شناسهٔ خبر: 6258049 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

انتشار دو کتاب از مجموعه «انوار اخلاقی»/ سفر به دنیای پر رمز و راز معنویت با پندهای پیامبر اسلام (ص)

نشر معارف از مجموعه «انوار اخلاقی» دوعنوان کتاب درباره پندهای حضرت محمد (ص) به دو تن از صحابه خویش را با شرح آیت‌الله علوی گرگانی منتشر کرد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجموعه پندهای حضرت رسول اکرم (ص) به «عبدالله‌ بن مسعود» و «ابوذر غفاری» با شرح آیت‌الله علوی گرگانی در دو جلد مجزا منتشر شد.

این دو عنوان کتاب، تدوین‌شده درس‌های اخلاق آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌ گرگانی بر اساس پندهای رسول اکرم (ص) به این دو تن از صحابه خویش است.

در پشت جلد این کتاب‌ها می‌خوانیم: «موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم جان را به دنیای پر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در کتاب شریف قرآن، یکی از مهمترین تکالیف رسول خدا (ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند. پیامبر گرامی اسلام (ص) در زمان‌ها و مکان‌های مختلف و به مناسبت‌های گوناگون، زبان به وعظ و اندرز می‌گشودند و مردم را از سرچشمه جوشان حکمت‌های الهی خود، سیراب می‌ساختند و زنگار غفلت را از آینه قلب آنان می‌زدودند.»

بر پایه این نوشته، در این مواعظ تنها این دو صحابی، مخاطب رسول خدا نیستند بلکه همه انسان‌های آزاداندیش دنیا در همه زمان‌ها و مکان‌ها، می‌توانند مخاطب این پندهای جاودانی قرار بگیرند. این مواعظ، سرشار از حکمت‌ها و اندیشه‌های عمیق الهی است که فهم و درک آن می‌تواند وسیله‌ای برای سیر و سلوک باشد.

پند‌های رسول اعظم (ص) به عبدالله‌ بن مسعود
​یکی از مهمترین مواعظ رسول خدا (ص)، موعظه‌ آن حضرت خطاب به «عبدالله‌ بن مسعود» است. کتاب «پندهای رسول اعظم (ص) به عبدالله‌ بن مسعود» بیش از پنجاه موضوع اخلاقی مندرج در این موعظه را در بر می‌گیرد. در این کتاب پندهایی از حضرت رسول (ص)، درباره «صبر در مشکلات»، «علامت زهد»، «نحوه مواجهه با فقر»، « ساکنین جهنم و بهشت»، «ترس از خدا»، «رها کردن کارهای بیهوده»، «دلبستگی به دنیا»، «اثر ذکر خدا» و «شرک به خدا» به شرح و تفسیر آیت‌الله علوی گرگانی آمده است.

«پندهای رسول اعظم (ص) به عبدالله‌ بن‌ مسعود» سومین کتاب از مجموعه «انوار اخلاقی» است که در 158 صفحه، با شمارگان هزار و 500 صفحه به بهای پنج هزار و 700 تومان از سوی نشر معارف منتشر شده است.

«پندهای رسول اعظم (ص) به اباذر غفاری»
کتاب دیگری که شامل شرح نصایح مشهور پیامبر اسلام (ص) می‌شود، «پندهای رسول اعظم (ص) به اباذر غفاری» نام دارد. این پندها، موضوع‌هایی مانند «شناخت حق‌تعالی»، «محبت به اهل‌بیت (ع)»، «غربت در دنیا»، «مرگ در حال گناه»، «لذت نماز خواندن»، «بی‌ارزشی دنیا»، «راحتی دنیا و آخرت»، «سنت رسول خدا (ص)»، «آرزوی بهشت»، «عبادت حق در همه احوال»، «بی‌نیازی»، «استغنای حقیقی» و «ویژگی‌های مؤمن» را در بر می‌گیرند. پندهای رسول اکرم (ص) به ابوذر غفاری در دروس اخلاق آیت‌الله سید محمدعلی علوی گرگانی شرح شده و به وسیله برخی دوستدارانش در این کتاب تدوین یافته است.

«پندهای رسول اعظم (ص) به اباذر غفاری» ــ چهارمین کتاب از مجموعه «انوار اخلاقی» ــ در 272 صفحه، با شمارگان هزار و 500 نسخه به بهای 9 هزار و 200 تومان از سوی نشر معارف منتشر شده است.

نظر شما