شناسهٔ خبر: 61336039 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

چرا باتری یو پی اس داغ می شود؟

باتری های UPS همراه با تولید کمی گرما کار می کنند و این طبیعی است. با این حال، این باتری ها اگر در محدوده دمایی ایده آل قرار نگیرند، گاهی اوقات می توانند کمی بیشتر داغ شوند. اما چرا باتری های یو پی اس داغ می شود؟

صاحب‌خبر -

 

باتری یو پی اس به دلایل وجود عوامل خارجی و داخلی داغ می شود. از نظر بیرونی، عدم وجود تهویه، تجمع کثیفی، خرابی فن و به هم ریختگی اطراف دستگاه می تواند منجر به دماهای بالاتر شود. اما در داخل، بارگذاری بیش از حد، شارژ بیش از حد و قدیمی شدن باتری ها نیز می تواند گرمای بیش از حد تولید کند.

یک باتری UPS صبا باتری کمی گرم معمولی است، اما یک باتری داغ می تواند خطرناک باشد. این راهنما به شما کمک می‌کند بفهمید که چرا باتری‌ها گرمای بیش از حد تولید می‌کنند و چه کاری می‌توانید برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهید.

آیا گرم بودن یو پی اس طبیعی است؟

بله، طبیعی است که باتری یو پی اس در طول کارکرد معمولی تا حدودی گرم باشد. همه انواع باتری ها با استفاده از آنها کمی گرم می شوند، حتی آنهایی که بخشی از UPS نیستند.

باتری یو پی اس شما گرم می شود زیرا تمام باتری ها در داخل مقاومت الکتریکی دارند. بنابراین، همانطور که جریان الکتریکی به باتری (هنگام شارژ) یا خارج شدن از باتری (در حین تخلیه) جریان می یابد، جریان با آن مقاومت مبارزه می کند، در نتیجه مقداری از انرژی به صورت گرما از بین می رود. گاهی اوقات، می توانید آن گرما را از طریق بدنه واحد UPS احساس کنید.

با این حال، درک این نکته ضروری است که گرمای بیش از حد نشانه یک مشکل است. به عبارت دیگر، در حالی که یک باتری UPS گرم طبیعی است، هرگز نباید وقتی آن را لمس میکنید خیلی داغ باشد. اگر دستگاه یو پی اس خود را لمس کردید و احساس کردید خیلی داغ است، به این معنی است که باتری یو پی اس 200 آمپر صبا یا واحد UPS به طور کلی با مشکلی مواجه شده است که باید فوراً آن را حل کنید.

در اینجا چند دلیل احتمالی وجود دارد که باعث می شود باتری یو پی اس شما کمی بیش از حد داغ شود:

1 عدم تهویه

یکی از رایج ترین دلایل داغ شدن بیش از حد باتری یو پی اس این است که دستگاه تهویه کافی ندارد. به طور خاص، فضای کافی در اطراف واحد UPS برای جریان آزاد هوا وجود ندارد.

مطمئناً، واحدهای UPS معمولاً دارای یک یا چند فن تهویه داخلی هستند. این فن ها به طور مداوم کار می کنند تا هوای گرم را از باتری داخل خارج کرده و آن را به محیط اطراف خارج کنند. با این حال، واحد یو پی اس نمی تواند هوای گرم را با سرعت کافی حذف کند، اگر آن محیط بیش از حد به هم ریخته باشد. در نتیجه هوای گرم در داخل یو پی اس جمع می شود و باعث می شود باتری بیش از آنچه باید باشد داغ شود.

 2 ایجاد کثیفی

یکی دیگر از دلایل رایج داغ شدن باتری یو پی اس 155 آمپر صبا ، تجمع کثیفی است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که UPS برای مدت طولانی بدون تمیز کردن دوره ای در همان نقطه باقی مانده باشد .به طور خاص، گرد و غبار در اطراف دریچه های روی بدنه باتری UPS ایجاد می شود. البته، این شامل مناطق داخل و اطراف هر فن تهویه داخلی می شود. هنگامی که گرد و غبار دریچه های UPS را مسدود می کند، جریان هوای خروجی محدود می شود. این کار از خروج هوای داغ توسط دستگاه جلوگیری می کند، که از خنک شدن کافی باتری جلوگیری می کند.

3 خرابی فن

متأسفانه فن های تهویه داخلی یک واحد UPS نیز ممکن است پس از مدتی از کار بیفتند. هر چه مدت بیشتری از دستگاه استفاده کرده باشید، احتمال این اتفاق افزایش می یابد. هنگامی که آن فن های تهویه از چرخش باز می ایستند، جریان هوای داغ از باتری های داخل آن بسیار چالش برانگیز می شود. دیر یا زود تجمع هوای گرم باعث داغ شدن بسیار باتری یو پی اس می شود. می توانید به سرعت فن خراب را بررسی کنید. برای مثال، سعی کنید یک چراغ قوه را به طرف فن تهویه بتابانید تا ببینید آیا هنوز در حال چرخش است یا خیر. یک فن که نمی چرخد ​​یا فقط به طور متناوب می چرخد، احتمالاً دلیل داغ شدن بیش از حد باتری یو پی اس 7.5 آمپر صبا است.

4 عوامل در درون یا اطراف UPS

این دلیل تا حدودی با آنچه قبلاً در شماره 1 دیدید مرتبط است. گاهی اوقات، اگر دستگاه با اشیاء دیگر روی یا اطراف آن شلوغ باشد، باتری یو پی اس خیلی داغ می شود. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است UPS را در قفسه ای در کنار بسیاری از اشیاء دیگر قرار دهند. بدتر از آن، برخی حتی ممکن است آن اشیاء را مستقیماً در بالای واحد UPS قرار دهند.

این اشیاء باتری یو پی اس را از دفع طبیعی گرما به محیط اطراف باز می دارند. در موارد شدیدتر، برخی موارد ممکن است دریچه ها یا فن های اگزوز روی بدنه یو پی اس را مسدود کند. نتیجه نهایی یکسان است، هوای گرم نمی تواند از UPS خارج شود و باعث می شود باتری پس از مدتی بیش از حد گرم شود.

شماره 6 باتری قدیمی

تمام باتری های UPS دارای طول عمر مفید محدودی هستند. با این حال، وقتی باتری‌ها قدیمی می‌شوند، مثل همیشه کار نمی‌کنند. در عوض، اجزای داخلی باتری با گذشت زمان به آرامی تحلیل می روند.

بنابراین در حالی که باتری به کار خود ادامه می دهد، با مشکلات و افت کیفیت نیز مواجه خواهد شد. به عنوان مثال، ترکیب شیمیایی باتری شروع به تغییر می کند و باعث افزایش مقاومت الکتریکی می شود . این مقاومت غیرمعمول بالا باعث می شود جریان الکتریکی بیشتری به گرما تبدیل شود.  به عبارت دیگر، شارژ یا تخلیه یک باتری یو پی اس قدیمی باعث تولید گرما می شود.

7 شارژ بیش از حد

این روزها، باتری های UPS دارای محافظ داخلی هستند تا از شارژ نشدن آنها اطمینان حاصل شود. با این حال، یک واحد معیوب می‌تواند با وجود شارژ کامل باتری 2 ولت 800 آمپر صبا ، به تامین برق به باتری ادامه دهد.

در چنین شرایطی، شارژ بیش از حد بر روی شیمی باتری تأثیر می گذارد به طوری که به تولید مقادیر بیش از حد گرما ادامه می دهد. تهویه مناسب و عملکرد فن ها این گرما را کنترل می کند، اما فقط تا یک نقطه خاص. فراتر از آن، دمای باتری UPS تا زمانی که باعث خرابی فاجعه‌بار شود، به افزایش ادامه خواهد داد.نکات پاداش در اینجا چند سوال و پاسخ دیگر وجود دارد که به شما کمک می کند تا متوجه شوید باتری یو پی اس خود و چرا داغ می شود:

چگونه می توانم یو پی اس خود را خنک نگه دارم؟

بهترین راه برای خنک نگه داشتن یو پی اس این است که آن را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید. به این ترتیب، هوا می تواند در داخل و اطراف دستگاه جریان یابد و به گرمای آن اجازه می دهد تا به طور طبیعی از بین برود. علاوه بر این، برخی از واحدهای UPS نیز دارای شرایط دمایی اتاق هستند. به عنوان مثال، واحدهای یو پی اس با اندازه صنعتی باید در اتاق های دارای تهویه مطبوع قرار گیرند تا دمای آنها بهینه شود و باتری 6 ولت 200 آمپر صبا بتواند به زندگی غادی خود ادامه دهد.

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما