شناسهٔ خبر: 6133430 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

90/ از ضعف دريافتي روسيه بحران زده استفاده کنيم

بازي با لهستان تمام شد و اگرچه باختيم اما هنوز اميد داريم. به نظرم احتمال اينکه آمريکا از پس لهستان برآيد زياد است پس در نتيجه برابر روسيه بايد با تمام توان بازي کنيم.

صاحب‌خبر -

سعيده فتحي
دور مقدماتي ليگ جهاني واليبال آخر هفته جاري به ايستگاه پاياني مي‌رسد. جايي که حساسيت در گروه B مسابقات به اوج خود مي رسد. در اين گروه آمريکا 8 برد و 23 امتياز صدر نشين است. تيم هاي لهستان با 7 برد و 20 امتياز و ايران با 5 برد و 15 امتياز در رده هاي بعدي هستند. روسيه هم بدون برد و تنها با دو امتياز قعر نشين است.در اين شرايط بازي هاي هفته هشتم تيم هاي ايران و لهستان مي تواند تکليف صعود را مشخص کند. لهستان تنها به يک پيروزي برابر آمريکا نياز دارد تا در خانه صعودش را قطعي کند.ايران اما علاوه بر دو پيروزي مقابل روسيه بايد به دو شکست لهستان از آمريکا هم اميدوار باشد.روسيه به عنوان قهرمان المپيک 2012 و تيم دوم رنکينک فدراسيون جهاني واليبال يکي از ضعيف ترين دوران خود را سپري مي کند. 10 باخت متوالي شرايطي بحراني را براي اين تيم پديد آورده چنان که آندري برونکوف که از سال 2013 هدايت تيم ‌ملي واليبال روسيه را بر عهده گرفته بود، پس از ناکامي در ليگ جهاني 2014 و ثبت بدترين رکورد در تاريخ واليبال کشور روسيه استعفا کرد. برونکوف در سال 2013 به قهرماني ليگ جهاني و قهرمان ليگ اروپا رسيده بود. کاروان تيم ملي اين کشور در حالي به تهران آمد که اين سرمربي به همراه شاگردانش نبود. الکساندر کليم‌کين دستيار برونکوف هدايت روس‌ها را بر عهده خواهد داشت.

بازي با لهستان تمام شد و اگرچه باختيم اما هنوز اميد داريم. به نظرم احتمال اينکه آمريکا از پس لهستان برآيد زياد است پس در نتيجه برابر روسيه بايد با تمام توان بازي کنيم. سرويس خوب زدن در اين ديدار چاره کار ما خواهد بود همانطور که دربازي قبلي مقابل اين تيم با سرويس هاي خوب توانستيم برنده شويم. آنها در دريافت ضعيف هستند و ما بايد از اين ضعف آنها بهره ببريم.
شايد باور شکست تيم روسيه که ديگر براي واليبالي ها به آرزو تبديل شده بود براي خيلي ها سخت باشد چرا که روسيه يکي از قدرت‌هاي مطلق واليبال در سال‌هاي اخير به شمار مي‌رود آن‌ها با قهرماني در المپيک و ليگ جهاني 2012 کسب ده‌ها عنوان معتبر در سال‌هاي گذشته، خود را به عنوان يکي از تيم‌هاي صاحب سبک در واليبال معرفي کردند.

بررسي آناليزي ديدارهاي ايران و روسيه
اما ما دو بازي مقابل اين تيم را برنده شديم. در واقع ÷يروزي هاي ايران از روسيه شروع شد و اميد داريم که با روسيه هم اين مرحله را به پايان برساند. بررسي آناليز آماري پس از بازي اول نشان مي دهد که ايران روسيه را نبرده و روسيه به اشتباهات خودش باخته. در اصل ايران در آناليز پاياني بازي يک اسپک بيشتر زده، در دفاع امتياز برابر داشته و در سرويس 8-5 عقب بوده است. تيم ايران در شيرجه براي نجات توپ و دريافت و پاس ها هم برتري ويژه اي نداشته است. اما تنها اختلاف فاحش بين ايران و روسيه در خطاي بازيکنان طرف مقابل است. ايران 39 امتياز از خطاي بازيکنان طرف مقابل به دست آورده و روسيه 23 امتياز . يعني روس ها 16 امتياز از تيم ملي ايران بيشتر خطا کرده اند. نکته مهم اينجاست که اين اختلاف حدودا همان عدد پيروزي ايران بر روسيه است. يعني ايران در ست هاي دوم تا چهارم به صورت مجموع با 17 امتياز بالاتر به برتري رسيده و روس ها از ايران 16 خطا بيشتر کرده اند.
اما ايران در بازي دوم مقابل روسيه کم اشتباه تر و بهتر از حريف ظاهر شد. بلندقامتان قاره کهن در ششمين بازي خود در ليگ جهاني 2015 که به پيروزي 3 بر صفرشان مقابل روسيه انجاميد، آمار بسيار خوبي از خود به جا گذاشته و با کسب 38 امتياز از حمله، 9 امتياز از دفاع و 3 امتياز از سرويس‌هاي بدون بازگشت مجال قدرنمايي به حريف ندادند.
در اين مسابقه همچنين بازيکنان تيم ايران 23 امتياز از اشتباهات تيم ملي روسيه به دست آوردند و در مقابل 19 امتياز نيز از اشتباهات خود به حريف تقديم کردند.در مقابل هم تيم ميزبان 30 امتياز از حمله، 6 امتياز از دفاع روي تور و 3 امتياز مستقيم از سرويس به دست آورد.

ضعف روسها در دريافت
حال فردا جمعه قرار است براي سومين بار در ليگ جهاني 2015 مقابل اين تيم قرار بگيريم و اگر سرويس هاي خوبي مثل دو بازي گذشته بزنيم مي توانيم بار ديگر از پس روسيه برآئيم. سرويس خوب زدن در اين ديدار چاره کار ما خواهد بود همانطور که دربازي قبلي مقابل اين تيم با سرويس هاي خوب توانستيم برنده شويم. آنها در دريافت ضعيف هستند و ما بايد از اين ضعف آنها بهره ببريم. پس سرويس آخر را بزن به اميد اينکه آمريکا هم لهستان را شکست دهد و يک اتفاق تاريخي را شاهد باشيم و ايران به دور بعد صعود کند. اين آرزوي غيرمحالي نيست و مي توان به آن رسيد فقط کمي شانس و همت را بايد چاشني آن کرد. معجزه شدني است و ما در آرزوي آن مي نشينيم.

سرمربي جديد:نبايد سقوط کنيم
الکساندر کليمکين، سرمربي جديد تيم روسيه مي گويد: درست است که کمي دير به ايران آمديم اما تيم‌ ما شرايط خوبي دارد و تا جمعه براي ديدار با ‌ايران آماده مي‌شويم.وي درباره استعفاي سرمربي تيم روسيه در آستانه ديدار برابر ايران، گفت: او فقط بيمار است. به دليل اينکه حالش خوب نبود، نتوانست همراه با تيم بيايد. ما الان در ايران بايد براي يک شرايط سخت بجنگيم. در حال حاضر تيم استراليا بالاتر از ما در دسته A ليگ جهاني قرار دارد. ما بايد در اين 2 مسابقه را پيروز شويم و امتياز کامل بگيريم تا بالاتر از استراليا قرار بگيريم. ما به امتيازات کامل بازي با ايران احتياج داريم، وگرنه به دسته B ليگ جهاني سقوط مي‌کنيم. اين اتفاق خوبي براي واليبال روسيه نيست. مي خواهيم تمام تلاشمان را بکنيم تا اين شرايط را تغيير دهيم. اين مسابقه خيلي براي ما مهم است.

ليبروي روسيه:معروف يکي از بهترين و عالي ترين پاسورهاي جهان است
الکسي وربوف ، ليبروي تيم ملي واليبال روسيه و باشگاه زنيت کازان اين کشور، درباره ذهنيت خود نسبت به تهران، سالن آزادي و تيم ملي واليبال ايران گفت: تيم ملي واليبال ايران در حال حاضر از بهترين‌ تيم هاي دنياست و در بين 5 تيم اول جهان قرار دارد. من رده بهترين تيم هاي جهان را اينگونه مرتب مي کنم: برزيل، لهستان، ايتاليا و ايران. شاگردان کواچ در اين مسابقات هم توانسته‌اند تيم هاي قدرتمندي مثل آمريکا و لهستان را شکست دهند. همينطور وقتي ما ميزبانشان بوديم بالاخره ما را شکست دادند. سعيد يکي از بهترين و عالي ترين پاسورهاي جهان است. او براي تيم ايران يکي از مهم ترين مهره ها است. حتي مي توانم بگويم او اصلي ترين بازيکن است. همانطور که مي دانيد پاسور مهم ترين نقش را در زمين دارد که بايد بازيکنان را با هم ترکيب کند. حالا سعيد در اين پست قرار دارد و رهبر تيم هم است. پس در نتيجه يک تيم عالي را تشکيل مي دهد. من تمرينات زيادي با سعيد در تيم زنيت داشتم. او مي تواند پاس هاي مختلفي براي اسپکر بسازد و تبديل به 50 نوع حمله شود. پس نمي توانيم دست او را در اين مسابقه بخوانيم و تاثيري نخواهد داشت. البته ما کمي از سرعت او و بعضي تفکراتش اطلاع داريم ولي او در آن سوي ميدان هم ما را مي شناسد. او درباره استاديوم آزادي مي گويد: شنيدم که استاديوم ايران خيلي پر سروصدا است. به حدي که ما را ديوانه مي کنند. سعيد به من گفته بود در ايران چقدر مردم علاقه‌مند واليبال هستند و چگونه به سالن مي آيند و تيم ملي واليبال کشورشان را تشويق مي کنند. مت هم چند روز گذشته به من گفت که در آزادي ديوانه مي‌شوي! استاديوم ايران خيلي خاص است و بازي در آن اصلا آسان نيست.


سفر ناظر فدراسيون جهاني براي بررسي ورزشگاه 12 هزار نفري آزادي!
سال 2014 تيم ملي واليبال ايران براي دومين بار درليگ جهاني شرکت کرد و علاوه براينکه به مرحله نهايي راه يافت ، موفق به کسب مقام چهارم شد که عملکرد بسيار مطلوبي بود، اما در سال2014، موضوع راه نيافتن زنان به سالن 12هزار نفري براي ورزش ايران و فدراسيون واليبال حاشيه هاي زيادي بوجود آورد و با واکنش مجامع بين المللي ورزشي از جمله کميته بين المللي المپيک مواجه شد.درنشست سالانه سال گذشته فدراسيون بين المللي واليبال در سوييس اين موضوع دو بار مطرح شد و براي حضور ايران در ليگ جهاني سال 2015، فدراسيون بين المللي واليبال خواستار تعهد تهران به حضور زنان درسالن مسابقات شد. در چهار ديدار برگزارشده تيم ملي واليبال ايران در ليگ جهاني 2015 برابر تيم هاي آمريکا و لهستان بليت فروشي براي زنان انجام نشد و خبرنگاران زن نيز اجازه حضور در سالن واليبال را نيافتند. هفته هشتم و پاياني دور مقدماتي ليگ جهاني واليبال ازروز جمعه 12 تيرماه آغاز مي شود که تيم ملي واليبال ايران دردوديدار به مصاف روسيه مي رود.فدراسيون بين المللي واليبال قبلا اعلام کرده بود که براي دومسابقه آخر تيم ايران ناظر ويژه به تهران اعزام خواهد کرد که موضوع حضور زنان در سالن هاي واليبال يکي از وظايف اين ماموريت خواهد بود.

نظر شما