شناسهٔ خبر: 6041404 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

برنامه مداخله مستقيم ترکيه در سوريه

صاحب‌خبر -

روزنامه «حريت» از آمادگي 12 هزار سرباز ترکيه‌اي براي ورود به خاک سوريه با هدف ايجاد منطقه امنيتي در نزديکي مرزهاي دو کشور خبر داد. روزنامه حريت،اعلام کرد که دستکم 12 هزار سرباز ارتش ترکيه آماده‌اند تا با هدف ايجاد منطقه امنيتي در نزديکي مرزهاي دو کشور وارد سوريه شوند.

منابع آگاه در آنکارا مي‌گويند که دولت ترکيه مايل است ارتش براي حمايت از ارتش آزاد سوريه عليه دولت سوريه، نيروهاي کرد و تندروها در خاک اين کشور به فعاليت‌هاي بيشتري بپردازد اما ارتش ترکيه با اين مساله مخالف است و همچنان وقت‌کشي مي‌کند.

اين در حالي است که مذاکرات براي تشکيل دولت ائتلافي در ترکيه ادامه دارد. دولت کنوني ترکيه در حال حاضر مذاکراتي را با ارتش انجام مي‌دهد تا آن را به انجام برنامه‌هاي خود قانع کند.

ترکيه همواره از مخالفان مسلح سوريه به ويژه جبهه تروريستي النصره حمايت مالي و لجستيکي به عمل مي‌آورد و حتي مخالفان مسلح را براي مقابله با نظام سوريه بر روي خاک خود آموزش مي‌دهد؛ اقدامي که با واکنش‌هاي دولت سوريه مواجه شده است. دمشق اقدامات ترکيه را نقض حاکميت خود و مخالف با قوانين و معاهده‌هاي بين‌المللي مي‌داند. با اين حال آنکارا همواره منکر حمايت از تروريست‌هاست.

حتي اخيرا وزير خارجه ترکيه اعلام کرده که به صورت اوليه با آمريکايي‌ها به توافق رسيده‌اند تا مخالفان سوري را تحت حمايت هوايي خود قرار دهند و مناطقي را براي آنها در سوريه منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند.

نظر شما