شناسهٔ خبر: 60778350 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

گوشی های تولید داخل به سیستم‌ عامل اندروید مجهز خواهند شد

صاحب‌خبر -

وزارت ارتباطات اعلام کرده فعلا برای گوشی های تولید داخل از سیستم عامل اندروید استفاده خواهد شد تا برنامه‌ها به درستی پیش بروند.

خودکفایی در هر حوزه‌ای مزایا و مشکلاتی به‌همراه دارد. مزیت سال‌هایی که صنعت خودرو تحریم بود و خودروسازان به تنهایی تلاش می‌کردند این بود که بتوانند خودرو تولید و نیاز کشور را برطرف کنند. عیب کار هم کیفیت پایین محصولات طی چند سال اول بود و همچنان نیز مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شوند.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مدتی پیش تأکید کرد قصد دارد با همکاری شرکت‌های دانش بنیان سیستم عامل ایرانی بسازد تا بدین ترتیب گوشی‌های تولید کشور مجهز به سیستم عاملی جز اندروید و iOS شوند. ایجاد چنین پروژه‌ای ممکن است، ولی نیاز به صرف وقت و هزینه بسیار دارد تا به بار بنشیند.

گوشی های تولید داخل با اندروید وارد بازار می‌شوند

زارع پور زارع پور

بعد از ماه‌ها رایزنی و گفتگو، عیسی زارع پور اعلام کرده در حال حاضر از سیستم عامل اندروید برای گوشی های ایرانی استفاده می‌شود؛ ولی به مرور زمان برنامه‌های مفصلی در این‌باره داریم. به‌گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه داریم یک میلیون گوشی اقتصادی تولید و راهی بازار کنیم. وی افزود:

این کاری مشترک بین وزارت ارتباطات و وزارت صمت است و در این‌باره برنامه‌ای تدوین کردیم؛ امسال چند بازیگر جدید وارد حوزه تولید تلفن همراه خواهند شد. تولید تلفن همراه داخل جلوه دیگری خواهد داشت و بازیگران دیگری وارد این عرصه خواهند شد؛ هم‌چنین فعالانی که از قبل بودند با کمک وزارت صمت مورد حمایت قرار می‌گیرند تا خطوط تولیدشان تقویت شود. علاوه بر این در منطقه ویژه اقتصادی پیام امکانات لازم از جمله زمین، سوله، وام و تجهیزات را در اختیارشان قرارداده‌ایم تا خطوط تولید را راه‌اندازی کنند.

همان‌طور که گفتیم سیستم عامل فعلی گوشی‌های ساخت ایران اندروید خواهد بود، ولی درباره این موضوع شورای عالی فضای مجازی وزارتخانه را مکلف کرده تا دنباله کار را بگیرد. صحبت‌های زارع پور در حالی است که از آذرماه سال پیش فراخوانی منتشر کرد و طی آن از تولیدکنندگان داخلی سیستم عامل خواست به این دعوت پاسخ دهند.

گوشی های تولید داخل گوشی های تولید داخل

تولید سیستم عامل داخلی چیزی نیست که مختص به دولت آقای رئیسی باشد و در دولت دوازدهم نیز تولید نسخه بومی سیستم عامل تلفن همراه به‌کندی دنبال می‌شد. هم‌اکنون به غیر از موبایل، در سایر تجهیزات باید از سیستم عامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده شود و این امر الزامی است. وزیر ارتباطات در این خصوص به مصوبه هیئت وزیران اشاره کرد و گفت:

طبق مصوبه سال گذشته دولت، وزارت صمت مکلف شده روی تجهیزات دارای سیستم عامل غیر از تلفن همراه، مانند لوازم خانگی و غیره، سیستم عامل مورد تأیید وزارت ارتباطات را نصب کنند. ما پیگیری می‌کنیم سیستم عامل امن و با تأییدیه بر وسایل غیر از تلفن همراه نصب شود؛ درباره سیستم عامل گوشی هم بحث مفصل جداگانه وجود دارد و در این‌باره برنامه داریم.

نظر شما