شناسهٔ خبر: 62763636 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

خودرو‌ها در پارکینگ اختلافات داخلی صمت

روزنامه جوان

صاحب‌خبر -

مدیرعامل ایران‌خودرو در توضیح دلیل تأخیر در تحویل ۱۹ هزارو ۷۰۰ دستگاه خودرو به مردم، از بروز مشکل بین این خودروساز و مجموعه‌ای صحبت می‌کند که ذیل وزارت صمت است، طبق قانون باید ۵/۱ درصد مبلغ خودرو به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته پرداخت شود تا مجوز شماره‌گذاری صادر گردد.
به گزارش «جوان» به نقل از فارس، پس از اینکه فارس خبری را در رابطه با احتکار دو خودروساز بزرگ کشور منتشر کرد و با ارائه مستنداتی عنوان شد خودروسازان عرضه را محدود کرده‌اند تا پس از اخذ مجوز افزایش قیمت از شورای رقابت نسبت به عرضه اقدام کنند، هر دو خودروساز داخلی کشور ضمن رد این موضوع، آمار خودرو‌های موجود در پارکینگ‌ها و همچنین خودرو‌های آماده تحویل را ارائه کردند.
در همین راستا علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها با اشاره به وجود ۱۹ هزارو ۷۰۰ دستگاه خودرو در پارکینگ ایران‌خودرو گفت: این خودرو‌ها هیچ مشکلی برای تحویل ندارد، وجه آن از مردم دریافت‌و فاکتور شده است، بنابراین افزایش قیمت خودرو، هیچ تأثیری بر افزایش قیمت‌خودرو‌های مذکور نخواهد داشت. وی آن زمان این را هم گفت که بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی، باید ۵/۱ درصد مبلغ خودرو به یک مجموعه‌ای پرداخت شود تا مجوز شماره‌گذاری این خودرو‌ها دریافت گردد، مشکلی در این رابطه وجود داشت که دوشنبه ۱۰ مهر، حل شد و از ۱۱ مهرماه تحویل خودرو‌ها به مردم آغاز می‌شود.
در این میان عظیمی نامی از آن مجموعه که باید بر اساس ماده ۱۰ قانون ساماندهی، ۵/۱ درصد مبلغ خودرو به آن پرداخت شود تا مجوز شماره‌گذاری این خودرو‌ها دریافت گردد، نبرد.
مدیرعامل ایران‌خودرو همچنین به وجود حدود ۱۳ هزار خودروی دیگر در پارکینگ این خودروساز اشاره کرد و گفت: عدم تحویل این خودرو‌ها چند دلیل دارد که عمده‌ترین دلیل آن مشکل قیمت‌گذاری است، درخواست قیمت‌گذاری این خودرو‌ها از سازمان حمایت به شورای رقابت ارسال شده است، بنابراین برای عرضه این خودرو‌ها در انتظار قیمت‌گذاری شورای رقابت هستیم.
مدیرعامل ایران‌خودرو در توضیح دلیل تأخیر در تحویل ۱۹ هزارو ۷۰۰ دستگاه خودروی تولیدی این خودروساز به مردم، از بروز مشکل بین این خودروساز و مجموعه‌ای صحبت می‌کند که زیرمجموعه وزارت صمت است.
مجموعه مدنظر نه ارتباطی به سازمان استاندارد و شورای رقابت و نه ارتباطی با وزارتخانه‌ها و نهاد‌های دیگر دارد، در واقع منظور مدیرعامل ایران خودرو، «صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته» ذیل وزارت صمت است که طبق قانون باید ۵/۱ درصد مبلغ خودرو به آن پرداخت گردد تا مجوز شماره‌گذاری این خودرو‌ها دریافت شود، اما سؤال این است که چرا ایران‌خودرو خود در پرداخت این وجه به این مجموعه تأخیر داشته است و چرا نامی از این صندوق ذکر نمی‌کند؟
پس دلیل تأخیر در تحویل خودرو‌های این تولیدکننده، نبود تعامل مناسب بین دستگاه‌های درون‌سازمانی است، بنابراین این توقع از مجموعه وزارت صمت و خودروساز وجود داشت و دارد که با رفع سریع موانع در تعاملات درون‌سازمانی، تأخیر چند ماهه در تحویل خودرو‌ها به مشتریان را از بین ببرند.

برچسب‌ها:

نظر شما