به گزارش ایکنا، میهمانان شرکتکننده در سیوهفتمین کنفرانس بینالمللی وحدت اسلامی شامگاه یکشنبه 9 مهر، با حضور در حرم مطهر بنیانگذار انقلاب اسلامی به مقام شامخ حضرت امام خمینی(ره) ادای احترام کردند.
حجتالاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، تولیت آستان مطهر امام راحل در این مراسم با بیان اینکه شاید روزگاری باید در مورد ضرورت وحدت سخن گفته میشد، اما روزگار ما به گونهای پیش رفته که نیازی نیست در این جلسات بر ضرورت وحدت تأکید کنیم، افزود: امروز یک گام به جلو آمادهایم و کسی به ضرورت وحدت شک ندارد. بیاییم بیشتر به این بیاندیشیم که چرا این قضیه آنگونه که باید تحقق پیدا نمیکند؟
اتحاد یک مسیر دو طرفه است
وی با بیان اینکه اتحاد یک مسیر دو طرفه است و قرار نیست کسی در دیگری ذوب شود، گفت: وحدت یک بازی برد برد است و باید دو طرف آمادگی برای وحدت داشته باشند.
سیدحسن خمینی با طرح این پرسش که چرا حاکمان عالمان اندیشمندان و تک تک مسلمانان آنگونه که باید در این مسیر گام برنمی دارند؟ در پاسخ گفت: یکی از دلایل این مسئله این است که منافع هر طرف ممکن است در اثر وحدت در خطر باشد. وحدت امروز بیش از هرچیز نیازمند حضور و تلاش همگان است و نباید بگذاریم منافع فردی، قومی و حتی ملی، مانع منافع کلان وحدت شود.
یادگار امام راحل تأکید کرد: در دایره بحثهای خود باید ترویج کنیم که هیچ کدام نمیتوانیم دیگری را به عناد و تحجر و نافهمی متهم کنیم.
تولیت آستان مطهر امام راحل با بیان اینکه بزرگترین دشمنان وحدت از درون خود مذاهب هستند، گفت: در درون جوامع اسلامی مخالفین زیادی برای وحدت وجود دارد، اما کدام حقیقت است که دشمن ندارد؟ کدام مسیر است که سنگلاخ نداشته باشد؟
وی با تأکید مجدد بر اینکه امروز گفتوگوی بزرگان ادیان، دانشمندان و مؤثران جامعه اسلامی از ضروریات است، اظهار کرد: رفتن به سوی جوهر ادیان نیز از دیگر موارد مورد تأکید است.
سیدحسن خمینی افزود: امروز باید پیرامون موانع وحدت صحبت کنیم و حواسمان باشد که دشمن در میان ما نفوذ میکند. موانع اختلاف را در ابتدا باید از درون خودمان برداریم و توجه ما پیوسته به خواست رسول گرامی اسلام(ص) باشد.
بنابر این گزارش حجتالاسلام و المسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در این مراسم ضمن قدردانی از حضور میهمانان کنفرانس، به ذکر خاطراتی از امام راحل پرداخت.
وی با بیان اینکه حضرت امام(ره) یک ویژگی داشت و آن اینکه سه مکتب متفاوت فلسفی-اسلامی، عرفانی-اسلامی و فقهی- اسلامی در شخصیت واحدی جمع شده بود، گفت: به عبارتی ایشان در سه رشته اسلامی به غایت خود رسیده بود و سه مرجعیت متضاد در درون خود جمع کرده بود.
نقطه مشترک فقه، فلسفه و عرفان
شهریاری در ادامه تفاوتهای فقه و فلسفه و عرفان را تشریح کرد و گفت: هم در نگاه فقاهتی و هم فلسفی و هم عرفانی یک نقطه مشترک وجود دارد که در حضرت امام(ره) تبلور داشت. بر اساس مکتب فقاهت، ما نیازمند مرجع هستیم. در مکتب فلسفی به خصوص فلسفه مشاء انسان یک موجود بالقوه است که باید بالفعل شود و برای بالفعل شدن نیاز به استاد دارد. در مکتب عرفانی هم ما احتیاج به شیخ راهنما داریم.
وی افزود: اگر این نقطه تلاقی(مرجع، استاد و شیخ) را با هم ممذوج کنیم، به نظریه ولایت امام خمینی(ره) که در قانون اساسی نوشته شده است، میرسیم که امام(ره) آن را به منصه ظهور رساند و بر اساس آن انقلاب به پیروزی رسید.
دبیرکل مجمع تقریب تصریح کرد: مکتب اسلام، مکتبی شامل است که طی قرنها شخصیت جامعی چون امام(ره) را به خود ندیده است.
وی در پایان گفت: امام راحل با در نظر گرفتن همه جوانب اسلام ، مکتب جامع انقلاب اسلامی را به ما و جوانان معرفی کرد.
انتهای پیام
نظر شما