شناسهٔ خبر: 6269837 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

روز قدس يك بار ديگر با شكوه هرچه تمام‌تر در جهان برپا شد

آتش انزجار عليه صهيونيست‌ها، امريكا و آل سعود

روزنامه جوان

روز گذشته بار ديگر ملت انقلابي ايران با شركت در راهپيمايي روز جهاني قدس در بيش از 770 شهر كشور به جهانيان ثابت كردند در حمايت از ملت مظلوم فلسطين همچون گذشته به عنوان پيشگامان اين عرصه در صحنه حضور دارند.

صاحب‌خبر -

روز گذشته بار ديگر ملت انقلابي ايران با شركت در راهپيمايي روز جهاني قدس در بيش از 770 شهر كشور به جهانيان ثابت كردند در حمايت از ملت مظلوم فلسطين همچون گذشته به عنوان پيشگامان اين عرصه در صحنه حضور دارند.

ملت روزه دار ايران دقايقي بعد از شروع مراسم در ساعت 10:30 صبح ديروز، در مسيرهاي نه گانه راهپيمايي حضور پيدا كردند و با مشت هايي گره كرده به سر دادن شعارهاي ضد امريكايي و ضد صهيونيستي پرداختند و شعارهاي مرگ بر اسرائيل، مرگ بر امريكا، مرگ بر منافق و مرگ بر انگليس راهپيمايان در خيابان هاي مسير راهپيمايي طنين انداز شد.

البته فضاي راهپيمايي امسال تفاوت هاي مهمي نسبت به سال هاي گذشته داشت، از يك سو با داغ بودن بحث مذاكرات هسته اي و دبه امريكايي ها در دقيقه 90 مذاكرات شعارهاي ضدامريكايي رنگ و بوي بيشتري داشت و از سوي ديگر حمله وحشيانه آل سعود به مردم يمن باعث شده بود راهپيمايان عليه جنايات اخير اين رژيم مواضع تند و قاطعي را اتخاذ نمايند.

راهپيمايان همچنين با در دست داشتن پلاكاردها و پارچه نوشته هاي مرگ بر اسرائيل و مرگ بر امريكا انزجار خود را از جنايات رژيم صهيونيستي و رژيم آل سعود اعلام كردند و در همين ميان يكي از شعارهايي كه بيشترين متن را به خود اختصاص داده بود متني بود مبتني بر « چه توافق شود و چه نشود امنيت اسرائيل تأمين نخواهد شد.»

ملت ايران در راهپيمايي روز گذشته بارها پرچم امريكا و رژيم صهيونيستي و در كنار آن نماد آل سعود را به آتش كشيدند و بدين وسيله انزجار خود را از جنايات غيرانساني اين رژيم به نمايش گذاشتند و يكصدا شعار دادند: «هم غزه، هم لبنان، جانم فداي اسلام.»

از ديگر صحنه هاي راهپيمايي روز گذشته بارها حضور تعدادي از كودكان با نقش پرچم ايران و فلسطين در كنار هم بود تا بار ديگر همراهي ملت ايران با ملت مظلوم فلسطين و حمايت از مردم فلسطين و غزه به اين شكل به نمايش گذاشته شود. مدافعان حرم نيز دوشادوش ساير مردم در راهپيمايي روز قدس حضور پيدا كردند و ضمن حضور در راهپيمايي ميليوني روز قدس به محكوميت اقدامات گروهك هاي تكفيري و داعش پرداختند.

«من يك يمني ام»

راهپيمايان تهراني با در دست داشتن پلاكارد من هم يك يمني هستم انزجار خود را از جنايات رژيم آل سعود عليه ملت و كودكان مظلوم يمن اعلام داشتند. همچنين مردم تهران با اهداي هداياي نقدي به ياري مستضعفان و محرومان شتافتند.

تعدادي از جوانان شركت كننده در روز جهاني قدس با تأكيد بر جمله معروف رهبر انقلاب مبني بر«عاشق مبارزه با اسرائيل است» نفرت خود را از رژيم صهيونيستي نشان دادند.

«تا آخر ايستاده ايم»

راهپيمايان تهراني با به دست گرفتن پرچم و پلاكاردهاي «ما تا آخر ايستاده ايم» بر استقامت خود در راه آرمان ها، انقلاب و اسلام تأكيد كردند.

مسئولان و مقامات جمهوري اسلامي ايران نيز همگام با آحاد مردم در راهپيمايي روز قدس حضور يافتند و ضمن محكوميت جنايات رژيم صهيونيستي و جنايات آل سعود حمايت خود را از مقاومت مردم مظلوم فلسطين و ديگر مردم مسلمان اعلام داشتند. ملت هميشه در صحنه ايران در پايان راهپيمايي روز قدس امسال هم با صدور قطعنامه 10 ماده اي خواستار اتخاذ مواضع قاطع و عملي از سوي سازمان ها و نهادهاي بين المللي و منطقه اي براي جلوگيري از اجراي توطئه هاي خطرناك رژيم صهيونيستي شده و ضرورت پايبندي تيم مذاكره كننده به خطوط قرمز را خواستار شدند.

ايراني ها قلب سليم دارند اما ساده لوح نيستند

علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخناني پيش از خطبه هاي نماز جمعه تهران با اشاره به مظلوميت ملت فلسطين اظهار داشت: امروز شما مردم قهرمان و روزه دار با احساس وظيفه ديني نسبت به جنايت هاي رژيم صهيونيستي قيام كرديد و روز قدس را گرامي داشتيد كه يادگار امام راحل مان است و اميد است همه مسلمانان و ملت ايران در ماه مبارك رمضان به تمام معنا در درگاه الهي آمرزيده شده باشند.

وي افزود: امروز روز قدس است، قصه پرغصه مردم مظلوم فلسطين كه ما امروز به حمايت از آنها قيام كرديم از حمله محمدعلي پاشا والي حكومت عثماني در كشور مصر آغاز شد و او به قصد كشورگشايي اين حمله را به فلسطين آغاز كرد و تا بعدها كه باعث شد اين حمله شرايطي به وجود بياورد كه ديگران از آن استفاده كنند. لاريجاني خاطرنشان كرد: با وجود فراز و فرودها و تعلل هايي كه در كشورهاي عربي بود در چند دهه اخير شرايط رژيم صهيونيستي و دنياي اسلام تغيير كرد. وضع رژيم صهيونيستي و حاميان آن در منطقه تقريباً به شرايط استيصال رسيد و اين تحول با به نتيجه رسيدن انقلاب اسلامي به وجود آمد و اين حرف ما نيست. يكي از مقامات صهيونيستي در مصاحبه اي عنوان كرد انقلاب ايران زلزله خاورميانه است كه اثرات آن بعدها به دولت يهود وارد خواهد شد. انقلاب اسلامي ايران جان تازه اي به گروه هاي فلسطيني داد.

لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود به مسئله مذاكرات هسته اي اشاره كرده و ادامه داد: طرف مقابل بايد بداند كه اين مسائل كاملاً روشن است ايراني ها و تيم مذاكره كننده قلب سليمي دارند اما ساده لوح نيستند و مي توانند اين مسائل را از هم مجزا كنند. مگر خود شما تقاضاي مذاكره نداشتيد؟ اينجا ميدان آزمون شماست. اگر مذاكرات را به بن بست بكشانيد اين شما هستيد كه در مقابل انعطاف ايران دچار اشتباه استراتژيك شده ايد و نتيجه آن هم به نفع شما نخواهد بود. چراكه همه نيروهاي فعال در بخش هسته اي آمادگي كامل دارند با سرعت بيشتري فناوري هسته اي را شتاب بخشند.

مسلمانان با وحدت به هدف مي رسند

حجت الاسلام حسن روحاني، رئيس جمهور كشورمان هم با شركت در راهپيمايي مردم تهران گفت: از ملت بزرگ ايران كه ديشب تا صبح باشكوه تمام، قدر را پاس داشتند و امروز در راهپيمايي روز قدس راه يافتند، تشكر مي كنم.

وي با بيان اينكه آينده روشن است، اظهار داشت: با وحدت، انسجام، مقاومت، ايستادگي، جهاد و فداكاري، همه مسلمانان از جمله ملت فلسطين به اهداف بلندشان مي رسند.

رئيس جمهور در پاسخ به اين سؤال كه شرايط امروز جوامع اسلامي چقدر ساخته دست صهيونيست ها است ، اظهارداشت: امروز البته در بسياري از كشورهاي اسلامي اختلاف و تفرقه وجود دارد و تروريست ها شرايط را براي زندگي مردم سخت و دشوار مي كنند و بي ترديد پشتوانه اين اختلافات، رژيم صهيونيستي و استكبار جهاني هستند.

ايستادگي مقابل مستكبران پيام روشن راهپيمايي روز قدس است

آيت الله صادق آملي لاريجاني كه در راهپيمايي روز جهاني قدس در قم شركت كرده بود در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اينكه حضور مردم در راهپيمايي پيام روشني براي دشمنان داخلي و خارجي دارد، اظهار كرد: بايد قدردان حضور باشكوه مردم باشيم. وي ادامه داد: روز جهاني قدس، روز جهان اسلام است و مردم ايران هميشه در پشتيباني از مردم ستمديده فلسطين پيشتاز هستند و اين حضور پرمعنا پيام روشني براي كشورهاي اسلامي دارد كه همانا ايستادگي براي احقاق حقوق حقه ملت فلسطين و قدس شريف است. رئيس قوه قضائيه پيام ديگر اين راهپيمايي را خطاب به مستكبران و اسرائيل دانست و گفت: مستكبران بدانند كه ملت هاي مسلمان به خصوص مردم ايران هنوز بر عهدي كه با آرمان هاي قدس بسته اند وفادارند و تسليم فشارها نخواهند شد. همان گونه كه مردم در اين مسير ايستادگي روشني دارند در عرصه هسته اي نيز پايبندي به آرمان هاي نظام وجود دارد.

آيت الله آملي لاريجاني تصريح كرد: مردم ايران هيچ وقت در برابر ابرقدرت ها سر خم نمي كنند، براي رسيدن به اهداف عاليه و حقوق قانوني خود كوتاه نمي آيند و ديگران نمي توانند اراده باطلي بر ما تحميل كنند.

خوشبين نبودن رهبري به مذاكرات در حال نمايان شدن است

علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي هم در مراسم راهپيمايي روز قدس امسال در جمع خبرنگاران درباره برگزاري مراسم روز قدس امسال، با بيان اينكه طبق معمول مردم ايران در لحظه مناسب، رفتار مناسب از خودشان نشان مي دهند، اظهار داشت: تكفيري ها نمي توانند موضوع فلسطين را به موضوع ثانويه جهان اسلام تبديل كنند، غربي ها نيز نمي توانند مبتني بر توان تكفيري ها امنيت رژيمي را كه ناپايدار و اشغالگر است، فراهم كنند.

وي با بيان اينكه متن اصلي توافق تنظيم شد و پنج ضميمه مختلف از جمله ابعاد تحريم هسته اي تعامل نظارت و شفافيت دارد، گفت: اين ابعاد تنظيم شد تا بتواند در يك قرارداد حقوقي اين معضل برچيده شود، اما واقعيت اين است كه طرف مقابل فاقد اقتدار سياسي است. از اين جهت كه آنچه در ميز مذاكره مي گويد با عرصه رسانه و تلويزيوني متفاوت است.

شمخاني گفت: يكي ديگر از ابعاد نداشتن اقتدار سياسي طرف مقابل در ميز مذاكرات اين است كه قادر نيست آنچه مي گويد را در درون جامعه امريكا اعمال كند و طيف هاي مختلف جامعه امريكا با اشكال مختلف نظرات متفاوتي دارند. وي با بيان اينكه در درون 1+5 يك انسجام و وحدت نظر وجود ندارد و تحت تاثير فشارهاي رژيم صهيونيستي هستند اظهار داشت: برخلاف آن، جمهوري اسلامي ايران يك كشور مستقل و مبتني بر اقتدار در تصميم گير ‌‌ ي ها است و براساس آن تصميم مي گيرد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: اين مؤلفه هاي متعدد تأثيرگذار منفي اجازه نمي ‌‌ دهد كه يك منطق بر مذاكرات هسته اي حاكم باشد، لذا جمهوري اسلامي ايران از روز اول كه مذاكرات را آغاز كرد آن را مذاكره اي مي دانست كه چنانچه حل شود، مناسب است ولي مي دانست كه طرف مقابل معمولاً با توجه به تجربه هاي قبلي به نوعي ناسازگاري و ناهمسازي خواهد داشت و رفتاري معقول، منطقي و مساوي نخواهد داشت كه به همين دليل امروز آثار آنچه رهبر معظم انقلاب فرمودند كه «من به مذاكرات خوش بين نيستم»، بيشتر از گذشته در حال نمايان شدن است.

تحت هيچ شرايطي اجازه دسترسي به اماكن نظامي را نمي دهيم

سردار سيدمسعود جزايري، معاون ستاد كل نيروهاي مسلح با اشاره به زياده خواهي قدرت هاي استكباري در روند مذاكرات هسته اي اظهار كرد: به دو طرف مذاكره مي گوييم كه وارد اين حيطه نشوند، چراكه تحت هيچ شرايطي اجازه دسترسي به اماكن نظامي داده نخواهد شد. رئيس ستاد تبليغات دفاعي نيروهاي مسلح افزود: تدبير رهبري معظم انقلاب درباره ممنوعيت بازرسي و هرگونه دسترسي به اماكن نظامي در چارچوب مذاكرات توسط بيگانگان براي نيروهاي مسلح ايران قطعي است و خارجي ها هرگز به اين خواسته نخواهند رسيد. جزايري تصريح كرد: توان بازدارندگي دفاعي نيروهاي مسلح در حالت فعال و پشيمان كنندگي قرار دارد.

هيچ وقت از ارزش ها و خطوط قرمز خود كوتاه نمي آييم

محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در گفت وگو با فارس، در حاشيه راهپيمايي روز قدس با اشاره به حضور گسترده مردم در اين مراسم گفت: مردم ما هر ساله در چنين روزي با حضور گسترده و پرشور خود نشان دادند كه مدافع و حامي مظلومان و ستمديدگان هستند و از مردم مظلوم فلسطين حمايت مي كنند. وي با اشاره به حضور گسترده مردم در اين روز و تأثير آن بر مذاكرات هسته اي گفت: دشمنان و طرف مقابل در مذاكرات بايد وحدت ملي ما را ببينند و بدانند كه هيچ وقت از ارزش ها، آرمان ها و خطوط قرمز خود كوتاه نخواهيم آمد.

راهپيمايي روز قدس مصداق حمايت ملت ايران از مقاومت است

همچنين محمد باقر قاليباف، شهردار تهران با حضور در جمع راهپيمايان به تسنيم گفت: راهپيمايي روز قدس مصداق دفاع ملت ايران از خط مقاومت در مقابل ظلم و استكبار است كه بايد از حضور باشكوه مردم در اين راهپيمايي بزرگ تشكر كنيم.

راهپيمايي روز قدس نشان حمايت ملت ايران از مظلومان است

آيت الله هاشمي رفسنجاني، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در حاشيه حضور در جمع راهپيمايان روز قدس، با بيان اينكه مردم ايران در اين راهپيمايي آمادگي خود را براي حمايت از مظلوم نشان مي دهند، گفت: انگليسي ها يك قرن است كه وعده وطن يهودي داده اند و از آن روز تا به حال، هميشه فلسطيني ها مظلوم واقع شدند. 

***

نمای نزدیک

-قطعنامه راهپيمايي سراسري روز جهاني قدس 

در پايان راهپيمايي سراسري روز قدس، قطعنامه راهپيمايي سراسري روز جهاني قدس قرائت شد. در بخشي از متن اين قطعنامه آمده است:
ملت انقلابي و مجاهد ايران اسلامي، ضمن محكوم نمودن كشتار زنان و كودكان و مردم بي‌دفاع و مظلوم يمن توسط رژيم متجاوز آل سعود، به سران برخي كشورهاي اسلامي منطقه كه خود را آلت دست امريكا و بازيچه صهيونيست‌ها قرار داده‌اند هشدار مي‌دهد كه خدمت به دشمنان قسم خورده اسلام عزيز و ايجاد تفرقه در صفوف مسلمين، به غير از خواري و ذلت و شكست ثمري براي حاكمان وابسته و خود فروخته نخواهد داشت.
. . . ملت روزه‌دار و مسلمان ايران، با ستايش و تقدير از ايستادگي و مقاومت مردم غيرتمند عراق، سوريه و يمن در مقابل فتنه تروريسم تكفيري و سلفي و دسيسه‌هاي شيطاني و تفرقه‌انگيز قدرت‌هاي مداخله‌گر استكباري و نيز با تحسين نقش آفريني‌هاي مرجعيت ديني و شخصيت‌هاي تأثيرگذار براي آگاهي بخشي به امت اسلامي و خنثي‌سازي توطئه‌هاي دشمنان اسلام در اختلاف افكني بين شيعه و سني و تصويرسازي جنگ‌هاي مذهبي، از آحاد امت اسلامي مي‌خواهد با تقويت اتحاد و اتفاق، ضمن استحكام و پايداري جبهه ضد تروريسم و برادركشي، نقشه‌هاي شوم دشمنان را خنثي كنند و شكست قطعي عوامل مزدور و وابسته به آنان را در اين عرصه رقم زنند.
ملت مسلمان و حق شناس ايران اسلامي، حضور حماسي، انقلابي و پرشور خود در اين راهپيمايي بزرگ و سراسري را تجلي وحدت و انسجام ملي و مظهر همدلي و همزباني دولت و ملت در موضوع مذاكرات هسته‌اي با گروه 1+5 دانسته و با حمايت از تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشور از آنان مي‌خواهيم ضمن تمركز و پايبندي به خطوط قرمز اعلام شده توسط مقام معظم رهبري براي تحقق مصالح و منافع ملي و حقوق هسته‌اي ايران عزيز، قاطعانه در برابر زياده خواهي‌ها و مطالبات استكباري مقاومت و ايستادگي نمايند.

نظر شما