شناسهٔ خبر: 62361035 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

۱۸ سال بعد از فرار خفت‌بار صهیونیست‌ها از غزه

مقاومت و کابوس ناتمام

رژیم صهیونیستی اسماعیل هنیه: نبرد همچنان تا آزادسازی قدس، مسجدالاقصی و سراسر سرزمین فلسطین ادامه دارد

صاحب‌خبر -

شهروند- 18 سال از شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه و عقب‌نشینی این رژیم از این منطقه می‌گذرد؛ شکستی که یک تحول راهبردی در معادلات درگیری فلسطینی ـ صهیونیستی ایجاد کرد. «آریل شارون»، نخست‌وزیر وقت رژیم اشغالگر، در سال 2005 با ادعای اینکه عقب‌نشینی صهیونیست‌ها از نوار غزه اقدامی یکجانبه در چارچوب طرحی برای بهبود وضعیت غزه و بهترشدن شرایط زندگی و اقتصاد فلسطینی‌هاست، سعی داشت این شکست را توجیه کند، اما حقیقت آن است که در نتیجه شجاعت و رشادت مقاومت فلسطین که نوار غزه را برای شهرک‌نشینان صهیونیست تبدیل به جهنم کرده بودند، رژیم اشغالگر کاملا ناامید شده بود و چاره‌ای جز فرار نداشت.

انتفاضه الاقصی و کابوس بزرگ اشغالگران در غزه
12سپتامبر مصادف با هجدهمین سالگرد شکست اشغالگران در نوار غزه است تا مردم غزه علی‌رغم رنج و دردهای زیادی که بر اثر محاصره سنگین دشمن متحمل می‌شوند، با عزت و سربلندی زندگی کنند، تا آن زمان 35درصد از اراضی غزه در اشغال صهیونیست‌ها بود و 25 شهرک‌ صهیونیست‌نشین در این منطقه وجود داشت که نقاط راهبردی برای رژیم اشغالگر محسوب می‌شدند و درواقع گنجی بودند که از خلال آن دشمن صهیونیستی منابع طبیعی نوار غزه را غارت می‌کرد. برجسته‌ترین نمونه درباره دزدی اشغالگران از منابع غزه، سرقت آب‌های شیرین زیرزمینی نوار غزه و انتقال آن به داخل اراضی اشغالی بود.  این شهرک‌های صهیونیست‌نشین در نوار غزه همچون غده‌های سرطانی بودند که این منطقه را تجزیه و تردد و زندگی فلسطینیان را در غزه محدود و مختل کرده بودند. از روز اول انتفاضه الاقصی مقاومت در کل فلسطین و به‌ویژه نوار غزه اوج گرفت و شاهد پیشرفت قابل‌توجهی در امکانات و عملیات‌های مقاومت فلسطین در مقایسه با انتفاضه اول یعنی انتفاضه سنگ‌ها بودیم. انتفاضه الاقصی، اولین انتفاضه مسلحانه فلسطین بود که تاثیرات آن تا امروز هم مشخص است.

آزادی عمل مقاومت و تمرکز بر تاکتیک‌های جدید مقابله با دشمن
توسعه و پیشرفت مقاومت، رژیم صهیونیستی را در نوار غزه شکست داد و موجب آزادی عمل مقاومت فلسطین و تقویت قدرت آن در زمینه‌های مختلف شد، بعد از این مرحله مقاومت توانست روی تاکتیک‌های جدید برای مقابله با دشمن اشغالگر کار کند، این تحول مردم فلسطین در نوار غزه را قادر ساخت به قدرت خود برای شکست اهداف دشمن ایمان داشته باشند؛ تا جایی که امروز مقاومت فلسطین تبدیل به کابوسی شده است که شبانه‌روز سران رژیم اشغالگر را آزار می‌دهد. شکست رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نقطه عطف بزرگی در توسعه عملکرد و تسلیحات مقاومت و گسترش نبرد آن با دشمن صهیونیستی بود تا اینکه از پیشرفت‌های جدید خود در نبردهای بعدی رونمایی کرد، به‌ویژه در جنگ سال 2014 مقاومت غزه علی‌رغم محاصره گسترده‌ای که دشمن علیه این منطقه تحمیل کرده بود، موفق شد شکست بزرگی به اشغالگران وارد کند. شکست خفت‌بار صهیونیست‌ها در نبرد «شمشیر قدس» در مه 2021 و عملیات‌های پیشرفته مقاومت در کرانه باختری و سراسر فلسطین که امروز بزرگ‌ترین کابوس صهیونیست‌ها در داخل فلسطین است، نتیجه همان معادلاتی است که مقاومت غزه از زمان انتفاضه الاقصی رقم زد.

هنیه خطاب به اشغالگران در سالروز آزادسازی غزه: نبرد همچنان ادامه دارد

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در هجدهمین سالروز آزادسازی غزه و عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از آن، این شکست را آغازی بر پایان دوران اشغالگری توصیف و تاکید کرد که این نبرد تا آزادسازی سراسر فلسطین ادامه دارد.  «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، (سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر)، در هجدهمین سالگرد عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه و برچیدن شهرک‌های صهیونیست‌نشین در این بخش از فلسطین، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «برافراشته شدن پرچم فلسطین بر فراز ویرانه‌های ۲۱ شهرک صهیونیست‌نشین در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۵، فجر جدیدی برای مردم فلسطین بود، به ویژه که این شهرک‌ها حدود ۴۰درصد از مساحت نوار غزه را اشغال کرده بود.» او تاکید کرد که معادله جدیدی که با درگیری با اشغالگران صهیونیست برای آزادسازی نوار غزه از ۱۸ سال پیش آغاز شد، آغاز مرحله آزادسازی سراسر فلسطین بود. هنیه بیان کرد که عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از نوار غزه، «نتیجه حتمی» تشدید مقاومت و ایجاد شیوه‌های جدیدی از رویارویی از طریق شلیک خمپاره، موشک‌های قسام یا سایر سلاح‌ها بود و مقاومت توانایی خود را در تحمیل اراده و معادلات خود ثابت کرده است. مقاومت همچنین به تئوری امنیتی رژیم صهیونیستی آسیب زد، زیرا ایده تخریب شهرک‌ها در دکترین سیاسی و امنیتی اشغالگری گنجانده نشده بود. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس درخصوص شهرک‌سازی در کرانه باختری نیز گفت که درخصوص برچیده شده این شهرک‌ها، تنها مسئله، «زمان» است و  قدس همچنان «قطب‌نمای مقاومت و عنوان نبرد با اشغالگر» است. او در پایان تاکید کرد: «نبرد همچنان ادامه دارد و تا آزادسازی قدس، مسجدالاقصی و سراسر سرزمین فلسطین ادامه دارد.»

 

 

نظر شما