شناسهٔ خبر: 62701335 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سند فاش شده از نگرانی عمیق دولت بایدن از فساد در اوکراین پرده برداشت

تهران-ایرنا- تارنمای پولیتیکو با استناد بر سند محرمانه راهبرد آمریکا در اوکراین نوشت: مقامات دولت جو بایدن بسیار بیشتر از آنچه که در ظاهر بیان می‌کنند، نگران فساد در اوکراین هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، پولیتیکو افزود: نسخه «حساس اما طبقه بندی نشده» طرح بلندمدت آمریکا در کی‌یف، گام‌های متعددی را نشان می‌دهد که واشنگتن برای کمک به ریشه‌کنی تخلفات و اصلاحات در بخش‌های مختلف اوکراین انجام می‌دهد.

این سند تاکید می کند که فساد می تواند باعث شود متحدان غربی، اوکراین را در جنگ با روسیه رها کنند و کی‌یف نمی تواند تلاش هایش را برای مبارزه با فساد به عقب بیندازد.

نسخه محرمانه این سند هشدار می دهد که «تصورات درباره سطح بالای فساد در اوکراین» می تواند اعتماد عمومی در اوکراین و رهبران خارجی را به دولت در شرایط جنگ، تضعیف کند.

این نسخه کامل تر از تحلیل ارائه شده در نسخه علنی سندی ۲۲ صفحه ای است که وزارت خارجه آمریکا یک ماه قبل در تارنمای اینترنتی این وزارتخانه ارائه داد و چندان مورد توجه قرار نگرفت.

نسخه محرمانه این سند موسوم به «راهبرد یکپارچه کشور» حدود سه برابر طولانی تر است و محتوی جزییات بیشتری درباره اهداف آمریکا در اوکراین است.

این نسخه شامل خصوصی سازی بانک های این کشور و کمک به مدارس اوکراین برای تدریس زبان انگلیسی با هدف تشویق ارتش این کشور به اتخاذ پروتکل های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. بسیاری از این اهداف به منظور کاهش فساد در این کشور است.

پولیتیکو نوشت: انتشار بی سر و صدای این راهبرد و این حقیقت که نسخه محرمانه شدیدالحن تر از سند غیرمحرمانه است، بر چالشی تاکید دارد که تیم بایدن با آن مواجه است.

پولیتیکو نوشت: دولت بایدن تلاش می کند برای کاهش فساد، اوکراین را تحت فشار قرار دهد. این موضوع فقط به دلیل تهدید فساد برای دلارهای آمریکایی نیست بلکه ادامه فساد در این کشور می تواند مخالفان کمک آمریکا به کی یف را جسورتر کند.

بر اساس این گزارش، بسیاری از مخالفان، قانونگذاران جمهوریخواهی هستند که تلاش می کنند مانع چنین کمک هایی شوند. همچنین هر گونه تصوری درباره تضعیف کمک آمریکا به اوکراین می تواند کشورهای اروپایی بیشتری را به بازنگری در نقش خود در جنگ اوکراین وادار کند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، فساد در اوکراین همواره دغدغه مقامات آمریکایی و از جمله بایدن بوده است اما به دنبال حمله تمام عیار روسیه به اوکراین این موضوع کمتر مورد تاکید قرار گرفت زیرا بایدن این جنگ را نبرد واقعی دموکراسی در مقابل خودکامگی و استبداد توصیف کرده است.

ماه ها، مشاوران بایدن به اختصار به فساد در اوکراین اشاره کرده اند. هدف آنها حفظ همبستگی با کی یف بوده و آنها قصد داشتند از تحریک قانونگذاران جمهوری خواه منتقد کمک های نظامی و اقتصادی به اوکراین اجتناب کنند.

با گذشت بیش از یک سال از این جنگ تمام عیار، مقامات آمریکایی، تاکید بیشتری بر فساد در اوکراین در محافل عمومی و خصوصی دارند. برای مثال، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا در اوایل ماه سپتامبر (شهریور) با هیاتی از مقامات سازمان های مبارزه با فساد در اوکراین دیدار کرد.

یک مقام آمریکایی مطلع از بحث های مربوطه به پولیتیکو گفت: گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد دولت بایدن در حال مذاکره با مقامات اوکراینی برای مشروط کردن آینده کمک های اقتصادی به «اصلاحات با هدف مقابله با فساد» و تبدیل اوکراین «به مکانی جذاب تر برای سرمایه گذاری خصوصی» است.

مقام مذکور با این حال گفت این شروط شامل کمک نظامی نمی شود.

پولیتیکو افزود: سخنگوی وزارت خارجه اوکراین به پرسش ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخی نداد. اما ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به تازگی چندین مقام ارشد دفاعی را در اقدامات سرکوبگرایانه اخیر خود در مقابل فساد ادعایی از کار برکنار کرد. این پیامی بود به آمریکا و اروپا مبنی بر این که وی خواسته های آنها را شنیده است.

سند «راهبرد یکپارچه کشور» محصول وزارت خارجه آمریکا است که از کمک های سایر بخش های دولت از جمله وزارت دفاع استفاده می کند و شامل فهرستی از اهداف و جدول زمانی برای دستیابی به آنها است. (وزارت امور خارجه هر چند سال یک بار چنین راهبردهایی را برای بسیاری از کشورها تولید می کند).

یک مقام وزارت خارجه آمریکا از بیان این که آیا نسخه طولانی تر این سند در اختیار دولت اوکراین قرار گرفته و یا آیا سند محرمانه همچنان موجود است یا خیر، خودداری کرد.

ویلیام تیلور سفیر سابق آمریکا در اوکراین گفت بسیاری از مردم عادی اوکراین احتمالا از این سند استقبال می کنند زیرا از فساد در کشور خسته شده اند.

سند محرمانه همچنین به تشریح اهداف آمریکا از جمله در کمک به اصلاح عناصر دستگاه امنیت ملی اوکراین می پردازد که هدف آن ایجاد «رویکرد غیرمتمرکز و ریسک پذیر برای اجرای وظایف» و کاهش «فرصت‌های فساد» است.

پولیتیکو نوشت: هر چند که اوکراین تا پیوستن به ناتو همچنان فاصله دارد اما راهبرد آمریکا اغلب تاکید دارد که ارتش اوکراین باید استانداردهای ناتو را اتخاذ کند.

در بخش محرمانه این راهبرد آمریکا در خصوص اوکراین آمده است: حتی قالب و محتوای اسناد دفاعی کی یف نیز باید «منعکس کننده اصطلاحات ناتو» باشد. یکی از این اهداف، ایجاد «طرح مقاومت در سطح ملی» است. این هدف می تواند اشاره به این داشته باشد که شهروندان عادی اوکراین در صورت دستیابی روسیه به قلمروهای بیشتری، باید به مقابله بپردازند. (مقام وزارت امور خارجه از تشریح این موضوع خودداری کرد).

در یکی از بخش های این سند محرمانه عنوان می شود که آمریکا همچنین از اوکراین می خواهد تجهیزات نظامی خود را با هدف ایجاد «صنعت دفاعی داخلی برای حمایت از نیازهای اصلی» تولید کند. این کشور همچنین باید فضایی را برای شرکت های نوپای فناوری اطلاعات نظامی ایجاد کند.

پولیتیکو در بخشی از گزارش خود به نگرانی مقامات آمریکایی به ویژه درباره نقش تعداد معدودی از نخبگان در اقتصاد اوکراین پرداخته و نوشت: در بخش غیرمحرمانه این سند خاطرنشان می شود که کاهش نفوذ گروه های قدرتمند سیاسی به ویژه در بخش های انرژی و معدن یک اصل اساسی در کمک به بهبود وضعیت اوکراین است.

در بخش محرمانه این سند خاطرنشان می شود که یکی از شاخص های موفقیت در این زمینه این است که دولت اوکراین از اصلاحات معنادار در بخش انرژی استقبال کند.

در بخش هایی از این راهبرد همچنین راه های کمک آمریکا به بخش بهداشت و سلامت، دفاع سایبری و سازمان های مبارزه کننده با اطلاعات جعلی و گمراه کننده تشریح شده است. این سند خواستار حمایت از تلاش های ضد انحصار در اوکراین و طرح هایی برای افزایش درامد مالیاتی برای کمک به خزانه کشور است.

پولیتیکو افزود: به نظر می رسد راهبرد آمریکا در صدد اطمینان از این است که اوکراین گرایش خود به سمت غرب را حفظ کرده و روابط ویژه ای با آمریکا برقرار کند.

یکی از شیوه ها برای تحقق این هدف، از طریق زبان انگلیسی است. این راهبرد نشان می‌دهد که آمریکا به وزارت آموزش اوکراین کمک‌های فنی و دیگر کمک‌ها را برای بهبود آموزش زبان انگلیسی ارائه می‌کند و معتقد است که ارائه دروس انگلیسی می‌تواند به ادغام مجدد اوکراینی‌های آزاد شده از اشغال روسیه کمک کند.

مقامات آمریکایی همچنین به اوکراین کمک می کنند تا ظرفیت خود را برای محاکمه پرونده های مربوط به جنایات جنگی در نظام قضایی خود ایجاد کند. این تغییر شامل انتخاب بیش از ۲ هزار قاضی جدید و رسیدگی به ۹ هزار شکایت تخلفات قضایی است.

در راهبرد آمریکا همچنین به بازسازی حضور دیپلماتیک آمریکا در اوکراین، فراتر از کی یف و گسترش آن به شهرهایی مانند لویو، اودسا، خارکف و دنیپرو اشاره شده است.

پولیتیکو در پایان نوشت: مقامات آمریکا به روش های خلاقانه ای اشاره دارند که از طریق آن به رغم محدودیت های ناشی از جنگ، بر کمک های واشنگتن به اوکراین نظارت می کنند. این تلاش‌ها شامل استفاده از اپلیکیشنی به نام SEALR برای کمک به ردیابی کمک‌ها است.

نظر شما