شناسهٔ خبر: 60694941 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

نگاهی به شکل و شمایل جدید تیم ملی

ماتریس امیر

البته که نبردهای تدارکاتی در نظر گرفته شده برای تیم ملی، به هیچ قیمتی نمی‌توانند یک محک مناسب و یک آزمون قابل توجه برای این تیم باشند. با این وجود امیر قلعه‌نویی فهرست نفرات مدنظرش را اعلام کرده و با این نفرات به اردوی قرقیزستان رفته است. در اردوی جدید تیم ملی، جای خالی چند بازیکن به شدت احساس می‌شود اما به هر حال دعوت از نفرات، معمولا به سلیقه سرمربی تیم برمی‌گردد. نگرانی بزرگ اما اینجاست که با این بازی‌های ساده، نقاط ضعف تیم ملی پیدا نشود و ایران تا قبل از جام ملت‌ها، به انسجام لازم دست پیدا نکند.

صاحب‌خبر -

آریا رهنورد

 

خط دروازه عابدزاده؛ دورانی که تمام شد

امیر قلعه‌نویی برای خط دروازه تیمش، سه گلر را به اردو دعوت کرده که دو نفر از آنها در جام جهانی حاضر بوده‌اند. علیرضا بیرانوند همچنان گلر شماره یک تیم ملی است و پیام نیازمند هم مثل همیشه در اردوی تیم ملی دیده می‌شود. با توجه به افت نسبی کیفیت محمدرضا اخباری و سیدحسین حسینی در هفته‌های پایانی لیگ برتر، قلعه‌نویی از این دو نفر چشم پوشیده و به جای آنها، محسن پورحمیدی را به عنوان یکی از بهترین گلرهای این فصل لیگ برتر و صاحب رتبه دوم در بیشترین کلین‌شیت را به تیم ملی فراخوانده است. به نظر می‌رسد از بین سنگربان‌های مطرح این سال‌های فوتبال ایران، امیر اصلا نگاهی به عابدزاده ندارد. البته خود عابدزاده نیز در این مورد بسیار مقصر است. او در دوران اسکوچیچ برای مدتی گلر شماره یک تیم ملی شد اما بعدها به کمپینی پیوست که علیه این مربی ایجاد شده بود. امیر به لحاظ فردی نیز فصل خوبی را پشت سر نگذاشته و به نظر می‌رسد دوران حضور او در تیم ملی را باید تا حدود زیادی تمام‌شده بدانیم.

اینکه تیم ملی بدون میلاد سرلک راهی تورنمنت کافا شده، باورنکردنی به نظر می‌رسد. چراکه او بدون شک یکی از بهترین هافبک‌های این فصل فوتبال ایران بوده است. به نظر می‌رسد جای سرلک به هافبک مسن گل‌گهر داده شده و این دقیقا خلاف سیاست‌های جوانگرایی در این تیم است

خط دفاعی پیرمردها در سمت چپ

در اردوی تیم ملی برای تورنمنت کافا، تنها هفت مدافع دیده می‌شوند که البته بعضی از آنها نیز مدافع تخصصی نیستند. سرمربی تیم ملی برای قلب دفاع مرتضی پورعلی‌گنجی، حسین کنعانی و مجید حسینی را به اردو دعوت کرده است. شجاع خلیل‌زاده نیز این روزها مصدوم است و نفراتی مثل عارف غلامی نیز شانس حضور در اردو را به دست نیاورده‌اند. در سمت راست خط دفاعی رامین رضاییان و صادق محرمی به اردو دعوت شده‌اند و خبری از مدافع راست آماده پرسپولیس یعنی دانیال اسماعیلی‌فر نیست. در سمت چپ نیز احسان حاج‌صفی و وحید امیری در تیم ملی حضور دارند. میانگین سنی سمت چپ خط دفاعی تیم ملی سی و چند سال است و این مساله کمی نگران‌کننده به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد امیر قصد دارد از امیری در سمت چپ خط دفاعی استفاده کند. این در حالی است که بهترین نمایش‌های این فصل وحید به عنوان یک مهاجم کاذب رقم خورده‌اند. به هر حال میلاد زکی‌پور که فصل بسیار خوبی را نیز در سمت چپ خط دفاعی سپاهان داشته، فعلا به تیم ملی دعوت نشده است.

خط میانی یک غیبت باورنکردنی

اینکه تیم ملی بدون میلاد سرلک راهی تورنمنت کافا شده، باورنکردنی به نظر می‌رسد. چراکه سرلک بدون هیچ شک و تردیدی، یکی از بهترین هافبک‌های این فصل فوتبال ایران بوده است. در پست هافبک میانی، امیر قلعه‌نویی تصمیم گرفته روزبه چشمی، سعید مهری، سعید عزت‌اللهی و علیرضا علیزاده را به تیم ملی دعوت کند. در حقیقت به نظر می‌رسد جای سرلک در این تیم به هافبک مسن گل گهر داده شده و این دقیقا خلاف سیاست‌های جوانگرایی در این تیم است. محمد کریمی و امید نورافکن از سپاهان نیز هافبک‌های دیگر این تیم به شمار می‌روند. در کناره‌ها نیز جهانبخش،  قایدی، محبی، ترابی و حسین‌زاده در تیم ملی حضور دارند. به نظر می‌رسد که خط هافبک، پرترافیک‌ترین نقطه در تیم ملی ایران است و رقابت ویژه‌ای نیز در این بخش از زمین بین نفرات تیم شکل خواهد گرفت. البته مصدومیت احمد نوراللهی و علی قلی‌زاده و همچنین غیبت ادامه‌دار سامان قدوس نیز روی این ماجرا تاثیر ویژه‌ای گذاشته و ترکیب خط میانی تیم ملی را نو کرده است.

خط حمله اللهیار کجاست؟

ترکیب خط حمله تیم ملی در اردوی تازه، بسیار خلوت به نظر می‌رسد. سردار آزمون، مهدی طارمی، شهاب زاهدی و البته رضا اسدی که در فهرست فدراسیون به عنوان یک مهاجم معرفی شده اما ذاتا یک هافبک است. در نتیجه تیم ملی تنها سه مهاجم مرکزی در اردو دارد. نکته عجیب در مورد خط حمله ایران، دعوت نکردن از استعداد جوانی مثل اللهیار صیادمنش است. قلعه‌نویی زاهدی را از لیگ مجارستان به تیم ملی دعوت کرده اما اللهیار را از سطح دوم فوتبال انگلیس به اردو نبرده است. غیبت آقای گل این فصل فوتبال ایران نیز تصمیم عجیبی به نظر می‌رسد. شهریار مغانلو فصل بسیار خوبی را در سپاهان پشت سر گذاشته و در لیگ برتر نیز بیشتر از هر بازیکن دیگری گل زده اما فعلا جایی در ماتریس قلعه‌نویی ندارد. او در اردوی قبلی تیم حاضر بود اما در نهایت با تیم ملی به تورنمنت کافا نرفت.

 

نظر شما