شناسهٔ خبر: 61379662 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجليل از پدر جبر خطی ایران در تبریز

خبرگزاری صدا و سیما

در دوازدهمین سمینار بین المللی جبر خطی و کاربرد‌های آن در تبریز از مقام علمی پروفسور حیدر رجوی پدر جبر خطی ایران تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

تجليل از پدر جبر خطی ایران در تبریزبه گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی پروفسور رجوی در ۲۷ دی سال ۱۳۱۳ در تبریز متولد شد و تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در این شهر سپری کرد.
وی در اوایل تحصیلات ابتدایی علاقه‌ای به ریاضیات نداشت، اما در ۱۱ سالگی در حین تدریس خصوصی عاشق ریاضیات شد.

پروفسور رجوی در سال ۱۳۳۲ وارد دانشگاه تهران شد و پس از دریافت مدرک کارشناسی، مدتی هم در این دانشگاه تدریس کرد و در سال ۱۳۳۶ با بورس دولتی به آمریکا رفت و تحصیلات خود را تا مقطع دکترا در این کشور به پایان رساند.
این استاد برجسته ریاضیات در سال ۱۳۴۱ به ایران بازگشت و حدود ۶ سال در دانشگاه شیراز و از سال ۱۳۵۲ در دانشگاه‌های دالهاوزی، تورنتو و واترلو به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی خود ادامه داد.

پروفسور رجوی از استادانی است که شاخه آنالیز تابعی را در ایران رواج داد و در سال ۱۳۵۰ هجری‌شمسی انجمن ریاضی ایران را پایه‌گذاری کرد.
این ریاضیدان برجسته ایرانی با حدود ۹۰ سال سن هم اکنون در کانادا زندگی می‌کند، اما همچنان ارتباط خود را با برخی از فعالان علم ریاضیات در کشورمان حفظ کرده است.

دوازدهمین سمینار بین المللی جبرخطی و کاربرد‌های آن به مدت ۲ روز در دانشگاه صنعتی سهند برگزار شد و بررسی آثار و فعالیت‌های پروفسور رجوی از بخش‌های اصلی این سمینار بود.

نظر شما