شناسهٔ خبر: 61364168 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

عمر باتری ماشین چقدر است ؟

به طور کلی، خودروی شما ممکن است بعد از 2 تا 3 سال به باتری جدید نیاز داشته باشد. با این حال، این عدد می‌تواند متفاوت باشد، زیرا طول عمر باتری خودرو با مدت زمانی که می‌تواند شارژ خود را نگه دارد و قادر به شارژ مجدد باقی می‌ماند تعیین می‌شود . عمر متوسط ​​باتری خودرو به ترکیب شیمیایی آن نیز بستگی دارد، زیرا انواع مختلفی از باتری خودرو وجود دارد.

صاحب‌خبر -

 

نوع باتری تنها چیزی نیست که طول عمر باتری ماشین شما را تعیین می کند. بیایید به برخی از جنبه های دیگر که بر عمر باتری تأثیر دارند نگاه کنیم.

چه چیزی بر طول عمر باتری اوربیتال تأثیر می گذارد؟

در اینجا عوامل دیگری وجود دارد که بر طول عمر باتری سرب اسید تأثیر می گذارد:

1. زمان

خراب شدن باتری به آرامی رخ می دهد زیرا دینام هر بار آن را شارژ می کند. با گذشت زمان، ظرفیت باتری شما کاهش می یابد و باتری دیگر نمی تواند به طور کامل شارژ شود.

میانگین باتری اسید سرب حدود 500-1200 چرخه شارژ-دشارژ قبل از اینکه به 80 درصد ظرفیت باتری اصلی خود کاهش یابد (80 درصد حد معمولی است که عمر چرخه باتری را تعیین می کند) است. حتی در این صورت، خرابی باتری به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد .

تخریب باتری با همان سرعت ادامه خواهد داشت.

برای مثال، پس از 1000 چرخه کامل، یک سلول ممکن است تنها 80 درصد ظرفیت اولیه خود را نگه دارد. تا زمانی که ظرفیت آن به 60% کاهش یابد، به کار خود ادامه می دهد، شاید 2000 سیکل بعد. این باعث می شود خطر مرگ ناگهانی باتری کم شود.

این توضیح می دهد که چرا اکثر باتری ها در حدود 3 سال استفاده منظم ناکارآمد می شوند. با این حال، اگر باتری را بیش از 5 سال فشار دهید، با خطر خرابی ناگهانی باتری 50 آمپر اوربیتال مواجه خواهید شد.

2. دما

گرما روی باتری های سرب اسیدی اثر دو طرفه دارد. این به واکنش شیمیایی مورد نیاز برای تولید الکتریسیته کمک می کند (به همین دلیل است که روشن کردن موتور در هوای گرم آسان تر از سرد است)، اما باعث تسریع تخریب باتری نیز می شود.

چه اتفاقی می افتد؟

آب و هوای سوزان (یا موتور بسیار داغ) باعث تبخیر آب مایع باتری می شود و به سلول های داخلی آسیب می رساند، که سپس عمر باتری را کاهش می دهد.

میانگین عمر باتری خودرو در مناطق خنک 4 سال است اما در آب و هوای گرم تنها 2 سال است. برخی از خودروها دارای محافظ روی باتری هستند تا از گرمای زیر کاپوت محافظت کنند.

 

دماهای شدید می تواند روی باتری ماشین الکتریکی نیز تاثیر بگذارد. هوای گرم ممکن است باتری ماشین الکتریکی شما را تخلیه کند، در حالی که دمای انجماد ممکن است واکنش شیمیایی را کاهش دهد و ظرفیت باتری 60 آمپر اوربیتال آن را کاهش دهد.

3. لرزش

حرکت خودرو باعث ایجاد ارتعاشاتی می شود که می تواند بر قطعات داخلی باتری تأثیر بگذارد و باعث خرابی آنها شود. باتری ماشین شما باید محکم در محل نصب آن محکم شود تا لرزش های غیرضروری که می تواند عمر باتری را کاهش دهد به حداقل برسد.

4. شارژ

دینام باطری ماشین را زمانی که موتور روشن است شارژ می کند. مشکلات سیستم شارژ می تواند عمر باتری را به سرعت کاهش دهد. شارژ بیش از حد می تواند باعث نشت مایع باتری شود، در حالی که شارژ کم باعث تسریع تخلیه باتری خودرو می شود. و اجازه دادن به باتری ماشین برای تخلیه کامل باعث تسریع تخریب باتری و حذف بخش زیادی از عمر آن می شود، حتی اگر بتوانید بعد از آن دوباره آن را شارژ کنید.

هر زمان که مشکل دینام بروز کرد، بهتر است از یک متخصص تعمیر خودرو بخواهید کل سیستم شارژ را بررسی کند تا باتری ماشین شما سریعتر از آنچه باید خراب نشود.

5. استفاده

باتری وسیله نقلیه یک وسیله ذخیره انرژی است و در صورت عدم استفاده به آرامی تخلیه می شود. از آنجایی که باتری خودرو در حین رانندگی شارژ می شود، ثابت ماندن وسیله نقلیه شما برای مدت طولانی به وضوح شارژ آن را تخلیه می کند. و هر چه وسایل الکترونیکی داخل خودرو بیشتر باشد، باتری 70 آمپر اوربیتال برای پشتیبانی از آن وسایل الکترونیکی سریع‌تر خالی می‌شود.

با این حال، رانندگی در مسافت های بسیار کوتاه نیز می تواند باتری خودرو را خسته کند. وقتی چندین بار به یک سفر کوتاه می‌روید، شارژ باتری سریع‌تر از آن‌چه سیستم شارژ بتواند آن را شارژ کند تخلیه می‌شود. اگر باتری شما از بین رفت، باید باتری خالی خود را با کابل های جامپر روشن کنید.

به همین دلیل است که اگر به دنبال شارژ سریع باتری ماشین خود هستید، به جای یک سفر کوتاه در خیابان، یک یا دو حلقه در اطراف بلوک ایجاد کنید. پیروی از عادات خوب رانندگی به افزایش عمر باتری ماشین شما کمک می کند.

ما اکنون به 5 عنصری که بر عمر باتری ماشین شما تأثیر می گذارند، پرداخته ایم. اما چگونه می توانید متوجه شوید که خودروی شما در حال از کار افتادن باتری است ؟ علائم خرابی باتری خودرو چیست ؟

در اینجا چند نشان متداول وجود دارد که باتری ماشین شما در آخرین پایه‌های خود بلند می‌کند:

1. زمان طولانی تر راه اندازی موتور

اگر موتور شما بیش از حد معمول طول می کشد تا بچرخد و جرقه بزند، این نشانه مطمئنی است که باتری ماشین شما در آستانه خرابی است.

2. کم نور بودن چراغ های جلو و مشکلات الکتریکی

باتری استارت و تمام وسایل الکترونیکی یک وسیله نقلیه، از جمله چراغ‌های جلو، تهویه مطبوع و رایانه داخلی را تامین می‌کند. یک باتری 66 آمپر اوربیتال ضعیف برای کارکردن وسایل الکترونیکی با قدرت کامل مشکل دارد و این امر با کم نور شدن چراغ های جلو آشکارتر خواهد بود. در اینجا یک راه سریع برای بررسی وجود دارد:

ماشین خود را در شب روشن کنید، با چراغ های جلو

اگر کم نور هستند، خودرو را در حالت نول قرار دهید یا پارک کنید و سپس دور موتور را بچرخانید اگر با فشار دادن پدال گاز چراغ‌های جلوی شما روشن می‌شود، نشان‌دهنده شارژ کم باتری است.

3. یک کلیک وجود دارد، اما موتور روشن نمی شود.

فرض کنید کلید را در احتراق می چرخانید که بدون روشن شدن موتور فقط یک کلیک یا وزوز به شما می دهد. با این حال، چراغ های جلو یا داشبورد به خوبی کار می کنند. از کارشناس کمک بگیرید و تست و برسی های لازم را انجام دهید، اگر مشکل باتری 74 آمپر اوربیتال وسیله نقلیه نیست، ممکن است یک عنصر پنهان وجود داشته باشد که انرژی زیادی می کشد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما