شناسهٔ خبر: 61297862 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن

اَبَربدن! / CBR

صاحب‌خبر -

باید حتماً به طرزی باورنکردنی شگفت‌انگیز باشید تا نام سوپرمن رویتان گذاشته شود. مشهورترین و برترین ابرقهرمان دنیا نیز با شایستگی کامل به این اسم رسیده است. در حالی که شاید در ظاهر کلارک کنت یک پسر اهل کانزاس ساده به نظر برسد (هر چند در بیش‌تر موارد یک پسر کانزاسی ساده‌ی خوشتیپ) ولی بدنی که در زیر لباس‌های آبی و قرمز رنگ خود پنهان کرده است چیزی فرای بدن یک انسان ساده به شمار می‌آید. سوپرمن به این خاطر به عنوان واپسین پسر کریپتون شناخته می‌شود چرا که یک بیگانه‌ی ویژه است و هیچ چیز جز بدن او چنین چیزی را آشکار نمی‌کند.

بدن سوپرمن در دوران حضور طولانی‌اش در دنیای کمیک‌ها و داستان‌ها، ویژگی‌های خاص فراوانی از خود نشان داده است. در این نوشتار به سراغ ۵ مورد از این ویژگی‌های خاص بدن سوپرمن می‌رویم که از همه جامع‌تر و فراگیرتر هستند.

عضلات و استخوان‌ها

۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو ۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باید در مورد سوپرمن بدانید این است که در طول زمان دگرگونی‌های زیادی به خود دیده است. هنگامی که او در سال ۱۹۳۸ پا به دنیای داستان‌ها گذاشت، نه می‌توانست پرواز کند و نه هیت ویژن داشت. ولی چیزی که همیشه در مورد سوپرمن صدق می‌کند این است که او همواره یکی از نیرومندترین موجودات هستی به شمار می‌آید.

توضیح ابتدایی در مورد نیرو و پایداری باورنکردنی سوپرمن ریشه در اوریجین فضایی او و جاذبه‌ی چند برابری سیاره‌ی کریپتون نسبت به زمین داشت. در حالی که روایت‌های مدرن از این شخصیت نیروی او را بیش‌تر به جذب انرژی از خورشید زرد پیوند می‌دهند ولی در روزهای آغازین، مرد پولادین صرفاً عضلات و استخوان‌های متراکم‌تری داشت که پس از فرگشتی هزاران ساله در شرایط سخت کریپتون به این شکل درآمده بودند.

سلول‌های گیرنده

۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو ۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو

پس از این که جان بیرن در نقش یک نویسنده ایده‌های دگرگون‌کننده‌ی خود را در پایان دهه‌ی ۱۹۸۰ به کار برد، بازگویی نقش جاذبه در توانایی‌های مرد پولادین تبدیل به موردی فرعی شد. در طول سال‌ها، سوپرمن به قدری ویژگی و توانایی به دست آورده بود که جاذبه و اتمسفر متفاوت سیاره‌ی محل به دنیا آمدنش با زمین توضیح خوبی برایشان به شمار نمی‌آمد. برای همین یک توضیح تازه پدیدار شد: سوپرمن نیروهای خودش را از خورشید به دست می‌آورد.

سلول‌های کال-ال انرژی خود را به صورت فعال از خورشید زرد زمین به دست می‌آورند. از آن جایی که سیاره‌ی کریپتون خورشیدی قرمز رنگ داشت، هیچ کدام از ساکنانش نمی‌توانستند توانایی‌هایی همچون سوپرمن در این سیاره به دست آورند. این خاستگاه نیرو به واپسین فرزند کریتون اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های شگفت‌انگیز خود را به نمایش بکشد. نویسندگانی همچون گرنت موریسون در سری کمیک All-Star Superman به جزئیات این شخصیت پرداختند تا بخش اساطیری سوپرمن بهبود پیدا کند. او حالا دیگر یک انسان به شدت نیرومند نبود، بلکه بیش‌تر همچون یک خدای خورشیدی مدرن به نظر می‌رسید.

چشم‌ها

۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو ۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو

همه‌ی انرژی‌ای که در بدن مرد پولادین نگه داشته می‌شود تنها به شکل نیرو و پرواز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. در بدن سوپرمن توانایی‌های مرگباری نیز پنهان شده‌اند. کلارک کنت می‌تواند انرژی خورشیدی را از چشمانش به شکل هیت ویژن پرآوازه‌اش آزاد کند که نتیجه‌ی آن یک اثر فوتونوکلئیک مخرب و نابود کننده است.

لنزهای چشم واپسین فرزند کریپتون همچنین به او این اجازه را می‌دهند تا بتواند این شلیک انرژیک را گسترده‌تر به کار گیرد یا روی نقطه‌ای متمرکز کند. به طرز جالبی، هیت ویژن سوپرمن در واقع با دید ایکس-ری او پیوند خورده است: هر دوی این ویژگی‌های بدن سوپرمن از طریق آزادسازی تشعشعات متفاوت فعال می‌شوند.

دستگاه ایمنی

۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو ۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو

شاید جالب باشد که بدانید در یکی از داستان‌های واپسین پسر کریپتون، در ماجرایی همچون فیلم Fantastic Voyage، دیگر قهرمانان وارد بدن او شدند! این روایت مربوط به زمانی است که برترین قهرمان دنیا پس از آلوده شدن به کریپتونایت از منبعی نامشخص نزدیک به مرگ شده بود. اتم به عنوان قهرمانی که می‌تواند خودش را کوچک کند به همراه سوپربوی، سوپرگرل و استیل برای بررسی دقیق‌تر این جریان سفری به درون بدن سوپرمن را ترتیب دادند.

از این رو، این قهرمانان نه تنها پس از تشخیص داده شدن به عنوان تهدید فهمیدند که دستگاه ایمنی بدن مرد پولادین چقدر قدرتمند است (که بازگو می‌کند چرا سوپرمن خیلی کم بیمار می‌شود) بلکه متوجه شدند که فرایندهای هسته‌ای درون بدن کلارک کنت در جریان هستند. بدن سوپرمن همچون یک باتری غول‌آسای همیشگی‌ست و نگه‌داری از کل این سیستم نیازمند یک دستگاه ایمنی است که هیچکس دوست ندارد به عنوان تهدید توسطش شناخته شود.

شش‌ها

۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو ۵ ویژگی خاص بدن سوپرمن - ویجیاتو

همچون چشمانش، شش‌های سوپرمن نیز نشان می‌دهند که چطور توانایی‌های گوناگون او در واقع از یک منبع سرچشمه می‌گیرند. توانایی سوپرمن در نگه داشتن نفس خود برای زمان‌های به شدت طولانی، قابلیتش در تبدیل نفسش به بادهای تند و ویژگی نفس منجمد کننده‌ی مرد پولادین در ظاهر همگی جدا از هم هستند. با این حال، تمام آن‌ها درون بدن سوپرمن به هم پیوند می‌خورند.

عضلات نیرومند کال-ال دلیل توانایی او در بیرون آوردن هوا از شش‌های با نیرویی بالاست. تراکم بسیار بالای عضلاتش نیز این اجازه را به او می‌دهند تا در سفرهای طولانی فضایی بتواند نفسش را برای مدتی بسیار طولانی نگه دارد. در حالی که بدن سوپرمن نیاز به اکسیژن دارد ولی به خاطر فرایندهای هسته‌ای درون سلول‌هایش به شدت در استفاده از اکسیژن و بیرون کردن دی اکسید کربن دقیق و کارآمد عمل می‌کند. انرژی خورشید نیز یک خاستگاه انرژی دیگری‌ست که کلارک می‌تواند در کنار اکسیژن از آن بهره ببرد. سوپرمن در نگه داشتن نفسش نیز کنترل بالایی دارد به طوری که می‌تواند هوای به شدت سرد شده را در بخش ویژه‌ای از شش‌هایش نگه دارد و به شکل یخ آن را بیرون بیاورد.

CBR

برچسب‌ها:

نظر شما