شناسهٔ خبر: 63150962 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

یک باغ رهاشده و متروکه در تهران انارستان شد | این بوستان ۸هزار مترمربعی چه درختانی دارد؟

مدتی است شهروندان ساکن منطقه ۵، چشم‌شان به یک بوستان جدید در محل زندگی‌شان روشن شده درست جنب بوستان باغ ایرانی در خیابان آیت‌الله کاشانی. بوستانی ۸ هزار مترمربعی که مسئولان شهری آن را ساختند، در پاسخ به درخواست‌های شهروندانی که از آسیب‌های باغی متروکه در کنار محل زندگی‌شان به تنگ آمده بودند.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین-نصیبه سجادی: از دل یک باغ رها شده در کنار محل زندگی ساکنان در منطقه ۵ تهران، یک بوستان خوش آب ورنگ در حال ساخت است که ظرف چند روز آینده افتتاح کامل می‌شود. «احسان شریفی» شهردار منطقه می گوید: سال‌های متمادی باغی به صورت متروکه رها شده بود و دیوارهای  مخروبه آن را برای برخی آسیب‌های اجتماعی امن کرده بود، آسیب‌هایی که صدای  اهالی را بلند کرده و آرامش را از آنها گرفته بود. به گفته شریفی، بوستان انارستان ساخته شد تا اهالی این بخش که عمدتا آپارتمان‌نشین هستند به آرامش و امنیت برسند و امکاناتی مثل نیمکت، نظرگاه، پل ارتباطی، کافه رستوران و ... هم در آن تعبیه شده تا فضای تفرجگاهی شود برای گذران روزهای فراغت از کار و تفریح خانوادگی آنها. 

معماری ایرانی و ۵۲۶ اصله درخت مثمر

باغ انارستان بدون هرگونه دست درازی به درختان یک باغ ۸ هزار متری در حال ساخته شدن است، یعنی درختان به طور کامل حفظ شده‌اند تا بوستان انارستان همچنان نقش خود را به عنوان ریه تنفسی این بخش منطقه به خوبی بازی کنند. شریفی می گوید: با ساخت این بوستان هوای همه ۵۲۶ اصله درخت را بهتر از قبل خواهیم داشت. آبیاری و همه کارهای لازم در کنار عملیات بازیابی و احیای درختان به طور مرتب انجام می‌شود.پی‌کنی، ساخت معابر، نصب کفپوش، بازسازی و مرمت آبراه، اجرای آبنمای پل هم از دیگر برنامه‌های اجرایی در این بوستان است.

ساخت این بوستان با حفظ درختان سرانه فضای سبز منطقه و تهران را افزایش می‌دهد و کمکی می‌کند به بهتر شدن هوای پایتخت. معماری ایرانی باغ در کنار درختان مثمر و رنگ به رنگ خرمالو، انار و گردو، سیب و توت این بوستان را چشم‌نواز و به یکی از دیدنی‌های تهران تبدیل می‌کند. شریفی می گوید: معماری این بوستان به نحوی است که در تلاقی با درختان باشد تا یک روز خوب را برای بازدیدکنندگان فراهم کند. یکی دیگر از شاخص‌های اصلی این باغ استفاده از کاهگل است به این صورت که همه دیوارها کاهگل شده است تا گردشگر را به فضای زیبای روستاهای خوش آّب وهوا ببرد. کف بوستان هم با آجرهای سنتی ایرانی سنگفرش شده است.  

نظر شما