شناسهٔ خبر: 63219405 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

زیرساخت‌های هواشناسی در سیستان و بلوچستان ارتقا می‌یابد

رئیس سازمان هواشناسی کشور در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: چهار پروژه هواشناسی در شهرستان‌های استان وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها تا حد قابل توجهی زیرساخت‌های فنی استان ارتقا می‌یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زابل، سحر تاجبخش در حاشیه بازدید از زیرساخت‌های هواشناسی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور با مخاطرات جوی متعددی درگیر است، ضرورت توجه به زیرساخت‌های هواشناسی در آن حیاتی است.

وی ادامه داد: از مخاطرات جوی این استان می توان به رخداد پدیده های خاکدار و وزش بادهای 120 روزه، جریانات موسمی جنوبی و بارش‌های سیل‌آسا، چرخندهای حاره‌ای و غیره اشاره کرد که با بهبود زیرساخت‌های هواشناسی تلاش شده تا خدمات جوی مطلوبی به هموطنان استان ارائه شود.

رئیس سازمان هواشناسی کشور افزود: سازمان هواشناسی در دولت سیزدهم حدود شش انواع ایستگاه خودکار هواشناسی و پایش گردوغبار در استان راه‌اندازی کرده تا به بهبود خدمات کمک کند. این توسعه در همچنان ادامه خواهد داشت. 

تاج بخش خاطرنشان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از هفت استان دریایی کشور است که به دلیل اتصال به آب‌های اقیانوسی و دارا بودن 300 کیلومتر مرز دریایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده تا علاوه بر ایستگاه هواشناسی دریایی چابهار، 2 ایستگاه جدید هواشناسی دریایی در شهرستان پسابندر و زرآباد تعریف شود تا پوشش شبکه دریایی جنوب کشور بهبود یابد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: علاوه بر این یکی ایستگاه سینوپتیک هواشناسی اصلی نیز در شهرستان دلگان در حال احداث است تا تراکم شبکه ایستگاهی از مرکز استان بهبود یابد.

تاج بخش گفت: ایستگاه در حال احداث دلگان به دلیل مجاورت با جازموریان و رونق کشاورزی در این منطقه دارای اهمیت است.

وی گفت: برای تاسیس رادار هواشناسی در جنوب استان نیز تلاش می‌شود با حفظ اولویت‌های فنی، این موضوع در دستور کار معاونت فنی و مهندسی تجهیزات سازمان قرار گیرد.

حداقل 3 رادار هواشناسی در شرق کشور نیاز است

تاج بخش در دیدار صمیمی با کارکنان اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان در زاهدان، اظهار داشت: برای شرق و جنوب شرق کشور حداقل 3 رادار هواشناسی نیاز است. هم اکنون 9 رادار هواشناسی در کشور فعال است و یک رادار جدید نیز به‌زودی به شبکه راداری کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: به طور کلی حداقل 16 رادار هواشناسی جدید برای تکمیل شبکه رادار هواشناسی کشور نیاز است که در برنامه‌های توسعه سازمان هواشناسی قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: اولویت رادارهای جدید بر اساس مناطق سیل خیز، پرخطر و پرجمعیت است، اما تلاش می‌شود با حمایت دولت این شبکه راداری در یک تقویم زمانی مناسب عملیاتی شود.

تاج بخش گفت: یکی از مهمترین فعالیت‌های سازمان هواشناسی یعنی ثبت و برداشت داده‌های جوی، در ایستگاه‌های سینوپتیک انجام می‌شود که کار مهم، دقیق و ارزشمندی است.

وی ادامه داد: تلاش‌های همه همکاران در مجموعه ارکان سازمان هواشناسی قابل ستایش است به ویژه عزیزانی که در شرایط سخت جوی و جغرافیایی مشغول خدمت هستند.

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه به ضرورت بهبود معیشت کارکنان اشاره کرد و افزود: برای بهبود قدرت معیشتی همکاران تلاش های زیادی از سوی سازمان و وزارت راه و شهرسازی شده انجام شده و این تلاش ها همچنان ادامه دارد.

تاج بخش تصریح کرد: با وجود اینکه در چهار سال اخیر اعتبارات سازمان در بخش‌های مختلف به ویژه حوزه درآمد و جذب جهش قابل توجهی داشته است، اما باز هم کفایت نیاز ها و مخارج سازمان را نمی کند.

بازدید رئیس سازمان هواشناسی از پروژه احداث ساختمان جدید هواشناسی زاهدان

رئیس سازمان هواشناسی کشور از پروژه احداث ساختمان جدید ایستگاه هواشناسی فرودگاهی و جو بالای زاهدان بازدید و بر ضرورت تکمیل پروژه تاکید کرد.

فرایند احداث این پروژه 31 تیرماه 1397 آغاز شد و شامل ساختمان اداری و سوله اتاق گاز است.

ایستگاه هواشناسی فرودگاهی زاهدان از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور است که در سال 1327 شمسی به بهره‌برداری رسیده است.

استان سیستان و بلوچستان به دلیل قرار گیری در مجاورت کویر لوت، مناطق خشک و بیابان، دریای عمان و مناطق کوهستانی همواره در معرض پدیده‌های مخاطره‌آمیز جوی است.

این استان هم اکنون دارای 12 ایستگاه سینوپتیک هواشناسی، 11 اقلیم‌شناسی خودکار، شش اقلیم شناسی سنتی و 149 ایستگاه باران‌سنجی است.

انتهای پیام/

نظر شما