شهرداری ۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به سازندگان شمال تهران تخفیف داد تا 30 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد
بر اساس تبصره ۲۹ بودجه ۱۴۰۱، درآمد مازاد باید برای مترو، اورهال واگنها، خرید ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته میشد که نشد
گروه راه و شهرسازی|
گزارش دیروز خزانهدار شورای شهر تهران از بودجه سال گذشته پایتخت ابعاد تازهای از انحراف مالی شهرداری را هویدا کرد و نشان داد چرا دولت در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد انتقال کمیسیون ماده 5 به وزارت راه و شهرسازی را مطرح کرده است و چرا از نیمه دوم سال 1400 به بعد، شورای عالی معماری و شهرسازی در نامههای متعدد به شهرداری درباره فروش تراکم و عبور از طرح تفصیلی پایتخت هشدار داده است.
آنگونه که خزانه دارشورای شهر تهران اعلام کرد که بودجه شهرداری تهران در ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه سال گذشته بیش از ۶۹ هزار میلیارد تومان وصول شده که نسبت وصول به بودجه مصوب، ۱۳۷ درصد بوده است.
حبیب کاشانی خزانهدار شورای با بیان اینکه بودجه سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بود که در ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۶۹ هزار و ۸۲ میلیارد تومان وصول شده که نسبت به بودجه مصوب، میزان وصولی ۱۳۷ درصد بوده است، گفت: از ۶۹ هزار میلیارد تومان بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان نقد و بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان نیز غیر نقد بوده که نشان میدهد در حوزه غیرنقد عملکرد ضعیفی داشتهاند.
وی با بیان اینکه از محل واگذاری داراییهای سرمایهای باید ۴۲۸۰ میلیارد تومان وصول میشد که تنها ۹۳۹ میلیارد وصول شده است، گفت: از محل واگذاری داراییهای مالی نیز باید بیش از ۳۹۰۰ میلیارد تومان وصول میشد که بیش از ۷۱۰۰ میلیارد تومان وصول شده که تحقق ۱۸۰ درصدی را نشان میدهد.
حبیب کاشانی با تأکید بر اینکه تنها در اسفند ماه درآمدهای شهرداری ۳۳ هزار میلیارد محقق شده و این روند صعودی بوده، ادامه داد: از معاون مالی شهردار میخواهیم به صورت متمرکز عمل کند و از افراد بیشتری استفاده شود تا مبالغ عوارض نقد شود و درآمدها محقق شود.
وی با اعلام اینکه جرایم ماده ۱۰۰ و اوراق مشارکت افزایش داشته است، گفت: در بخش هزینهها بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که عملکرد شهرداری بیش از ۴۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و به عبارتی دیگر ۹۶.۸۵ درصد اعتبارات را هزینه کردند. در ادامه حبیب کاشانی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال نیز شهرداری ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است، تصریح کرد: با آمدن متمم بودجه میتوانیم صندوق درآمد مازاد را ایجاد کنیم که این اتفاق نادری است.
این عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مبلغ تخصیص عوارض ۵۸۰۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: بخشی از مبالغ یعنی حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان به سازندگان اختصاص دارد که از این فرصت استفاده کردهاند و این تحقق درآمد دست مریزاد دارد، اما از شهرداری میخواهیم که هر چه سریعتر گزارش دهد که این مازاد درآمد در چه ردیفهایی هزینه شده است.
نقش عوارض ساختمانی و کسری پارکینگ در درآمد مازاد
در ادامه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش خزانهدار شورای شهر تهران در خصوص حسابهای درآمد و هزینه شهرداری تهران در اسفند ماه ۱۴۰۱ گفت: اعلام شد که شهرداری تهران با تبصره ۶۹ هزار میلیارد تومان در سال گذشته درآمد داشته است که باید برابر قانون برای ۹ هزار میلیارد تومان مازاد، متمم به شورا ارایه شود.
وی ادامه داد: ۱۹ هزار میلیارد تومانی که افزون بر بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری کسب شده، ۱۰ هزار میلیارد آن از سه کد درآمدی است؛ از کد عوارض پروانه ساختمانی در حد تراکم پایه غیر مسکونی، شورا ۱۲۰۰ میلیارد تومان مصوب کرده و شهرداری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان کسب درآمد کرده است.
امانی اضافه کرد: از کد عوارض پروانه ساختمانی مازاد تراکم پایه مسکونی، شورای شهر ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان مصوب کرده و شهرداری ۱۵ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده و این یعنی افزایش ۱۰۰ درصدی درآمدها. در حوزه کسری پارکینگ نیز مصوبه شورا ۸۲۰ میلیارد تومان بوده اما شهرداری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. جمع این سه کد ۱۰ هزار میلیارد تومان است.
این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به تخفیفات حوزه عوارض پروانه ساخت گفت: از آذرماه سال گذشته تخفیف ۴۰ درصدی از سوی شورا مجوز گرفته و بنا بوده تا اسفندماه به ۲۰ درصد برسد. شهرداری را موظف کرده بودیم که جدول این تخفیفات را ابتدا ماهانه و بعد چهار ماهه به شورا ارایه کند، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد؛ بلکه حتی در گزارش سالانه هم مشخص نشد که این تخفیفات به چه کسانی داده شده است.
تخفیف 9 هزار میلیارد تومانی به سازندگان شمال تهران
وی در ادامه اظهار کرد: «طبق آماری که بنده دارم در آذرماه ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به سازندگان عمده در شمال شهر تخفیف داده شده است.
اگر میانگین بگیریم که در سه ماه بعدی نیز ماهانه 2000 میلیارد تومان تخفیف داده شده است، یعنی ۸ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به سازندگان شمال شهر تهران تخفیف دادهایم. در واقع یک سوم درآمد شهر را قربانی دو سوم باقیمانده کردهایم.»
امانی همچنین گفت: با وجود وعدههای شهرداری مبنی بر توافق با دولت برای پرداخت سهم خود در اداره شهر اما هیچ یک از تعهدات دولت پرداخت نشده است.
مهدی پیرهادی نیز با بیان اینکه بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان مازاد بر درآمد بودجه است، گفت: شورا برای ۱۰ هزار میلیارد تومان مجوز داده است و از شهرداری میخواهیم گزارشی از این اولویتها برای اختصاص این ۱۰ هزار میلیارد تومان ارایه دهد و لازم است صندوق مازاد درآمد که مصوبه نیز داشته، تشکیل شود.
انحراف در هزینه درآمد مازاد
جعفر تشکری هاشمی نیز با بیان اینکه در بودجه اعلام کردیم که اگر شهرداری درآمد مازاد داشته باشد میتواند در بخشهای ضروری هزینه کند، گفت: ما مترو، اورهال واگنها و خرید ناوگان اتوبوسرانی را مصوب کردیم و در توسعه و تجهیز سامانههای حمل و نقل ریلی تنها ۵۸ درصد در این بخش هزینه شده و نه تنها از مازاد درآمد استفادهای نشده، بلکه ردیفهای مصوب نیز اختصاص داده نشده که لازم است شهرداری در این خصوص گزارشی ارایه کند که چرا نه تنها از مازاد بودجه هزینه نکرده؟، بلکه بودجه مصوب را هم اختصاص نداده است.
در ادامه محمد آخوندی نیز با تاکید بر اینکه گزارش هزینههای شهرداری تهران نهایتا تا دو هفته آینده به شورای شهر میآید، گفت: برخی پاسخها قانعکننده بود اما برخی دیگر نیز نیاز به بررسی بیشتر دارد. چرا که ۱۴۰ درصد بودجه سال قبل محقق شده که بخشی از این درآمدزایی سابقه نداشته است و شهرداری وعدههایی که در این خصوص داده را محقق کرده و قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه نمودارها نشان میدهد، درآمد پایدار کمتر است، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم در اصلاحیه درآمدهای پایدار از ۸۰۰۰ به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید و شهرداری سهم خود را محقق کرده است.
در نهایت، اعضای شورای شهر تهران گزارش خزانهدار شورا در خصوص حساب و درآمد شهرداری تهران در اسفند ماه ۱۴۰۱ را تصویب کردند.
نظر شما