شناسهٔ خبر: 60417483 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

همه چیز درباره‌ی مایلز مورالز - مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیت

اسپایدرمن آفریقایی-آمریکایی مارول

صاحب‌خبر -

مرد عنکبوتیِ پیتر پارکر یکی از دوست‌داشتنی‌ترین شخصیت‌های نه تنها انتشارات مارول، بلکه کل دنیای کمیک‌ها به شمار می‌آید. این شخصیت در طول دوران حضور طولانی مدت خود در دنیای کمیک‌ها، هواداران و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. پس چندان شگفت‌انگیز به نظر نمی‌رسد اگر مارول دوست داشته باشد تا فرانچایز اسپایدرمن را گسترش دهد. ولی شاید بتوان گفت از بین همه‌ تلاش‌های این انتشارات جهت گسترش دنیای شخصیت‌های عنکبوتی، هیچ شخصیتی به اندازه‌ی مایلز مورالز از دنیای آلتیمیت مارول به موفقیت و شهرت نرسید.

شناسنامه‌ی مایلز مورالز (Miles Morales)

– رونمایی: شماره‌ی ۴ کمیک Ultimate Fallout (ماه آگوست سال ۲۰۱۱)
– ناشر: مارول
– پدیدآورندگان: برایان مایکل بندیس (Brian Michael Bendis) و سارا پیکلی (Sara Pichelli)
– نام کامل: مایلز گونزالز مورالز (Miles Gonzalo Morales)
– کمیک‌های پیشنهادی برای خواندن:
Ultimate Comics: Spider-Man (از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۱ تا ماه اکتبر سال ۲۰۱۳)
Spider-Men (از ماه ژوئن تا سپتامبر سال ۲۰۱۲)
Miles Morales: Ultimate Spider-Man (از ماه می سال ۲۰۱۴ تا ماه آوریل سال ۲۰۱۵)
Spider-Verse (از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۵)
Miles Morales: Spider-Man (از ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ تا ماه نوامبر سال ۲۰۲۲)

مایلز مورالز کیست؟

مرد عنکبوتی مایلز مورالز در کمیک‌های مارول مرد عنکبوتی مایلز مورالز در کمیک‌های مارول

مایلز مورالز یکی از شخصیت‌های دنیای گسترده‌ی مارول به شمار می‌آید که در دسته‌بندی شخصیت‌های عنکبوتی قرار می‌گیرد. این شخصیت همانند پیتر پارکر با عنوان مرد عنکبوتی شناخته می‌شود ولی در ابتدا وابسته به راستینگی بنیادین مارول نبود بلکه برای دنیای آلتیمیت این انتشارات پدید آمد.

این اسپایدرمن از نظر ویژگی‌های شخصیتی پیوندهای زیادی با مرد عنکبوتی پیتر پارکر ولی لباس‌های سیاه رنگش باعث می‌شود تا خیلی راحت از اسپایدرمن بنیادین مارول قابل تمیز دادن باشد.

اوریجین مرد عنکبوتی مایلز مورالز

کاور شماره‌ی ۴ کمیک Ultimate Fallout (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) کاور شماره‌ی ۴ کمیک Ultimate Fallout (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید) کاور شماره‌ی ۴ کمیک Ultimate Fallout (برای دیدن سایز کامل روی تصویر تپ/کلیک کنید)

همان طور که گفته شد، ماجرای این اسپایدرمن ریشه در دنیای آلتیمیت مارول دارد. روایت تبدیل شدن این شخصیت به مرد عنکبوتی از عمویش آغاز می‌شود. عموی مایلز که آرون دیویس نام دارد، به طور پنهانی یک دزد ماهر است که با نام مستعار پراولر (The Prowler) فعالیت می‌کند.

روزی آرون برای یک دزدی به شرکت آزکورپ می‌رود و به طور ناخواسته یکی عنکبوت را از آن جا با خود بیرون می‌آورد. این عنکبوت جزو موجودات آزمایشگاهی آزکورپ بود و همانند همان عنکبوتی است که پیتر پارکر را در راستینگی بنیادین مارول تبدیل به اسپایدرمن کرد. مسیر این عنکبوت با مایلز مورالز پیوند می‌خورد و با نیش زدن این جوان، دگرگونی او در تبدیل شدن به اسپایدرمن را آغاز می‌کند.

از طرف دیگر، مرد عنکبوتی پیتر پارکر در دنیای آلتیمیت کشته می‌شود تا مایلز مورالز با الهام گرفتن از او تصمیم بگیرد تا با توانایی‌های تازه‌اش جایگزین اسپایدرمن شود. فعالیت او تا سال ۲۰۱۵ به عنوان اسپایدرمن دنیای آلتیمیت ادامه پیدا می‌کند تا این که رویداد کراس‌اووری Secret Wars مولتی‌ورس مارول را زیر و رو می‌کند.

در طی این رویدادهای دگرگون کننده‌ی مولتی‌ورس، مایلز به همراه خانواده‌اش به دنیای بنیادین مارول یعنی زمین-۶۱۶ راه پیدا می‌کنند. هر چند او و خانواده‌اش در ابتدا خاطراتشان از دنیای آلتیمیت را به طور کامل فراموش کرده‌اند ولی به مرور زمان گذشته‌شان را به یاد می‌آورند.

جا به جایی مرد عنکبوتی مایلز مورالز به زمین-۶۱۶ این معنا بود که دنیای بنیادین مارول حالا هم پیتر و هم مایلز را در خود گنجانده است. به این ترتیب، این شخصیت‌ها این فرصت را به دست آوردند که با یکدیگر همکاری داشته باشند و راحت‌تر از پس وظایف قهرمانانه خود برآیند.

ویژگی‌ها و توانایی‌های مایلز مورالز

آشنایی با مایلز مورالز - مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیت - ویجیاتو آشنایی با مایلز مورالز - مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیت - ویجیاتو

پس از نیش خوردن توسط عنکبوت، مایلز ویژگی‌ها و توانایی‌هایی به دست آورد که بیش‌تر آن‌ها برا هواداران اسپایدرمن آشناست. همچون خود پیتر پارکر، مایلز نیز از نیرو، پایداری، شتاب و رفلکس‌های فراانسانی بهره می‌برد. او می‌تواند به سطوح جامد بچسبد و با اسپایدر-سنس (Spider-Sense) خود متوجه تهدیدها و رویدادهای پیرامونش، حتی دقیق‌تر از پیتر، شود. سرعت بهبود آسیب‌های مایلز نیز همانند پیتر پارکر بیش‌تر از یک انسان ساده است.

ولی او در کنار این موارد یک سری توانایی نیز دارد که پیتر پارکر هیچ گاه آن‌ها را نداشت. نخستینِ آن‌ها توانایی استتار است که مورالز با استفاده از آن می‌تواند با شبیه به پیرامونش شدن به گونه‌ای نامرئی شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های خاص مایلز مورالز مربوط به زهر اوست. مایلز به طور طبیعی می‌تواند در بدنش گونه‌ای انرژی بیوالکتریکی تولید کند. این انرژی بیوالکتریک به عنوان زهر مرد عنکبوتی دنیای آلتیمیت شناخته می‌شود که توانایی ترکیب با تارها و ضربات فیزیکی او برای آسیب رساندن بیش‌تر دارد.

مایلز حتی می‌تواند این زهر را با شارژ کردنش شبیه به یک انفجار پیرامونی به کار ببرد تا همه‌ی افراد حاضر در یک دامنه‌ی کم و بیش بزرگ را هدف قرار دهد. البته استفاده از زهر به این شکل معمولاً انرژی مایلز مورالز را به طور کامل خالی می‌کند.

مرد عنکبوتی مایلز مورالز بیرون از دنیای کمیک‌ها

مایلز مورالزِ شامیک مور در فیلم انیمیشنی Spider-Man: Across the Spider-Verse مایلز مورالزِ شامیک مور در فیلم انیمیشنی Spider-Man: Across the Spider-Verse

مایلز مورالز یکی از شخصیت‌های تازه‌ی مارول به شمار می‌آید که به طور ویژه برای دنیای آلتیمیت پدید آمده بود. با این حال، پتانسیل فراوان او در کنار محبوبیت و آوازه‌اش باعث شد تا خیلی زود نه تنها از دنیای آلتیمیت به زمین-۶۱۶ بپیوندد بلکه راهش به مدیوم‌های گوناگون سرگرمی باز شود.

از این شخصیت در سریال‌هایی انیمیشنی همچون Ultimate Spider-Man و Spider-Man استفاده شده است. ولی بزرگ‌ترین حضور مایلز مورالز در دنیای انیمیشن‌ها مربوط به فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse می‌شود. مورالز پروتاگونیست این فیلم است که صداپیشگی‌اش توسط شامیک مور انجام می‌شود. این انیمیشن توانست اسکار بهترین فیلم انیمیشنی سال ۲۰۱۹ را به دست آورد.

موفقیت فیلم Spider-Man: Into the Spider-Verse به قدری بود که پایه‌گذار یک فرانچایز انیمیشنی شد و دنباله‌های آن با نام‌های Spider-Man: Across the Spider-Verse و Spider-Man: Beyond the Spider-Verse در دستور ساخت قرار گرفتند.

در دنیای بازی‌ها نیز در ساخته‌های زیادی از مایلز مورالز استفاده شده است؛ چه به عنوان یک شخصیت قابل بازی و چه تنها اشاره‌ای همچون بهره بردن از ظاهر او. ولی مهم‌ترین و تازه‌ترین حضور مرد عنکبوتی مایلز مورالز در دنیای بازی‌های ویدیویی مربوط به ساخته‌های اینسامنیاک گیمز می‌شود.

در نخستینِ این ساخته‌ها یعنی Marvel’s Spider-Man سال ۲۰۱۸، مایلز مورالز در کنار پیتر پارکر و مری جین واتسون یکی از شخصیت‌های قابل بازی است. البته نه به عنوان یک مرد عنکبوتی؛ چرا که تازه در Marvel’s Spider-Man است که او توسط یک عنکبوت نیش می‌خورد. در ادامه نشانه‌هایی از دگرگونی مایلز به نمایش درمی‌آید و حتی در دی‌ال‌سی The City That Never Sleeps شاهد آموزش او توسط پیتر هستیم.

در اسپین‌آف Spider-Man: Miles Morales این بار خود مایلز مورالز تبدیل به پروتاگونیست اصلی یک بازی می‌شود تا هویت مرد عنکبوتی او تحت اختیار بازیکنان باشد. عنوان Marvel’s Spider-Man 2 به عنوان ساخته‌ی بعدی این فرانچایز هر دو اسپایدرمنِ پیتر پارکر و مایلز مورالز در کنار هم قرار می‌دهد تا کنترل آن‌ها به بازیکنان سپرده شود.

به خواندن درباره‌ی مرد عنکبوتی ادامه دهید

پرسش‌های فراگیر درباره‌ی مرد عنکبوتی مایلز مورالز

مرد عنکبوتی مایلز مورالز یک قهرمان است یا یک ویلن؟

مایلز مورالز از دنیای آلتیمیت مارول سربرآورده است؛ جایی که در آن پیتر پارکر از دنیا رفت تا مایلز با الهام از او میراث‌دار این قهرمان می‌شود.

مایلز مورالز چه تفاوتی با پیتر پارکر دارد؟

مورالز نیز همانند پیتر یکی از قهرمانان عنکبوتی دنیای مارول به شمار می‌رود. ولی این شخصیت مربوط به دنیای آلتیمیت است. او از یک سری توانایی نیز بهره می‌برد که پیتر به آن‌ها دسترسی ندارد. همچنین ظاهر قهرمانی مایلز به راحتی نسبت به پیتر قابل تشخیص است.

چه کسی اسپایدرمن مایلز مورالز را پدید آورد؟

برایان مایکل بندیس و سارا پیکلی با الهام از مرد عنکبوتی پدید آمده به دست استن لی و استیو دیتکو، مایلز مورالز را برای دنیای آلتیمیت مارول به وجود آوردند.

نظر شما