شناسهٔ خبر: 61625173 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

سفیر آمریکا در عراق مخفی شد

«الینا رومانوفسکی» سفیر آمریکا در عراق از دیدگان ناپدید و به شکلی غافلگیرکننده ای از صحنه سیاسی عراق دور شده و حرکات غیرقابل درک او به شکلی مشکوک از بین رفته است.

صاحب‌خبر -

بیشتر احزاب سیاسی و نمایندگان مجلس عراق از تحرکات سفیر آمریکا در این کشور که نقض آشکار حاکمیت عراق و اقدامات فراوان او که تنها با هدف به هم ریختن کارت‌های سیاسی و ترسیم تصویری نادرست از دولت جدید انجام می‌شد، عصبانی بودند.

بر اساس سناریوهای مختلف ممکن است تحرکاتی که او انجام می‌داد دلیل اصلی ناپدید شدن وی باشد و یا اینکه برای آنچه که قرار است در آینده اتفاق افتد، آماده می‌شود و یا «شتر را با بارش رها کرده» و پرونده عراق را بسته است.

«الینا رومانوفسکی» پس از آخرین توئیت خود در خصوص تحریم‌های آمریکا علیه ۱۴ بانک عراقی و ادعای وی مبنی بر اینکه واشنگتن هیچ جریمه‌ای برای بانک‌های عراقی اعمال نکرده است، از صحنه عراق ناپدید شد.

گفته می‌شود، سفیر آمریکا در عراق به واشنگتن رفته است، «جاسم البیاتی» یکی از رهبران ائتلاف دولت قانون در این باره به خبرگزاری المعلومه گفته است که بازگشت سفیر آمریکا به واشنگتن هیچ ارتباطی با امور سیاسی عراق ندارد.

وی افزود: مشکلی بین دولت آمریکا و الینا رومانوفسکی سفیر واشنگتن در عراق به وجود آمده است که هیچ ربطی به عراق ندارد.

این رهبر ائتلاف دولت قانون با اشاره به اینکه آمریکا احساس کرده است که حرکت سفیرش خارج از چارچوب طبیعی است، اضافه کرد: دولت واشنگتن پس از احساس خطر و ترس از ارتکاب اشتباه جدید، تصمیم به خروج سفیر خود در بغداد گرفت.

وی اظهار داشت: صحبت از جایگزینی سفیر وجود دارد و سفیر جدیدی برای آمریکا در عراق وجود خواهد داشت.

البیاتی گفت: عراقی‌ها به تعیین سفیر در بغداد با مجموعه‌ای از معیارها نگاه می‌کنند که وزارت امور خارجه عراق پیشاپیش از آن راضی است اما برای ما مهم نیست که سفیر جدید آمریکا در عراق کیست و نام آن چیست؟ .

این رهبر ائتلاف دولت قانون به ریاست نوری المالکی با اشاره به اینکه بازگشت سفیر آمریکا در عراق به واشنگتن و فراخوان وی ربطی به مسئله عراق ندارد، افزود: آمریکا در تلاش است این پیام را بدهد که هنوز از دولت «محمد شیاع السودانی" راضی نیست.

سفیر آمریکا در عراق مخفی شد

ایده فراخوان سفیر آمریکا به واشنگتن و خروج او از پرونده عراق که از سوی البیاتی بیان شد متفاوت با ایده «سعد الزبیدی» تحلیلگر سیاسی عراق است.

الزبیدی در گفت و گو با خبرگزاری المعلومه با اشاره به اینکه سفیر واشنگتن در بغداد بر اساس هرج و مرج کار نمی‌کند بلکه یک استراتژی وجود دارد که توسط مراکز تحقیقاتی دولت آمریکا هدایت می‌شود تصریح کرد که سفیر آمریکا در برخورد با دولت عراق از حد خود و خطوط قرمز عبور کرده و به حاکمیت عراق توهین کرده است.

او گفت که سفیر آمریکا در عراق همه پروتکل‌ها و پیمان‌های بین المللی را نادیده گرفته و به دنبال ایجاد هرج و مرج در عراق است.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز عقیده کرد که ناپدید شدن سفیر آمریکا در عراق در این مدت، آرامش قبل از طوفان است.

وی ادامه داد: دولت آمریکا در تلاش است با کاهش شخصیت‌های عراقی که همسو با واشنگتن نیستند در انتخابات استانی بیشترین افرادی که با آمریکا همسو هستند، پیروز شوند.

الزبیدی افزود: پیش بینی می‌شود که در نتیجه اجماع دیدگاه‌های بین دولت آمریکا و این احزاب سیاسی و افراد، واشنگتن علاوه بر سنی‌ها و کردها از برخی شخصیت‌های مستقل، سکولار و فعالان مدنی حمایت کند.

«الینا رومانوفسکی» سفیر آمریکا در عراق فروردین سال گذشته (۱۴۰۱) وارد بغداد شده است.

رومانوفسکی از سال ۲۰۱۹، بعد از کسب تایید مجلس سنا، سفیر آمریکا در کویت بوده است. وی اهل ایالت ایلینوی آمریکاست و پدر و مادرش هر دو مهاجر هستند؛ پدرش از لهستان و مادرش از کاناداست.

رومانوفسکی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته روابط بین الملل و همچنین مدرک لیسانس خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است.

از نکات جالب این انتصاب این است که سفیر جدید آمریکا در عراق در دانشگاه تل آویو در سرزمین های اشغالی فلسطین تحصیل کرده است و به زبان‌های فرانسوی، عربی و عبری صحبت می‌کند.

رومانوفسکی چهار دهه را در نقش‌های خدمات عمومی ایالات متحده سپری کرد که تا حد زیادی در حوزه‌های خاور نزدیک و جنوب آسیا متمرکز بود. او به مدت ۱۰ سال برای آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان یک تحلیلگر اطلاعاتی در منطقه خاور نزدیک و جنوب آسیا کار کرده است.

 

نظر شما