شناسهٔ خبر: 62105536 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

فاز ۱۱ پارس جنوبی؛ تکیه بر توان داخلی تهدید را به فرصت تبدیل کرد

فاز ۱۱ پارس‌جنوبی ایرانی‌ترین فاز میدان پارس‌جنوبی است و کارشناسان می‌گویند که افتتاح این فاز باعث رفع ناترازی گاز در کشور خواهد شد و استفاده از فناوری‌های نوین در راه‌اندازی این فاز نشان از خودکفایی متخصصان ایرانی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان _ آغاز تولید گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در روز گذشته با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.

فاز ۱۱ پارس‌جنوبی آخرین طرح توسعه در میدان گازی پارس‌جنوبی بوده است که در مجاورت مرز مشترک با قطر قرار دارد.  

این فاز به عنوان اولین پروژه‎ای بود که قرارداد آن تحت عنوان نسل جدید قرارداد‌های نفت و گاز (IPC) توسط شرکت ملی نفت ایران برای جذب سرمایه‎گذاری‌‎های خارجی، در سال ۲۰۱۷ با کنسرسیومی از شرکت توتال فرانسه، CNPCI چین و پتروپارس بسته شد،، اما این پروژه به علت اعمال تحریم‌های ظالمانه نیمه‌کاره رها شد.

چرخش نگاه در دولت سیزدهم به سوی توان شرکت‌های داخلی باعث شد این فاز پس از چند سال توقف با دانش بومی تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برسد.  

در این رابطه جواد اوجی، وزیر نفت، در مراسم آغاز تولید از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: قرارداد ساخت این سازه ۱۴۰۰ تنی فاز ۱۱ پارس‌جنوبی با شرکت‌های شل و توتال منعقد شده بود که آن را نیمه‌کاره رها کردند، اما پس از وقفه‌ای ۲۰ ساله این پروژه به‌دست متخصصان و مهندسان ایرانی ظرف مدت ۲ سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است.

در همین خصوص هادی بیگی‌نژاد، نایب رئیس دوم کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ساخت و احداث فاز ۱۱ پارس‌جنوبی از حدود ۲۰ سال گذشته شروع شده، چندین شرکت خارجی مثل توتال برای راه‌اندازی این فاز به ایران آمده، اما نیمه‌کاره آن را رها کردند.

وی در ادامه افزود: اهمیت این فاز در این است که شرکت‌های داخلی با توان و علم خود این فاز را به اتمام رسانده‌اند.

بیگی‌نژاد تاکید کرد: وزارت نفت با ابتکار و برنامه‌ریزی دقیق توانسته با جا‌به‌جایی امکانات در مدت زمان ۲ سال این فاز را به بهره‌برداری برساند و سالانه حدود ۱۲ میلیون مترمکعب از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی استحصال گاز داشته باشد، امیدوار هستیم در سال‌های آینده این عدد به ۵۶ میلیون مترمکعب برسد.

به گفته وی، استحصال ۱۲ میلیون مترمکعبی گاز موجب رفع ناترازی در کشور خواهد شد.  

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به استفاده از لایه‌های هیدروکربنی در فاز ۱۱ برای استحصال گاز، گفت: استفاده از این لایه‌ها نیازمند یک فناوری پیچیده است و این نشان می‌دهد که ایران در این زمینه نیز به خودکفایی رسیده و می‌تواند آن را به رخ جهان بکشد.

پارس‌جنوبی عظیم‌ترین میدان گازی ایران

همچنین حسن مرادی، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: یکی از بزرگترین منابع گازی ایران در منطقه پارس‌جنوبی قرار گرفته، در امتداد همین منطقه در کشور قطر نیز این منابع وجود دارد و به‌عنوان گنبد شمالی نام‌گذاری شده است.  

وی همچنین اعلام کرد که چندین سال است که ۲ کشور شروع به استحصال و برداشت از این منابع کرده‌اند، اما در این سال‌ها ایران متوجه شده که از قطر عقب‌افتاده، به‌همین علت پروژه پارس‌جنوبی را طراحی کرده است.

به گفته مرادی، پروژه پارس‌جنوبی در ۲۴ فاز طراحی شده و برای بهره‌برداری از هر کدام از فاز‌ها بیش از چند میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.  

این کارشناس حوزه انرژی گفت که موضوع چاه‌های اکتشافی، تصفیه گاز، انتقال گاز، فشارشکن‌ها و فلرینگ گاز در احداث این فاز‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: قبل از اعمال تحریم‌های ظالمانه روند احداث و ساخت فاز‌های پارس‌جنوبی با سرعت در حال انجام بود، اما پس از اعمال تحریم‌ها ساخت و راه‌اندازی برخی از این فاز‌ها با چالش‌های جدی مواجه شد.

به گفته مرادی، یکی از چالش‌های تحریم‌ها عدم‌اجازه ورود شرکت‌های خارجی به کشور و کمک به ساخت فاز‌های پارس‌جنوبی بوده است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به نیمه‌کاره ماندن پروژه از سوی شرکت‌های خارجی، گفت: پس از به‌وجود آمدن این مشکل، شرکت‌های بزرگ داخلی با تکیه بر توان خود برای تکمیل و ساخت این پروژه اقدام کردند.

وی با تاکید بر اینکه فاز ۱۱ آخرین فاز تکمیل شده پروژه پارس‌جنوبی بوده است، اظهار کرد: این پروژه به‌علت مسائل فنی نسبت به سایر فاز‌ها با تاخیر راه‌اندازی شد.  

مرادی با اشاره به انتقال و جابه‌جایی یک دکل آبی به فاز ۱۱، اعلام کرد: کار انتقال این دکل یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌ها در دریا بود و با این اقدام، زمینه برای بهره‌برداری از فاز ۱۱ شروع شد.

بهره‌مندی از گاز ال‌پی‌جی؛ مهم‌ترین مزیت فاز ۱۱ پارس‌جنوبی

 

به گفته این کارشناس انرژی، یکی از مزایای راه‌اندازی این فاز، بهره‌مندی از گاز ال‌پی‌جی بوده؛ چرا که این گاز از نظر صادرات و مصرف داخلی از سی‌ان‌جی مناسب‌تر است.

انتهای پیام/

نظر شما