شناسهٔ خبر: 61157413 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران:

ایران و عربستان در تلاش برای جذب محبوبیت در خاورمیانه هستند

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران گفت: تا تاریخ بوده ایران کنار سعودی‌ها بوده و خواهیم بود ما نه قدرت حذف آنها را داریم و نه آنها این توان را دارند. داستان رقابت ما ادامه دارد بنابراین به نظر می‌رسد که ایجاد ظرفیت‌ها پایدار در اقتصاد دو کشور که به مودت و تساهل این دو کشور بیانجامد دشوار است تا دو کشور وارد مناقشات گذشته نشوند

صاحب‌خبر -

بهمن عشقی دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سمینار همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، مناسبات ایران و عربستان را پرتنش معرفی کرد و افزود: مناسبات ایران و عربستان زمینه‌ها برای ایجاد سوتفاهم را داشته که این موضوع ریشه تاریخی دارد و محدود به سال‌های اخیر و جمهوری اسلامی نیست.

وی با بیان اینکه عربستان صاحب دومین ذخایر اثبات شده نفتی است، افزود: به نظر می‌رسد با وجود تمام اتفاقاتی که در عربستان در حال شکل گرفتن است و حکومتی که تلاش دارد پوست بیاندازد و بر رابطه قبیله‌گرایی مسلط شود اما یک خرد روشن مشاهده نمی‌کنیم‌.

به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی؛ عربستان از بحران‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ خارج شده‌اند و در سال ۲۰۲۲ بزرگترین رشد اقتصادی را داشتند، نرخ بیکاری به ۴.۸ درصد سقوط کرده و به نظر می‌رسد شاخص‌های اقتصادی در عربستان رنگ درستی پیدا کرده است.

عشقی باتاکید بر اینکه رشد اقتصادی بدون نفتی در عربستان در حال رشد است، اضافه کرد: سال گذشته ۴.۸ درصد رشد اقتصادی بدون نفت بود. اما مهمترین نظرسنجی این است که به جز ترکیه و فلسطین، عربستان جزو محبوب‌ترین کشورهای مسلمان است و یک اتفاق دیگر در حال رخ دادن است و اینکه عربستان تلاش می‌کند در رقابت با ایالات متحده آمریکا در منطقه محبوب‌تر شود. د ر این راستا، سرمایه گذاری در اردن را انجام دادند و وابستگی اقتصادی اردن به آمریکا را کاهش دادند. البته خانواده سعودی و خانواده هاشمی حاکم بر اردن دعوای تاریخی دارند.

وی بابیان اینکه سعودی تلاش دارد نقش منطقه‌ای خود را افزایش بدهد، افزود: ساکنان خاورمیانه آرزو ندارند نقشه خاورمیانه را روسیه، چین و آمریکا ترسیم کنند و علاقه‌مند هستند خود نقشه را ترسیم کنند و در این نقشه جدید به نظر می‌رسد نقش عربستان سعودی بی‌بدیل و غیر قابل فراموش است.

عشقی ادامه داد: دو کشور ایران و عربستان در تلاش برای جذب محبوبیت در خاورمیانه است و عربستان بعد از تشکیل اسرائیل تلاش کردند که خود را به عنوان محور عربی معرفی کنند اما موفق نشدند و در جنگ ایران و عراق نیز نتوانستند موثر واقع شود و سعودی‌ها تلاش کردند قدرت متمایز باشند. الان این تلاش را در ابعاد متفاوت انجام می‌دهند.

وی افزود: تا تاریخ بوده ایران کنار سعودی‌ها بوده و خواهیم بود ما نه قدرت حذف آنها را داریم و نه آنها این توان را دارند. داستان رقابت ما ادامه دارد بنابراین به نظر می‌رسد که ایجاد ظرفیت‌ها پایدار در اقتصاد دو کشور که به مودت و تساهل این دو کشور بیانجامد دشوار است تا دو کشور وارد مناقشات گذشته نشوند. در این بین نقش اتاق بازرگانی بی بدیل است.

نظر شما