای آیین نامه انجمن موسیقی کشور تهیه شده و شرح وظایف هیات مدیره هم به صورت کامل در آن آمده است.



***

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش گلستان اعلام کرد: به افراد بیسواد مطلقی که درکلاس های سوادآموزی ثبت نام و حضور یابند 110 هزار تومان اهدا خواهد شد.

عبدالحکیم فیروزی در باره فعالیت حوزه معاونت سوادآموزی اظهار کرد: این معاونت از 15 فروردین 94 ثبت نام افراد بیسواد مطلق را برای دوره سواد و همچنین تحکیم آغاز کرده است.

وی افزود: برای جلوگیری از بازگشت افرادی بیسوادی که موفق به گذراندن دوره مقدماتی سوادآموزی شده اند به بیسوادی و فراموشی سواد، دوره تحکیم در نظر گرفته شده است.

معاون سوادآموزی ادامه داد: خدمات سوادآموزی از جمله کتاب، دفتر و مداد برای کلیه افراد بیسواد رایگان ارائه می شود و علاوه بر آن افراد بیسواد مطلقی که در کلاس های سوادآموزی ثبت نام و حضور یابند 110 هزار تومان اهدا خواهد شد.

وی افزود: بر اساس حجم ابلاغی سوادآموزی کشور در دوره سوادآموزی باید هفت هزار نفر باسواد شوند و برای انجام آن، نیازمند مشارکت معلمان، بازنشستگان و افراد توانمند هستیم.

فیروزی اظهار داشت: این اشخاص می توانند با مراجعه به اداره سوادآموزی آموزش و پرورش شهرستان های خود از طریق شرکت های طرف قرارداد، همکاری کنند.

فیروزی گفت: بر اساس آمار سامانه سوادآموزی، تعداد بیسوادان در استان 74 هزار نفر است که امسال 10 درصد آن ها آموزش می ببینند.



***

واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان گلستان با 9 فیلم مستند و داستانی در چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز حوزه هنری کشور حضور خواهد داشت.

مدیر روابط عمومی حوزه هنری گلستان گفت: فیلم های tv به کارگردانی مهدی شمقدری، چراغی که فراموش شد به کارگردانی سیدمهدی سادات کیایی، خانه تاریک به کارگردانی حاتم ناییج زاده، در مسیر نور به کارگردانی سحر حسن زاده، راز به کارگردانی علیرضا مقدم، سفر به کارگردانی مهدی ناظریان، صبح زود به کارگردانی مهدی ناظریان، می کیجا به کارگردانی علیرضا مقدم و یک روز خوب برای سحر به کارگردانی سیدبهروز نیری از طرف حوزه هنری گلستان به این جشنواره ارسال شده است.

دانیال کلاهدوزی افزود: چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز حوزه هنری کشور در بخش های تجسمی، موسیقی، نمایش، هنرهای تصویری، ادبیات و ادبیات پایداری 9 الی 11 مهر در اصفهان برگزار می شود.



***

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان از ارائه بیش از 679 هزار نفر - ساعت آموزش مهارتی در سه ماهه اول سال جاری در آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای استان خبر داد.

ابوالفضل تیرانداز گفت: این آموزش ها در 347 آموزشگاه آزاد فعال دارای مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در 171 حرفه آموزشی از زیر مجموعه 28 رشته آموزشی برگزار شده است.

وی افزود: بر اساس تعهداتی که از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به استان ابلاغ شده تا کنون 292 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در استان رتبه بندی شده و باقیمانده آنها نیز در دست اقدام است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای گلستان گفت: هر ساله نحوه عملکرد آموزشگاه های استان توسط بازرسان اداره کل مورد بازرسی قرار می گیرد که در سه ماهه اول سال جاری 168 مورد بازرسی از این آموزشگاه ها صورت گرفته است.



***

یک همیار محیط زیست یک راس شوکای ماده را که ناتوان و بی رمق در جاده گرگان به چهارباغ مشاهده کرده بود برای درمان تحویل محیط بانان داد.

مداوای انجام شده از سوی ماموران محیط زیست گرگان (محیط بانی چهار باغ) موثر واقع نشد و این گونه به علت عفونت های بسیار زیاد پس از ساعاتی تلف شد.

لاشه این حیوان برای بررسی های کارشناسی به مرکز اداره کل منتقل شد.



***

معاون خدمات شهری شهرداری گرگان از اجرای طرح ساماندهی مخازن زباله سطح شهر خبر داد و گفت: در این طرح جانمایی مجدد، نوسازی و تعویض مخازن مد نظر قرار دارد.

محمدرضا اسفندیاری افزود: در فاز نخست این طرح 800 مخزن از جنس گالوانیزه و 120 مخزن پلی اتیلن خریداری شده است.

وی با اشاره به تعویض درب های شکسته مخازن ادامه داد: در تمامی سطح شهر مخازن فرسوده و مستعمل از رده خارج شده و آن هایی که قابل تعمیر است تعمیر و رنگ آمیزی می شود.

به گفته وی هزینه طرح بالغ بر پنج میلیارد و 302 میلیون ریال بوده و این طرح تا نوسازی کلیه مخازن فرسوده سطح شهر ادامه خواهد داشت.



***

به منظور تامین کمک هزینه خدمات توان بخشی و خرید و تعمیر وسایل کمک توان بخشی بیش از 210 میلیون ریال سرانه توان بخشی به مدارس استثنایی گلستان تخصیص یافت.



3039/6159/6203

نظر شما