نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جلوگیری از گسترش سرطان سینه با ترکیبی جدید

محققان به تازگی ترکیبی ساخته اند که از عملکرد پروتئین‌های موثر در انتشار سرطان سینه جلوگیری می‌کند و به طور بالقوه گسترش این سرطان را کاهش می‌دهد.

جلوگیری از گسترش سرطان سینه با ترکیبی جدیدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از ساینس (Scince) سرطان سینه ثانویه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های سرطانی از تومور اصلی جدا می‌شوند و از طریق خون یا سیستم لنفاوی به قسمت دیگری از بدن مانند استخوان‌ها، ریه‌ها، مغز یا کبد حرکت می‌کنند.
برخی از سرطان‌ها بیشتر از سایرین منتشر می‌شوند و تحقیقات نشان می‌دهد که ژن‌ها یا پروتئین‌های خاصی در این فرآیند نقش دارند که یکی از این پروتئین‌ها S ۱۰۰ A ۴ است. در تحقیقات مشخص شده است که این پروتئین به جای ایجاد مستقیم رشد تومور، مسیر‌های انتشار را در بدن فعال می‌کند.
محققان دانشگاه لیورپول انگلستان و دانشکده پزشکی نانجینگ در چین، S ۱۰۰ A ۴ را از نزدیک بررسی کرده و راهی برای جلوگیری از تولید آن و درنتیجه کاهش احتمال گسترش سرطان، کشف کرده اند.
فیلیپ رودلند (Philip Rudland) یکی از محققان این مطالعه گفت: به عنوان یک قاعده کلی، سرطانی که گسترش یافته است با شیمی درمانی درمان می‌شود، اما این درمان به ندرت می‌تواند بدون آسیب شدید یا سمی شدن برای بیمار انجام شود. اهمیت کار ما شناسایی یک هدف خاص و مهم برای حمله، بدون عوارض جانبی سمی بود.
جما نیکسون (Gemma Nixon) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه گفت: این یک پیشرفت است و اکنون امیدواریم در گام‌های بعدی بتوانیم این مطالعه را در گروه بزرگی از حیوانات مبتلا به سرطان‌های منتشر شونده مشابه تکرار کنیم تا اثربخشی و پایداری ترکیبات به‌طور کامل بررسی شود و در صورت لزوم با طراحی و ساخت بیشتر، قبل از هر آزمایش بالینی، بهبودشان دهیم.
محققان می‌گویند که یافته‌های آن‌ها اثبات اصل یک رویکرد شیمی درمانی برای مهار انتخابی انتشار‌های سرطان را نشان می‌دهد. علاوه بر این، از آنجا که پروتئین S ۱۰۰ A ۴ در انواع مختلف سرطان وجود دارد، ممکن است منجر به توسعه درمانی بیشتر از سرطان سینه شود.
شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Biomolecules منتشر شده است.