به گزارش خبرنگار گروه استانهای ایسکانیوز از اصفهان، مراسم افتتاحیه دومین دوره توانمندسازی تشکیلاتی و معرفتی دانشجویان، موسوم به طرح «حامیم» ساعت ۲۰:۰۰ امروز نوزدهم تیرماه در محل سالن آمفیتئاتر شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با حضور جمعی از مدیران دانشگاه و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و با مشارکت قریب به ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان برگزار شد.
دانشجویان کنشگر، سرمایه ویژه ایراناند
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در حاشیه این مراسم گفت: طرح «حامیم» که شاهد برگزاری مراسم افتتاحیه دومین دوره آن هستیم، مخفف عبارت «حلقههای میانی» است که هدفِ آن تربیت و توانمندسازی جوانی میباشد. این دانشجویان قرار است نقش مطابهگر و حلقه واسط را بین مسئولان و دانشجویان دانشگاه ایفا کنند.
حسن عارضی بیان کرد: جامعه ما در دهههای اخیر تحولاتی به خود دیده که در نتیجه باید متناسب با این تغییرات، نیروهایی در جامعه تربیت شوند که بتوانند اهداف دانشگاهِ امروز را دنبال کنند. در چنین فضایی، دانشجویانی که میخواهند فراتر از کلاسهای درس، در دانشگاه و جامعه تأثیرگذار بوده و با کنشگری فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقشآفرینی کنند، یک سرمایه ویژه برای ایران هستند و دانشگاه حسب رسالت خود، آموزشهای مرتبط را در اختیار این قشر خواهد گذاشت.
مطالبهگری، اصل ثابتِ هویت دانشجویان است
وی افزود: هویت دانشجویی دارای مختصاتی است که میتواند ثابت باشد. «مطالبهگری» صفتیست که از ابتدای انقلاب برای دانشجویان که پیشقراول تحولات سیاسی و اجتماعی بودند وجود داشته و یک اصلِ ثابت برای هویت این جریان محسوب میشود. حامیم دورهای است مبتنی بر اصول ثابتی که هویت دانشجویان را تشکیل میدهد و البته بر مبنای راهبردهای نو و متناسب با شرایط امروز، به توانمندسازی جوانان میپردازد.
جنبههای معرفتی در طرح «حامیم» غالب است
عارضی با تأکید بر برنامهریزی ویژه در راستای ابعاد آموزشی دوره حامیم به عنوان وجه تمایز برگزاری این دوره در دانشگاه آزاد اصفهان نسبت به سایر دانشگاهها گفت: طرح حامیم هر چند بهطور فشرده طی یک هفته برگزار میشود، اما از آن جهت که میخواهیم این آموزشها به تربیت تشکیلاتی و معرفتی جوانان بیانجامد، نمیتوانیم دوره را به صورت تفریحی و فوقبرنامه ببینیم. شورافزایی به تنهایی کفایت نمیکند و باید به ابعاد معرفتی توجه بیشتری شود؛ هرچند که ما در برنامههای خود، جنبههای تفریحی را نیز در نظر میگیریم تا ذهن دانشجو، آماده دریافت مطالب آموزشیِ جدید و شرکت در بحثها باشد.
معادلسازی ۲ واحد از دروس معارف با شرکت در دوره «حامیم»
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه بیان کرد: کتابهایی که به عنوان مرجع آموزشی این دوره انتخاب شده و قرار است آزمون پایاندوره حامیم بر اساس همین کُتب برگزار و با ۲ واحد درسی معارف معادلسازی شود، شامل متونی است که به توانمندسازی تشکیلاتی و معرفتی جوانان کمک خواهد کرد. البته این معادلسازی برای برگزارکنندگان دوره «هدف» نیست، بلکه به عنوان امتیاز جانبی به فارغالتحصیلان حامیم تعلق میگیرد. معیار دیگری که برای انتخاب کتابهای این دوره داشتیم، بینشافزایی بوده است؛ زیرا به تعبیر یکی از اندیشمندان، وسعت هر انسانی به اندازه بینشِ اوست نه صرفاً بر اساس دانش وی.
گفتگو در دوره «حامیم» دوطرفه خواهد بود
این مدرس حوزه و دانشگاه با ردّ آموزش بر مبنای مونولوگ و گفتگوی یکسویه در این دوره، افزود: وقتی میخواهید دانشجو مطالبهگر و کنشگر بار بیاید، این امر در فضای یکطرفه رخ نمیدهد. ما ضمن برگزاری کارگاهها و نشستهای معرفتی که بعدازظهرِ هر روز در طول مدت برگزاری دوره برنامهریزی شده، گفتگوی دوطرفه میان دانشجویان و استادان و همچنین دانشجویان و مسئولان را در دستور کار داریم تا علاوه بر شنیده شدن دیدگاههای نسل جوان، ظرفیتِ گفتگو در شرکتکنندگانِ حامیم تقویت شود. حتی در کلاسهای آموزشی که صبحها برگزار میشود نیز استادانی را انتخاب کردهایم که توانِ ارتباطگیری خوبی با مخاطب دارند.
وی با اشاره به اختصاص دوره حامیم به دانشجویان مقطع کارشناسی اظهار داشت: از آن جهت که در مقطع کارشناسی میتوانیم ۸ ترم با یک دانشجو در دانشگاه همراه باشیم و فرصتِ بیشتری برای تعامل با دانشجویانِ این مقطع تحصیلیست، مخاطبِ طرح حامیم را منحصر به این قشر از جوانان دانستیم. دانشجو در مقطع کارشناسی فرصت تمرین بیشتری دارد و اگر یک جوان در دوره کارشناسی به توانمندی رسید، در مقاطع بالاتر هم اگر دوباره وارد دانشگاه شد، میتواند با آموختهها و تجربیات گذشتهاش به خوبی در دانشگاه نقشآفرینی کند.
فارغالتحصیلان «حامیم» جذب نهادهای دانشجویی میشوند
عضو شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: برگزاری دوره فشرده حامیم در تابستان برای دانشجویان علاقهمند، انتهای تعامل ما با آنها نخواهد بود؛ بلکه قرار است در طول سال تحصیلی نیز نشستهای مختلفی را با فارغالتحصیلان دوره حامیم داشته باشیم و دانشجویان در کانونهای فرهنگی، نشریات دانشجویی و تشکلها عضو شوند. ارتباط این دانشجویان با معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، نظاممند خواهد بود و هم دانشجویان در نهادهای مختلف مسئولیت میپذیرند و هم در دورههای تکمیلی، سایر آموزشهای موضوعی را خواهند دید.
جوان انقلابی، کسی است که آینده بهتری برای ایران میخواهد
حسن عارضی در تفسیر عبارت «جوان انقلابی» به عنوان مخاطبان دوره حامیم خاطرنشان کرد: لفظ «انقلابی» در منظومه فکری امام (ره) و مقام معظم رهبری، محدود به جریان خاص فکری نیست. انقلابی یعنی کسی که به وضع موجود راضی نیست و تلاش میکند آرمانهای انقلابی که برای آن همه ملت به صحنه آمد، حفظ شود. واژه «انقلابی» از همینرو پس از سال ۱۳۵۷ برای مردم وجهه مقدسی یافت و مبتنیبر یکسری آرمانها بود. نهاد رهبری، برای همه دانشجویان از طیفهای مختلف، مأمن و ملجأ است و جوان انقلابی کسی است که میخواهد آینده بهتری برای خود و کشورش رقم بزند. او کسی است که سرزمینش را دوست دارد و خود را مدیون شهدایی میداند که برای بهتر شدنِ شرایط کشور، جانشان را در مقابله با بدخواهانِ ایران فدا کردند و جوان انقلابی، میخواهد که او هم در حوزههای مختلف برای مردم و میهناش، فارغ از هر جناحی نقشآفرین باشد.
زبانِ جوان ایرانی باید استوار و بلیغ باشد
ادامه داد: یکی از امتیازهای مثبت این نظام این است که خود میخواهد کنشگر تربیت کند و جوانان این کشور در برابر آنچه در اطرافشان رخ میدهد بیتفاوت باشند. پیام من به دانشجویان شرکتکننده در طرح حامیم این بود که قرار نیست آنها فقط «حلقه میانی» به معنای انتقالدهنده پیام از دانشجو به مسئولان یا بالعکس، باشند. جوان ایرانی باید به توانمندیای دست یابد که سخناش «قولِ سدید» یعنی سخنِ مُحکم و استوار باشد. از سویی، باید سخنِ این جوان «قولِ بلیغ» باشد یعنی بتواند از موانع عبور کرده و بر جان و دل بنشیند.
جوانان قدر خود را بدانند/ آینده متعلق به نسل جوان است
عارضی در پایان گفت: دستیابی به چنین توانمندیهایی طبعاً بدون آموزش میسر نمیشود. اینها عباراتی قرآنی است و پیامبر ما هم صرفاً انتقال دهنده و حلقه میانی بین خداوند و بشریت نبوده است؛ بلکه قولِ او لَیّن، سدید، بلیغ و کریمانه بود. إِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا [۷۲-فرقان]؛ یعنی اگر با سخن نابخردانه مواجه میشد، با او کریمانه برخورد میکرد. خداوند به پیام میفرماید اگر تو بدخُلق و سختدل بودی از دورِ تو پراکنده میشدند [۱۵۹-آل عمران]. کسی که حلقه واسط است، باید چنین ویژگیهایی را در خود نهادینه کند و جاذبه زیادی داشته باشد؛ اگر هم دافعهای دارد، این دافعه نه بر مبنای حب و بغض شخصی، بلکه بر اصول و آرمانها استوار باشد. از جوانان میخواهم که قدر خود را بدانند و حلقه میانی بودن را امروز آنگونه تمرین کنند تا فردا از مدیرانی باشند که پای سخنِ حلقههای میانی قرار میگیرند!
خبرنگار: محمدرضا زاهد
انتهای پیام./
نظر شما