شناسهٔ خبر: 62065686 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

شکست تاریخی بسکتبال با هاکان

روزنامه جوان

تفکرات دفاعی هاکان دمیر تأثیری در باخت سنگین تیم‌ملی بسکتبال در جام‌جهانی ۲۰۲۳ نداشت. تیم‌ملی کشورمان دیروز اولین دیدار خود در این رقابت‌ها را مقابل برزیل برگزار کرد و با ثبت نتیجه ۱۰۰ بر ۵۹، سنگین‌ترین شکست بسکتبال کشورمان در تاریخ جام‌جهانی رقم خورد.

صاحب‌خبر -

سخت‌ترین بازی در تورنمنت‌هایی در سطح جام‌جهانی، بازی نخست است. به همین‌خاطر انتظار می‌رفت سرمربی خارجی تمهیدات ویژه‌ای برای مقابله با برزیل قدرتمند بیندیشد، اما از همان ابتدا ضعف‌های دفاعی و حمله به وضوح مشخص شد و این تیم حریف بود که قدرتش را به ما دیکته کرد. فاصله امتیازی به قدری زیاد بود که جبرانش برای تیم ایران غیرممکن شد. این سومین شکست تیم‌ملی بسکتبال ایران مقابل برزیل در ادوار جام‌جهانی است. تیم کشورمان در چهارمین حضورش در جام‌جهانی، فردا به مصاف ساحل‌عاج می‌رود.

برزیلی‌ها برای به صدا درآمدن سوت آغاز مسابقه لحظه‌شماری می‌کردند و کابکلو با گرفتن شش امتیاز متوالی خیلی زود زنگ خطر را برایمان به صدا درآورد. اولین امتیاز را برای تیم کشورمان پیتر گیرگوریان به دست آورد، اما حملات برزیلی‌ها شدیدتر از حد انتظار بود. حملات سریع و گسترده آن‌ها اجازه هیچ حرکتی را به بازیکنان ما نداد و اینجا بود که همه دیدند خبری از دفاع همه‌جانبه‌ای که سرمربی وعده‌اش را می‌داد، نیست. تیم چهاردهم فیبا برای هر حمله یک برنامه داشت، در عوض بازیکنان ما در دفاع به‌هم‌ریخته بودند و در اغلب حملات نیز نه تمرکز کافی داشتند و نه زورشان به برزیل می‌رسید. بالا رفتن امتیاز حریف باعث شد دمیر هر پنج بازیکنش را قبل از اینکه پنج دقیقه از کوارتر اول بگذرد، تعویض کند. به نظر می‌رسید سرمربی هم انتظار چنین بازی پرفشاری را نداشت و آنقدر عصبی بود که پس از اعتراض به داور خیلی زود تکنیکال فول گرفت! تیم‌ملی با شکست ۳۳ بر ۱۲ به استقبال کوارتر دوم رفت. ورود حامد حدادی به میدان شرایط را اندکی بهتر کرد. منتها برزیل با پرتاب‌های دقیق و حملات گسترده اجازه جبران نتیجه را نداد تا جایی که نیمه اول مسابقه با نتیجه ۸۲ بر ۴۶ به سود برزیل تمام شد.
با شرایط موجود در بین دو نیمه نیز هاکان دمیر نمی‌توانست معجزه کند. در شرایطی که برزیلی‌ها همچنان امتیاز می‌گرفتند، مصدومیت شدید رائول نتو به حریف شوک وارد کرد. این وضعیت به سود ایران بود و با گلزنی‌های حدادی و متین آقاجانپور بهترین عملکرد تیم کشورمان در کوارتر سوم (۲۵ بر ۲۱ به سود برزیل) ثبت شد. با این وجود برزیل تیمی نبود که با مصدومیت یک بازیکن از هم بپاشد. در شرایطی که دفاع ما به شدت متزلزل شده بود، حریف توانست ایران را صدتایی کند. حامد حدادی بهترین بازیکن ایران با تأثیرگذاری ۱۶ و برونو کابکلو با تأثیرگذاری ۲۱ بهترین عملکرد را برای برزیل داشت.

هاکان دمیر، سرمربی تیم ملی بسکتبال ایران بعد از باخت در بازی نخست جام جهانی گفت: «بازی خوبی برای ما نبود. تمرینات زیادی را پشت سر گذاشته بودیم، اما باید بهتر بازی می‌کردیم. برزیل حریف آسانی نبود و راحت برد.»
وی افزود: «همانطور که گفتم، امتیاز‌های زیادی از دست رفت. ما باید این را بپذیریم که خوب نبودیم، اما تلاش می‌کنیم اشتباهات جبران شود تا در بازی‌های بعد بهتر شویم. این چیزی است که لازم داریم.»
کاپیتان تیم‌ملی عملکرد تیم را ضعیف عنوان کرد. باخت با اختلاف ۴۱ امتیاز کار را برای تیم کشورمان در ادامه مسیر سخت می‌کند. از هر گروه تنها دو تیم سهمیه صعود به دور بعد را خواهند گرفت و با توجه به درخشش برزیل و همچنین حضور اسپانیا در گروه ایران، شانس اول صعود قطعاً این دو تیم خواهند بود. حامد حدادی در خصوص بازی نخست ایران برابر برزیل گفت: «در ابتدای بازی خیلی امتیاز از دست دادیم و واقعاً خوب نبودیم. ما در تیم تغییر نسل داشتیم و امیدواریم با این اتفاق برای المپیک نتیجه بگیریم.» برتری کامل برزیل و همچنین ضعف‌های زیاد تیم، حتی نگرانی کاپیتان را هم در پی داشته است. او که پس از گذراندن جراحی و دوران نقاهت دوباره به زمین آمده بود، در پاسخ به این سؤال که چرا از ابتدا در ترکیب قرار نگرفته است، اظهار داشت: «این تصمیم سرمربی بود و من دخالتی در آن ندارم. پس از جراحی که داشتم برای این اتفاق هیجان‌زده بودم، اما سختی زیادی را تحمل کردم و مصدومیت سنگینی بود، ولی کم‌کم به شرایط بهتر رسیدم.»
در جام‌جهانی کوچک‌ترین ضعف و غفلتی شرایط را برای امتیاز گرفتن حریف مهیا می‌کند. با اینکه همه انتظار بازی بهتری را از تیم‌ملی داشتند، اما شروع ضعیف و باخت سنگین کار شاگردان دمیر را سخت کرد. بهنام یخچالی، ملی‌پوش کشورمان در این خصوص تأکید کرد: «اول به تیم برزیل تبریک می‌گویم که بازی را خیلی خوب شروع کرد. ما شروع بدی داشتیم. برای این بازی خیلی تمرین کردیم و آماده بودیم، اما فاصله امتیازی ابتدای دیدار زیاد شد. امیدوارم در ادامه بهتر شویم و بیشتر روی نقاط ضعف‌مان کار کنیم. نباید اشتباهات ما تکرار شود.»

نظر شما