شناسهٔ خبر: 62015817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر کشته شد+ فیلم و جزئیات/ پوتین انتقام گرفت؟

منابع خبری گزارش دادند که هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر ـ که چندی پیش علیه ارتش روسیه و پوتین شورش نموده بود ـ سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.

صاحب‌خبر -

یوگنی پریگوژین رئیس گروه واگنر کشته شد+ فیلم

بین الملل تابناک: منابع خبری گزارش دادند که هواپیمای سبک متعلق به یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر ـ که چندی پیش علیه ارتش روسیه و پوتین شورش نموده بود ـ سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن جان باخته‌اند.

واکنش بایدن به سقوط هواپیمای حامل پریگوژین
۱۴۰۲/۰۶/۰۲ - ۰۰:۱۹

 «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به خبر سقوط هواپیمای حامل «یوگنی پریگوژین»، رئیس گروه واگنر در روسیه واکنش نشان داده و ادعا کرد که از شنیدن این خبر «غافلگیر نشده است.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به این حادثه ضمن این که از در اتهام‌زنی علیه «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه وارد شد بیان کرد: «من نمی‌دانم حقیقتا چه اتفاقی افتاده است اما من غافلگیر نشدم. کمتر اتفاقی در روسیه بدون آنکه ولادیمیر پوتین پشت آن بوده باشد، می‌افتد. اما اطلاعات کافی برای آنکه جواب را بدانم ندارم.»

وزارت امور خارجه آمریکا نیز بعد از انتشار گزارش‌های اولیه درباره سقوط هواپیمای حامل رئیس گروه واگنر ادعا کرد: «هیچکس نباید از تایید اینکه پریگوژین سوار این هواپیما بوده غافلگیر شود.»

سازمان هواپیمایی روسیه می‌گوید، نام پریگوژین در میان فهرست مسافران هواپیمایی بوده که سقوط کرده است. «دیمیتری آتکین»، بنیان‌گذار گروه واگنر نیز جزو افرادی است که در این حادثه جان باخت.

کانال تلگرامی روسیه‌ای که نزدیک به واگنر است، نوشته: افراد مرتبط با یوگنی پریگوژین، رهبر گروه واگنر، مرگ او و «دیمیتری آتکین» را تأیید کرده‌اند.

برخی ناظران، این حادثه را انتقام پوتین از پریگوژین می دانند و معتقدند این سرنوشتی بود که دیر یا زود رهبر واگنر با آن روبه رو می شد. با این حال، منابع خبری دیگری می‌گویند که هواپیمای دیگری که مرتبط با پریگوژین است، در مسکو فرود آمده است.

آنچه مشخص است، این که نام پریگوژین در میان سرنشین‌های هواپیمایی ثبت شده که سقوط کرده است، اما درباره اینکه آیا او جزو جان‌باختگان این حادثه باشد، تردیدهایی مطرح شد.

«کایر گیلس»، کارشناس مسائل روسیه در اندیشکده چتم‌هاوس، خواستار رعایت جوانب احتیاط درباره احتمال مرگ پریگوژین شده بود. او مدعی شد که چندین تن نامشان را به یوگنی پریگوژین تغییر داده‌اند تا او بتواند سفرهایش را مخفی نگاه دارد. گیلس مدعی شد: «اگر سر و کله او در ویدئویی جدید از آفریقا پیدا شد، شگفت‌زده نشویم.»

با وجود این، ابتدا تلویزیون روسیه و پس از آن سازمان هواپیمایی این کشور، رسما مرگ فرمانده واگنر را تأیید کردند. مقام‌های دولت روسیه اما هنوز درباره این حادثه اظهارنظری نکرده‌اند.

بنا بر گزارش سازمان موارد اضطراری روسیه، هواپیمای سانحه‌دیده در شهر «تور» واقع در شمال غربی مسکو سقوط کرد؛ دلیل سقوط هواپیما هنوز مشخص نیست.

منابع خبری گزارش داده‌اند، جسد هشت تن در محل سقوط این هواپیما ـ که از خانواده هواپیماهای « امبرائر ئی-جت» بوده ـ پیدا شده است.

رسانه‌های روسیه در حال مطرح کردن فرضیه حمله تروریستی به هواپیمای حامل رهبر پریگوزین هستند. فیلمی از سقوط هواپیما منتشر شده که نشان می‌دهد، هواپیما قبل از سقوط در آسمان آتش گرفته است.

در مقابل، کانال‌های رسانه‌ای مرتبط با واگنر به سرعت ادعا کردند که پدافند موشکی روسیه، این هواپیما را ساقط کرده است.

شماره ثبت هواپیمای سقوط کرده پریگوژین، RA-۰۲۷۹۵ بوده که از سال ۲۰۱۹ به دلیل ارتباطش با پریگوژین تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت. فرمانده واگنر معمولاً از این هواپیما برای سفر‌های خود به مناطق مختلف استفاده می‌کرد.

طبق گزارش منابع خبری، این جت امبرائر در حال پرواز بین مسکو و سن‌پطرزبورگ بود که دچار سانحه شد.

 

پریگوژین، رئیس گروه واگنر ـ که پیشتر آشپز شخصی پوتین، رییس جمهور روسیه بود ـ در تیرماه سال جاری در بیانیه‌ای، ارتش روسیه را به حمله علیه مواضع این گروه به جای حمله به مواضع نیروهای اوکراینی متهم کرد. وی همچنین مدعی تصرف پایگاه‌های نظامی شهر روستوف شد و نیروهای خود را به سمت مسکو روانه کرد. وزارت دفاع روسیه و شخص پوتین، پریگوژین را به خیانت متهم کردند.

شورش گروه واگنر بعد از چند روز با وساطت الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهور بلاروس پایان یافت و پریگوژین نیز به مینسک منتقل شد.

تکمیل می شود...

 

نظر شما