شناسهٔ خبر: 61340640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

اوکراین: حادثه پل کریمه برای روسیه مشکلات لجستیکی به وجود می...

اقتصاد ایران: در پی وقوع حادثه صبح امروز در پل شبه‌جزیره کریمه، مقام‌های اوکراینی مدعی شده‌اند که تخریب بخشی از این پل برای روسیه مشکلات لجستیکی به وجود می‌آورد.

صاحب‌خبر -

به گزار گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آندری یوسف» سخنگوی اطلاعات دفاعی اوکراین امروز (دوشنبه) اعلام کرد که تخریب بخشی از پل کریمه احتمالاً مشکلات لجستیکی برای نیروهای روسیه به وجود خواهد آورد.

بامداد امروز بود که رسانه‌های روسی و اوکراینی از وقوع انفجاری در پل کریمه، که این شبه‌جزیره را از روی دریا به خاک سرزمین اصلی فدراسیون روسیه متصل می‌کند، خبر داده بودند.

پس از آن، وزارت خارجه روسیه ضمن معرفی اوکراین به‌عنوان عامل حمله به پل شبه‌جزیره کریمه، گفت آمریکا و انگلیس هم در این حمله مشارکت اطلاعاتی داشتند. 

بنا بر گزارش شبکه «سی ان ان»، یوسف به رادیو «ساسپیلن» اوکراین گفت که روسیه از پلکریمه به عنوان یک «مرکز مهم لجستیکی برای انتقال نیروها و منابع به اعماق قلمرو اوکراین استفاده می‌کند و هرگونه مشکل لجستیکی، دشواری‌های بیشتری برای این اشغالگران به وجود می‌آورد که همین مسئله مزایای بالقوه‌ای را برای نیروهای دفاعی اوکراین به وجود می‌آورد».

وی ادامه داد: «کل جهان در حال حاضر نظاره‌گر ترافیک یک کیلومتری  و ساختار آسیب‌دیده این پل هستند».

پیش از این، رسانه‌های اوکراینی گزارش کردند که حمله به پل کریمه، عملیات ویژه سرویس امنیتی و نیروی دریایی این کشور است که در اجرای آن از شناورهای بدون سرنشین استفاده شده است.

در پی وقوع این انفجار تروریستی در پل کریمه، عبور و مرور خودروها در بزرگراه این پل متوقف شده و مقام‌های مسکو و کریمه نیز در این منطقه وضعیت اضطراری اعلام کردند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه روسیه نیز در بیانیه‌ای گفت: «حمله به پل کریمه توسط رژیم کی‌یف انجام شد و [ما] این رژیم را تروریستی می‌دانیم».

سخنگوی این وزارتخانه تاکید کرد: «تصمیم حمله به پل کریمه توسط مقامات و پرسنل نظامی اوکراین و با مشارکت اطلاعاتی آمریکا و انگلیس اتخاذ شده است».

با این‌حال یوسف به طور مستقیم، اوکراین را مسئول این رخداد ندانست و گفت: «در خصوص علل این خسارت، ما اظهارنظر نمی‌کنیم. فقط می‌توانم نقل قول کریلو بودانوف رئیس ستاد اطلاعات دفاعی اوکراین را بیان کنم که گفت که این پل کریمه یک سازه ناپایدار است».

پلی که کریمه را به روسیه متصل می‌کند صبح امروز مورد دو حمله قرار گرفت که در نتیجه آن دو نفر کشته شدند و یک کودک نیز زخمی شد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدت‌هاست که بر هدف کی‌یف برای بازپس‌گیری کریمه تأکید کرده است اما به ندرت به طور مستقیم در خصوص رخدادهایی که در این شبه‌جزیره به وقوع می پیوندد اظهارنظر می‌کند.

کریمه در سال ۲۰۱۴ پس از برگزاری همه‌پرسی به روسیه ملحق شد اما کشورهای غربی از همان زمان تحریم‌هایی را علیه روسیه به دلیل الحاق کریمه تحمیل کردند. مهرماه سال گذشته نیز،  وقوع انفجار در پل کریمه و فرو ریختن بخشی از سازه آن خبرساز شد.

روسیه در طول جنگ با اوکراین از این پل برای انتقال تجهیزات نظامی ارتش خود استفاده می‌کرد. ساخت این پل در سال ۲۰۱۴ آغاز و در سال ۲۰۱۸ توسط پوتین افتتاح شد. شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه ملحق شد.

پایان پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما