شناسهٔ خبر: 6076016 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بیانیه انجمن بازیگران خانه تئاتر در اعتراض به سیاست گیشه پروری

خبرگزاری تسنیم: اینگونه «شو» ها می توانند در سالن هایی مهجور و ناآشنا نمایش داده شوند نه سالن های حرفه ای موسیقی و تئاتر با سبقه ای با شکوه. انجمن بازیگران خانه تئاتر مصراً به کشاندن تئاتر به میدان کاسبی و گیشه پروری معترض است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، انجمن بازیگران خانه تئاتر هم به اتفاقات اخیر تئاتر کشور واکنش نشان داد، بیانیه این انجمن بدین شرح است:

« بنام حضرت دوست »

دانه دانه جمع کردی ای فسوس/ رهزنت اخر سر خرمن ربود

سقوط بی رحمانه ارزش های والای هنری و به تَبعِ آن یغمای ساحت  بلند مرتبه ی انسان , وقتی به عمل درمی آید که , کار را به کسانی وانهی که نه شناختی از کار دارند و نه رحمی به ارجمندی فرهنگ ملّی ، با هدف کاسبی به میدان آمده اند و  پادافره کارشان , به خون کشیدن ارزش ها و بار سنگین معناهاست . بلائی که با تاسف بر سر تئاتر و اخیراً بر سرمراکز نمایش فاخر تئاتر آمده است تئاتر ما را بیمار کرده اند و نمیدانند که این امانتی گرامی از هنرمندانی است ، که جان در راه پاکیزه نگاه داشتنش گذاشته اند. انجمن بازیگران خانه تئاتر، تاسف ژرفشی خود را نسبت به دوستان بازیگری که با همه ی ارجمندی تن به حضور در چنان  پروژه ای داده اند را اعلام می کند.

انجمن بازیگران خانه تئاتر مصراً به کشاندن تئاتر به میدان کاسبی و گیشه پروری معترض است و از وزارت محترم ارشاد و معاون محترم ایشان پاسخ این پرسش  را میطلبد ، که اگر بها ی دیدار از یک تئاتر ، یکصد هزار تومان باشد ,  پاسخ به بازیگران آثار فاخرِ زنده یاد رادی چند هزار تومان میشود . معاونت محترم و بستگان ایشان ، ظاهرا کنسرت خوانندگان جوان نورس را با نمایش ملی اشتباه میکنند.

پرسش ما برای مدیریت این سالن و عدم وجود شورای هنری انتخاب آثار برای چنین سالنهائی است که از چه رو نمایندگان صنوفِ نمایش در این هیئت غایبند و مدیریت کاسبکار این سالن و مشابه چرا به امور تجارت نمی پردازند . مدیران ارجمند لطف  کنند  و نگاهی به دهه ی شصت این سالن و آثار نمایشی آن زمان مثل « ننه خضیره » و هنرمندانی که از جان مایه گذاشتند تا این محل گشوده گردد و شمعی در آن بسوزد بفرمایند.

پیشنهاد می‌کنیم شورای 5 نفره مرکب از نمایندگان خانه تئاتر و خانه موسیقی انتخاب آثار در تالار وحدت را به عهده گیرند.

غم انگیز است که جایگاه بیضایی ها و سمندریان ها و رفیعی ها و خسروی ها  اکنون به چنین سرانجامی رسیده اند. دولت محترم اقای روحانی تمهیدی بیاندیشد  که مکان های تاریخی و ارجمند تبدیل به کنام های تجار وامانده از حرفه ی خویش نشوند و عنایتی بفرمایید که ادبیات نمایشی یک  ملت  بازیچه ی جیب و گیشه و فردای بی سر انجام هنر این ملک نگردد . اینگونه «شو» ها  می توانند در سالن هایی مهجور و ناآشنا نمایش داده شوند نه سالن های حرفه ای موسیقی و تئاتر با سبقه ای  با شکوه.

هنرمندان ما برای آنکه تالار وحدت  ، تالار وحدت شود جانها از دست داده اند و اگر به شناسنامه این مکان اندیشه گردد ، آنگاه وزن مخصوص این مکان و بازدهی کارهایی که در آن شده است را در خواهند یافت. هم بترسید و هم می‌ترسیم که ویرانه ای بر جای بگذارید که وجه المثال آن تالار شرقی کنار تالار وحدت است. چه برسد به جامعه‌ی باربد و تئاتر دهقان و« تکیه دولت » و پارکینگ تئاترشهر . ما  بیانیه ی انجمن کارگردانان خانه تئاتر را می‌ستایم.

با احترام
انجمن بازیگران خانه تئاتر

انتهای پیام/

نظر شما