شناسهٔ خبر: 6163515 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

بي‌توجهي به نابودي مراتع، در جريان حريق جنگل‌ها!

«مرتع» حافظ امنيت و سلامت انسان است

روزنامه جوان

در شرايطي كه بسياري از سياست مردان سختكوش‌مان در كارزار «وين» و در جريان مذاكرات سنگين و نفسگير هسته‌اي، تمام همت خود را صرف كرده‌اند تا نام نامي «ايران» را عزتي بيشتر و افتخاري فزون‌تر ببخشند...

صاحب‌خبر -
در شرايطي كه بسياري از سياست مردان سختكوش‌مان در كارزار «وين» و در جريان مذاكرات سنگين و نفسگير هسته‌اي، تمام همت خود را صرف كرده‌اند تا نام نامي «ايران» را عزتي بيشتر و افتخاري فزون‌تر ببخشند، آن وقت عده‌اي منفعت‌طلب و ويژه‌خوار از اين موقعيت سوء استفاده كرده و تبر ناكامي‌هاي خود را بر ريشه داشته‌هاي طبيعي سرزمين آبا و اجدادي‌مان مي‌كوبند تا در قبال تخريب و تجاوز و تخلف، لقمه‌اي بيشتر به نصيب ببرند‌!
شاهد مثال چنين افرادي، متجاوزاني هستند كه در چند ماه اخير و به تأسي از كردار نابجاي ساليان گذشته، آتش زدن جنگل‌ها و مراتع كشور، را براي خود ممر در‌آمد و سفره رنگيني ساخته‌اند كه ميزان رنگارنگي و تلون سفره‌هايشان بسته به نابودي بيشتر جنگل‌ها و مراتع و زيستگاه‌ها است !چراكه با نيست و نابود شدن درختان و مراتع، زمين‌هاي سوخته را پس از مدتي با سند‌سازي‌هاي غير‌قانوني به پول تبديل مي‌كنند و از اين راه ثروت‌هاي باد آورده‌اي را به جيب مي‌زنند!
اين رويه آنقدر عادي شده است كه تقريباً در هر هفته، در استان‌هاي مختلف دست‌كم يكي دو مورد آتش‌سوزي جنگل‌ها و مراتع در رسانه‌هاي مختلف گزارش مي‌شود كه در هر فقره صدها هكتار جنگل و مرتع و گونه‌هاي ارزشمند گياهي از بين مي‌رود و خاكستر مي‌شود !
براي مثال در فاصله روزهاي دهم تا سيزدهم تير‌ماه جاري سه فقره آتش‌سوزي مهم در سه شهر مختلف كشور روي داد (پناهگاه حيات وحش دودانگه و چهاردانگه در نزديكي ساري، مراتع رخ در منطقه كلاردشت و پارك آبيدر سنندج) كه در هر سه آتش‌سوزي عامل انساني دخيل بوده است. كما اينكه كارشناسان در خصوص انگيزه و خاستگاه حريق‌هاي خود‌ساخته جنگل‌ها گفته‌اند كه بيش از95درصد آتش‌سوزي‌هاي ساليان اخير نيز عامل انساني داشته و در بيشتر اوقات با انگيزه‌اي عمدي اجرا شده‌اند!
اما جاي تعجب است كه برخي مسئولان در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها جملاتي با اين محور عنوان مي‌كنند: «‌خوشبختانه آتش‌سوزي مراتع را خاكستر كرده وميزان كمي از درخت و جنگل طعمه حريق شده است.»
اين در حالي است كه در اين بازه زماني كه كشور ما به شدت درگير امر كم‌آبي و پديده خشكسالي و همچنين پديده نوظهور آلودگي هوا و ريزگرد‌ها است، مراتع براي ما اهميت بيشتري مي‌يابند، چراكه اهميت مراتع در اين شرايط به تعديل و تلطيف هوا، كنترل آب‌هاي سطحي، كاهش آلودگي هوا، جلوگيري از فرسايش خاك و وقوع سيلاب، كمك به جذب آب‌هاي روان و پر كردن سفره‌هاي زيرزميني، تغذيه آنتي باكتريايي دام و امر مهم تهيه و تأمين گياهان دارويي، چون كتيرا، باريج، موسير و آويشن و... گره خورده و ارتباط پيدا مي‌كند كه گذشته از موارد ياد شده در عرصه اقتصاد روستايي هم مراتع موقعيتي استراتژيك دارند و پول‌ساز و پويا هستند.
 اما متأسفانه در اين شرايط خشكسالي آتش‌سوزي‌ها خسارات را دو‌چندان و گاهي جبران‌ناپذير مي‌كنند، به گونه‌اي كه پس از آتش‌سوزي‌ها ريشه گونه‌هاي گياهي ارزشمند كه پيشتر به آنها اشاره شد، براي سال‌هاي متمادي و گاهي براي هميشه نابود مي‌شوند و دود اين ندانم‌كاري‌ها و منفعت‌طلبي‌ها از چند وجه به چشم ملت و مملكت مي‌رود ! ضمن آنكه معضلات و مخاطرات نوظهور ديگري در كمين هموطنان خواهد نشست.

نظر شما